e-news.cz - kurzy
Reklama

Český maloobchod ještě ani nedohnal předpandemickou úroveň

15.03.2022, Autor: Laura Feketeová

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Český maloobchod ještě ani nedohnal předpandemickou úroveň

Tržby českých obchodníků (vyjma automobilového sektoru) v lednu letošního roku vykázaly meziroční nárůst o 9,6 procenta, což po očištění o kalendářní vlivy odpovídá 8,5 procentům.

Se zahrnutím automobilového sektoru, kterému se leden příliš nevydařil, činil meziroční růst tržeb 4,8 procent (po očištění 2,9 procenta). Ve srovnání s předchozím měsícem pak tržby narostly o 1,6 procenta (sezónně očištěno).
Meziroční růst tržeb byl zaznamenán téměř napříč kategoriemi, přičemž suverénně největší byl u Oděvů a obuvi(199,2 %), následovaných Výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (30,9 %) a Výrobky pro domácnost (27,2 %). Pokles naopak hlásí Obchod pře internet (-5,7 %).
Lednová statistika byla v letošním roce významně zkreslena efektem nízké srovnávací základny z ledna 2021, který byl poznamenán epidemickými omezeními. Právě proto jsme byli svědky raketového meziročního růstu v kategoriích, které během pandemie šlo obtížně nakupovat, a naopak propadu u prodejů přes internet, které v pandemii dominovaly.
Jiný obrázek tak nabízí srovnání s lednem 2020, tedy těsně před vypuknutím pandemie. Podle aktuálních dat se český maloobchod v souhrnu dosud z pandemie plně nevzpamatoval, když mu k objemům z ledna 2020 nadále chybí 1 %. Nejvíce jsou stále v útlumu Prodeje ve stáncích a na trzích (-44,3 %), nejlépe se naopak „oklepaly“ pochopitelněProdeje přes internet či zásilkové služby (+32,2 %).
Zatímco ještě před několika týdny jsme do českého maloobchodu pro letošní rok vkládaly poměrně velké naděje, ruská invaze na Ukrajině výhled silně poznamenala. Nadále sice platí, že na účtech Čechů leží nemalé množství peněz nuceně ušetřených v období lockdownů, ovšem z jejich kupní síly ukrajují dva silné vlivy. Pádivá tuzemská inflace, která již přesahuje 11 %, tyto úspory svižně znehodnocuje, a vzhledem k rychle zdražujícím energiím padne jejich velká část právě na ně, a k běžným maloobchodníkům tak již nedoputuje. Za úspěch bychom tak v letošním roce považovali průměrný růst tržeb na úrovni 3 %.
Foto: Pixabay
Zdroj: Cyrrus


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Rating USA klesá: Moody’s varuje před fiskální katastrofou

24.05.2025, Autor: red

Agentura Moody’s snížila úvěrový rating Spojených států z nejvyššího stupně Aaa na Aa1. Tento krok, který znamená, že USA poprvé v historii nemají nejvyšší hodnocení u žádné z velkých ratingových agentur, zesiluje obavy investorů o udržitelnost amerického fiskálního vývoje. Co to znamená pro globální trhy a jak se to dotkne nás v Česku?

Signály recese: Na co si dát pozor v roce 2025

24.05.2025, Autor: red

Dnešní doba nám přináší smíšené zprávy o stavu globální i české ekonomiky. Zatímco některé indikátory varují před možnou recesí – od poklesu důvěry v ekonomiku až po obchodní války – jiné ukazují na stabilitu a mírný růst. Na co si tedy dát pozor a jak se připravit na nejistou budoucnost?

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

Cla dusí americký obchod: Proč maloobchodní tržby v USA klesají?

22.05.2025, Autor: Josef Neštický

Maloobchodní tržby v USA vykazují slabé výsledky a za viníka se stále častěji označují vysoká cla, která zvyšují ceny a tlumí spotřebitelskou poptávku. Jaké jsou příčiny tohoto vývoje a co to znamená pro globální ekonomiku, včetně České republiky? Pojďme se podívat na data a širší souvislosti.

Koruna na dovolené: Jak měnový kurz mění naše cestovní plány

21.05.2025, Autor: red

Kurz české koruny má větší vliv na naši dovolenou, než si možná uvědomujeme. Dnes, kdy se koruna drží na relativně silné úrovni kolem 24,95 Kč za euro, můžeme v zahraničí utrácet s větší lehkostí – ale je to skutečně tak jednoduché? Pojďme se podívat, jak měnové výkyvy ovlivňují ceny zájezdů, naše rozhodování a co můžeme čekat v budoucnu.

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Mzdy podle profesí: Kde se vydělává nejvíc a proč?

20.05.2025, Autor: Josef Neštický

Jaké jsou průměrné mzdy v České republice v květnu 2025 a proč se tak liší podle profesí či regionů? Data ukazují rostoucí příjmy, ale také přetrvávající nerovnosti – ať už mezi IT specialisty a prodavači, nebo mezi Prahou a Karlovarským krajem. Pojďme se podívat, co za tím stojí a kam směřujeme.

Mateřská v roce 2025: Vyšší sazby, ale pro koho?

20.05.2025, Autor: Josef Neštický

Nové sazby peněžité pomoci v mateřství (PPM) přinesly v roce 2025 mírné navýšení redukčních hranic, což znamená vyšší dávky především pro ženy s nadprůměrnými příjmy. Jaké jsou konkrétní změny, koho se dotknou a co můžeme čekat v budoucnu? Pojďme se podívat, jak se mateřská vyvíjí a zda skutečně odpovídá potřebám českých rodin.

Letní brigády: Firmy hledají tisíce posil, ale zájem studentů klesá. Nově mohou pracovat i čtrnáctiletí

15.05.2025, Autor: Z blogosféry

S příchodem letních prázdnin se tradičně zvyšuje poptávka po brigádnících napříč Českou republikou.  V roce 2025 však firmy čelí výzvě. Ochota mladých lidí nastoupit na sezónní práce klesá, a to navzdory tisícům volných pozic. Personální agentury upozorňují na znatelný pokles zájmu studentů o klasické manuální brigády a zároveň na změnu jejich pracovních preferencí.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Inflace v dubnu klesla na 1,8 procenta, je tak nejnižší za posledních sedm let

14.05.2025, Autor: Z blogosféry

Inflace v dubnu klesla na nejnižší hodnotu od března 2018 a dostala se i pod průměrnou hodnotu loňského roku. Spotřebitelské ceny podle aktuálních dat Českého statistického úřadu (ČSÚ) v dubnu meziročně vzrostly o 1,8 procenta, což je o 0,9procentního bodu méně než v březnu.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama