„Důvěra v českou ekonomiku v květnu mírně ochladla. Indikátor důvěry, který sestavuje ČSÚ, se v květnu meziměsíčně snížil o 0,6 bodu na hodnotu 96,4. Jde však jen o mírný pokles a ve srovnání s loňským květnem je indikátor na vyšší hodnotě. Nicméně o zhoršení situace svědčí, že v květnu klesly obě části indexu – jak důvěra podnikatelů, tak spotřebitelů,“ upozorňuje Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic.
„Indikátor důvěry podnikatelů se snížil o 0,2 bodu na hodnotu 95,4. Nejhorší nálada je v průmyslu, kde v květnu klesl indikátor důvěry o dva body na hodnotu 90,5. Na vině jsou zejména dlouhodobé problémy se zakázkami v tomto odvětví. Průmyslové firmy stále tíží slabá poptávka, proto omezují výdaje ve snaze zmírnit dopad poklesu nových zakázek. Odráží to i trvale nízká úroveň Indexu nákupních manažerů (PMI). Ten se v dubnu držel již 23. měsíc v řadě pod hodnotou 50 bodů, která značí pokles ekonomické aktivity firem. Manažeři průmyslových firem navíc stále čelí poklesu odbytu, za nímž stojí mimo jiné i špatná situace německého hospodářství, kam směřuje značná část jejích produkce. Pro český průmysl jsou však pozitivní zprávou nesmělé signály obživení německé ekonomiky. Německé HDP se v prvním čtvrtletí letošního roku zvýšilo mezičtvrtletně o 0,2 %. Podle nové prognózy německé vlády se HDP letos zvýší o 0,3 %. Pokud se Německo vzchopí, bude to pozitivní impuls i pro české firmy,“ upozorňuje Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic.
„Důvěra spotřebitelů v ekonomiku se v květnu po čtyřměsíčním růstu snížila. Indikátor důvěry meziměsíčně poklesl o 2,2 bodu na hodnotu 101,6, nicméně se stále drží nad svým dlouhodobým průměrem 100 bodů. Pokles důvěry může odrážet poslední vývoj inflace. Ta se v dubnu se zvýšila o 0,9 procentního bodu na 2,9 %. Za dubnovým růstem spotřebitelských cen stojí zejména vývoj cen potravin, na který jsou spotřebitelé velmi senzitivní. Ceny u potravin, které dosud poměrně výrazně zlevňovaly, v průběhu dubna začaly opět růst. Šlo zejména o maso, mléčné výrobky a zeleninu. V tomto světle asi nepřekvapí, že v Indexu důvěry spotřebitelů se v květnu zvýšil podíl respondentů očekávajících v příštích dvanácti měsících zhoršení celkové ekonomické situace v České republice. Pozitivní však je, že v meziročním srovnání je celková důvěra spotřebitelů vyšší. Bude to totiž právě domácí poptávka, která letos potáhne růst HDP,“ komentuje Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic.
Milan Kříž, Senior konzultant Moore Czech Republic
Foto: Pixabay
Zdroj: PR Insighters
Důvěra v českou ekonomiku vychládá
27.05.2024, Autor: Z blogosféry