Tržby českých obchodníků (vyjma automobilového sektoru) v lednu letošního roku vykázaly meziroční nárůst o 9,6 procenta, což po očištění o kalendářní vlivy odpovídá 8,5 procentům.
Se zahrnutím automobilového sektoru, kterému se leden příliš nevydařil, činil meziroční růst tržeb 4,8 procent (po očištění 2,9 procenta). Ve srovnání s předchozím měsícem pak tržby narostly o 1,6 procenta (sezónně očištěno).
Meziroční růst tržeb byl zaznamenán téměř napříč kategoriemi, přičemž suverénně největší byl u Oděvů a obuvi(199,2 %), následovaných Výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (30,9 %) a Výrobky pro domácnost (27,2 %). Pokles naopak hlásí Obchod pře internet (-5,7 %).
Lednová statistika byla v letošním roce významně zkreslena efektem nízké srovnávací základny z ledna 2021, který byl poznamenán epidemickými omezeními. Právě proto jsme byli svědky raketového meziročního růstu v kategoriích, které během pandemie šlo obtížně nakupovat, a naopak propadu u prodejů přes internet, které v pandemii dominovaly.
Jiný obrázek tak nabízí srovnání s lednem 2020, tedy těsně před vypuknutím pandemie. Podle aktuálních dat se český maloobchod v souhrnu dosud z pandemie plně nevzpamatoval, když mu k objemům z ledna 2020 nadále chybí 1 %. Nejvíce jsou stále v útlumu Prodeje ve stáncích a na trzích (-44,3 %), nejlépe se naopak „oklepaly“ pochopitelněProdeje přes internet či zásilkové služby (+32,2 %).
Zatímco ještě před několika týdny jsme do českého maloobchodu pro letošní rok vkládaly poměrně velké naděje, ruská invaze na Ukrajině výhled silně poznamenala. Nadále sice platí, že na účtech Čechů leží nemalé množství peněz nuceně ušetřených v období lockdownů, ovšem z jejich kupní síly ukrajují dva silné vlivy. Pádivá tuzemská inflace, která již přesahuje 11 %, tyto úspory svižně znehodnocuje, a vzhledem k rychle zdražujícím energiím padne jejich velká část právě na ně, a k běžným maloobchodníkům tak již nedoputuje. Za úspěch bychom tak v letošním roce považovali průměrný růst tržeb na úrovni 3 %.
Foto: Pixabay
Zdroj: Cyrrus