Apogeo
Reklama

Digitalizace soukromého a veřejného sektoru

17.11.2022, Autor: red

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Digitalizace soukromého a veřejného sektoru

Za jiskru, která zažehla rychlý nárůst poptávky po digitální transformaci, lze bezpochyby označit pandemii COVID-19. Právě během této bezprecedentní krize se ukázalo, že přesun řady ekonomických činností do digitálního prostředí je užitečným nástrojem zachování alespoň části našeho běžného života.

Digitalizaci tak lze považovat za potenciální nástroj pro zvládání dalších kritických situací, které mohou nastat v budoucnu.  

Druhým uváděným důvodem je pak často zvýšení efektivity podniků a zároveň snížení nákladů, které vzniknou v případě zavedení těchto nových technologií a postupů. To v konečném důsledku povede ke zvýšení konkurenceschopnosti celé ekonomiky a k hospodářskému růstu.

Argument pandemie, ale i hospodářského růstu však opomíjí jednu zásadní skutečnost, která v konečném důsledku vychází z nesprávného chápání cílů a nastavení podmínek digitální transformace. Touto skutečností je rozdílná výkonnost soukromého a veřejného sektoru při přizpůsobování se změnám, shromažďování informací a efektivní práci s nimi. Jedná se tedy o další z mnoha podob problému ekonomické kalkulace. 

Ostatně empirický příklad rozdílné výkonnosti státu a soukromého sektoru v oblasti digitalizace byl patrný již během pandemie. I přes počáteční problémy způsobené prudkým nárůstem poptávky se digitální platformy dokázaly krizové situaci poměrně rychle přizpůsobit. Komunikační platformy jako Zoom, Google meet a Microsoft Teams byly v prvních dnech kvůli vysokému počtu účastníků poměrně často přetížené, ale netrvalo dlouho a tento problém se podařilo vyřešit. A nejen že byl vyřešen, nová situace dokonce donutila tyto platformy inovovat a vytvářet nové funkce, aby zlepšily kvalitu služeb a získaly tak zákazníky v konkurenčním boji.

Dalším zářným příkladem je rozvoj e-commerce a doručovacích služeb, bez nichž by bylo velmi obtížné se během výluky obejít. I zde zpočátku trvalo poměrně dlouho, než se samotné zboží dostalo ke spotřebiteli, a samotné webové stránky byly často přetížené. Někteří obchodníci neměli k dispozici ani tento nástroj. Rychle se však rozšířil mezi naprostou většinu firem a byl dále inovován a rozvíjen.

Stát však nebyl zdaleka tak rychlý a inovativní. Jeho kroky a snahy o digitalizaci služeb během pandemie (a dokonce i po ní) lze označit za velké selhání, což je v naprostém kontrastu s výkonem soukromého sektoru. Pouhým přesunem již existujících služeb a platforem, zejména těch, které se týkaly komunikace se státem (podávání různých žádostí nebo předkládání dokumentů), jakož i placení transakcí se státem (podávání daňových přiznání a dalších poplatků), se některým vládám dosud nepodařilo digitalizovat ani na této základní úrovni. Srovnáme-li to s tím, jak rychle dokázal soukromý sektor digitalizovat možnost vzájemné komunikace a transakcí, jedná se skutečně o tristní výsledky. 

Nyní, po skončení pandemie, je digitalizace vnímána jako jeden společný proces, jako celek. Skutečnost však nemůže být tomuto tvrzení vzdálenější. Digitalizace soukromého sektoru a digitalizace veřejného sektoru jsou dva odlišné procesy a jejich efektivita je také velmi rozdílná, jak ukazuje příklad pandemie. Chybným důsledkem vyplývajícím z homogenního vnímání digitalizace je pak misionářský přístup státu v procesu této transformace. Stát, tentýž stát, který v digitalizaci zaostával, nějakým zázrakem nabyl představy, že snad může soukromý sektor usměrňovat a radit mu, kam má investovat své peníze. Tento misionářský přístup by měl být vzhledem k výše uvedeným skutečnostem vyměněn za více observační přístup, kdy se stát bude od soukromého sektoru spíše učit a přenechávat digitalizaci v jeho rukou než se snažit ji přímo kontrolovat.

FILIP BLAHA, analytik CETA

Foto: Pixabay

Zdroj: CETA


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Rating USA klesá: Moody’s varuje před fiskální katastrofou

24.05.2025, Autor: red

Agentura Moody’s snížila úvěrový rating Spojených států z nejvyššího stupně Aaa na Aa1. Tento krok, který znamená, že USA poprvé v historii nemají nejvyšší hodnocení u žádné z velkých ratingových agentur, zesiluje obavy investorů o udržitelnost amerického fiskálního vývoje. Co to znamená pro globální trhy a jak se to dotkne nás v Česku?

Signály recese: Na co si dát pozor v roce 2025

24.05.2025, Autor: red

Dnešní doba nám přináší smíšené zprávy o stavu globální i české ekonomiky. Zatímco některé indikátory varují před možnou recesí – od poklesu důvěry v ekonomiku až po obchodní války – jiné ukazují na stabilitu a mírný růst. Na co si tedy dát pozor a jak se připravit na nejistou budoucnost?

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

Cla dusí americký obchod: Proč maloobchodní tržby v USA klesají?

22.05.2025, Autor: Josef Neštický

Maloobchodní tržby v USA vykazují slabé výsledky a za viníka se stále častěji označují vysoká cla, která zvyšují ceny a tlumí spotřebitelskou poptávku. Jaké jsou příčiny tohoto vývoje a co to znamená pro globální ekonomiku, včetně České republiky? Pojďme se podívat na data a širší souvislosti.

Koruna na dovolené: Jak měnový kurz mění naše cestovní plány

21.05.2025, Autor: red

Kurz české koruny má větší vliv na naši dovolenou, než si možná uvědomujeme. Dnes, kdy se koruna drží na relativně silné úrovni kolem 24,95 Kč za euro, můžeme v zahraničí utrácet s větší lehkostí – ale je to skutečně tak jednoduché? Pojďme se podívat, jak měnové výkyvy ovlivňují ceny zájezdů, naše rozhodování a co můžeme čekat v budoucnu.

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

Mzdy podle profesí: Kde se vydělává nejvíc a proč?

20.05.2025, Autor: Josef Neštický

Jaké jsou průměrné mzdy v České republice v květnu 2025 a proč se tak liší podle profesí či regionů? Data ukazují rostoucí příjmy, ale také přetrvávající nerovnosti – ať už mezi IT specialisty a prodavači, nebo mezi Prahou a Karlovarským krajem. Pojďme se podívat, co za tím stojí a kam směřujeme.

Mateřská v roce 2025: Vyšší sazby, ale pro koho?

20.05.2025, Autor: Josef Neštický

Nové sazby peněžité pomoci v mateřství (PPM) přinesly v roce 2025 mírné navýšení redukčních hranic, což znamená vyšší dávky především pro ženy s nadprůměrnými příjmy. Jaké jsou konkrétní změny, koho se dotknou a co můžeme čekat v budoucnu? Pojďme se podívat, jak se mateřská vyvíjí a zda skutečně odpovídá potřebám českých rodin.

Letní brigády: Firmy hledají tisíce posil, ale zájem studentů klesá. Nově mohou pracovat i čtrnáctiletí

15.05.2025, Autor: Z blogosféry

S příchodem letních prázdnin se tradičně zvyšuje poptávka po brigádnících napříč Českou republikou.  V roce 2025 však firmy čelí výzvě. Ochota mladých lidí nastoupit na sezónní práce klesá, a to navzdory tisícům volných pozic. Personální agentury upozorňují na znatelný pokles zájmu studentů o klasické manuální brigády a zároveň na změnu jejich pracovních preferencí.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Inflace v dubnu klesla na 1,8 procenta, je tak nejnižší za posledních sedm let

14.05.2025, Autor: Z blogosféry

Inflace v dubnu klesla na nejnižší hodnotu od března 2018 a dostala se i pod průměrnou hodnotu loňského roku. Spotřebitelské ceny podle aktuálních dat Českého statistického úřadu (ČSÚ) v dubnu meziročně vzrostly o 1,8 procenta, což je o 0,9procentního bodu méně než v březnu.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama