Po nebývale rekordních letech růstu elektronického obchodování se letos čeští e-shopaři dočkají stagnace. Zatímco tržby porostou jen mírně, přibližně kolem pěti procent, průměrná hodnota košíku klesne až o 10 %.
Pro zákazníka bude pocitová hodnota zboží menší vlivem nových cen odrážejících inflaci. Nové e-shopy budou přibývat jen pozvolna, jejich počet vzroste maximálně o jednotky procent, jak odhadují experti ze společnosti Upgates, předního dodavatele e-shopových řešení.
Na poli české e-commerce nastává určitá stabilizace po rekordních a překotných letech vyvolaných covidovou pandemií, která rozvoji nakupování na dálku přála. Aktuální trendy jsou však opačné. Podepisuje se na nich především rekordní inflace, vysoké ceny energií a celková nejistota.
„Je logické, že apetit k utrácení se postupně vytrácí a tržby začínají stagnovat. Nesmíme ovšem zapomínat na výchozí pozici celého segmentu. E-commerce má za sebou rekordní růst, a určité vystřízlivění se tedy dalo očekávat. Pravdou však zůstává, že bez globálních šoků by se místo poklesu projevilo spíše jen slabším růstem,“ vysvětluje Martin Pech, obchodní ředitel společnosti Upgates.
Tržby zvolňují tempo růstu
Na podobě nákupních košíků se bude i nadále odrážet, že lidé mají hlouběji do kapsy. Kvůli rekordní inflaci může být průměrná hodnota objednávky stejná nebo lehce nižší. Experti odhadují, že klesne až o 10 %. Pro zákazníka ale bude pocitová hodnota zboží kvůli novým cenám menší.
„Tržby budou na velice podobné úrovni jako v uplynulém roce. Obchodníci letos mohou očekávat jejich mírný růst, který se bude pohybovat kolem pěti procent,“ odhaduje Martin Pech. Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) a nákupního rádce Heureka.cz v loňském roce klesla hodnota prodaného zboží o 12 % na celkových 197 miliard korun.
Cestou z krize může být expanze na nové trhy
Celkový počet e-shopů čeká s největší pravděpodobností stagnace. Nové internetové obchody budou přibývat jen pozvolna a jejich počet vzroste maximálně o jednotky procent. „Podnikatelé jsou nyní nuceni zefektivňovat svůj provoz, automatizovat procesy a důkladněji zvažovat rentabilitu jednotlivých obchodních kanálů. Naprostá většina aktuální otřesy ustojí, a dokonce někteří z krize vyjdou ještě silnější. V současné situaci se totiž nabízí výborná příležitost pro zahraniční expanze na nové a stále rostoucí trhy,“ doporučuje obchodníkům Martin Pech.
Český segment e-commerce je velmi silný, protože Češi jsou už zvyklí nakupovat online. „I když někteří spotřebitelé možná frekvenci svých nákupů nebo hodnotu objednávek dočasně sníží, lze očekávat, že společně s ekonomickým oživením se k nakupování přes internet opět v chutí vrátí,“ uvádí Martin Pech.
Podle odhadů se i přes vládní opatření a uklidnění trhů dá očekávat, že lidé budou více přemýšlet o energiích. Proto se předpokládá růst v oblasti zařízení, která přináší úspory. Naopak pokles by měl nastat u zbytných produktů, jako je třeba sportovní vybavení nebo doplňky do domácnosti. Právě tyto kategorie zazmenávaly v posledních dvou letech boom, a tak je možné, že se připojí k obchodům s hračkami nebo potravinami, které už loni vykazovaly sestupnou tendenci. Oproti tomu se v loňském roce se nejvíce dařilo e-shopům z oblasti kosmetiky a šperků.
Foto: Pixabay
Zdroj: Upgates