e-news.cz - kurzy
Reklama

Česká e-commerce ožívá a míří k obratu 200 mld. korun

29.04.2025, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Česká e-commerce ožívá a míří k obratu 200 mld. korun

E-commerce trh v Česku pokračuje v oživení, i když jen pozvolném. Letos poroste tempem o 5 % za rok a překročí hranici celkového obratu 200 mld. korun, jak odhadují analytici ze společnosti Upgates, která poskytuje e-shopová řešení.

Průměrná hodnota objednávky se stabilně drží kolem 1 500 korun. Zákazníci se už při výběru zboží neřídí jen cenou, ale rozhoduje i rychlost doručení, celková přehlednost e-shopu či pohodlné platební metody. Naopak falešný tlak, vyskakovací okna nebo akce 3+1 spíš odrazují.

Česká e-commerce scéna znovu nabírá dech a nadále pomalu roste. Podle analýzy společnosti Upgates, předního dodavatele e-shopových řešení, by letos mohla zaznamenat meziroční růst o 5 % a pokořit hranici celkového obratu 200 mld. korun. Průměrná hodnota objednávky přitom zůstává dlouhodobě stabilní a pohybuje se kolem 1 500 korun. Za postupným oživením trhu stojí nejen chuť spotřebitelů více nakupovat, ale i důmyslnější přístup obchodníků. Ti se naučili lépe pracovat s akcemi, cílenými slevami či věrnostními programy. Hlavně ale budují důvěru, která rozhoduje o tom, jestli se zákazník do e-shopu opět vrátí.

„Čeští zákazníci jsou velmi citliví na cenu, ale zároveň si dávají pozor, kde nakupují. Důvěra v e-shop, přehlednost všech informací a rychlost doručení jsou faktory, které rozhodují o tom, zda zákazník nákup skutečně dokončí,“ říká Michal Benatzky, marketingový manažer společnosti Upgates.

Očekávání jsou nastavena vysoko

Čeští zákazníci jsou mimořádně citliví na cenu. Výhodné nabídky, sezónní slevy nebo populární slevové kódy – pro mladší spotřebitele často sdílené influencery – jsou stále jedním z nejsilnějších nástrojů jak motivovat k nákupu. Pokud navíc e-shop nabídne dopravu zdarma nad určitou částku, má velkou šanci uspět. „Cena je samozřejmě důležitá, ale není to jediný faktor. Z našich dat vidíme, že známější značka e-shopu zvyšuje proklikovost a zákazníci jsou ochotní si připlatit za nákup u ověřených prodejců,“ uvádí Jan Janouškovec, CEO Srovname.cz.

Tuzemští zákazníci neradi mění to, co funguje. Pokud jsou s e-shopem spokojení, zůstávají mu dlouhodobě věrni. Klíčová je přitom bezproblémová zákaznická zkušenost. Ta stojí na několika pilířích: rychlé doručení, jednoduché a přehledné prostředí a kompletní informace k dopravě a platbě. Doručení druhý den už dnes není konkurenční výhodou, ale pomalu se stalo samozřejmostí, podobně i možnost zvolit si oblíbený způsob platby. „Čeští zákazníci jsou velmi praktičtí. Chtějí výhodné ceny, jednoduchý nákup a rychlé doručení. Pokud to e-shop umí nabídnout, zákazník se rád vrací. Loajalita tady rozhodně hraje větší roli, než se na první pohled může zdát,“ vysvětluje Michal Benatzky.

Nejasné informace odrazují

Obchodníci to občas s marketingem přeženou natolik, že místo aby zákazníka zaujali, spíše ho přehltí. Výsledkem je, že v krajním případě zákazník nákup nedokončí a z e-shopu prostě odejde. „Častým problémem jsou rušivá vyskakovací okna, která spíše odvádí pozornost, než aby nabídla něco skutečně užitečného – například relevantní doplňky k produktu nebo srozumitelné informace. Zákazník přitom očekává jasné a přehledné údaje o dopravě, platbě a celkové ceně. Jakékoli nejasnosti snižují důvěru a působí netransparentně,“ říká Michal Benatzky.

Slevy ano, manipulace ne

Češi sice milují výhodné nabídky, ale na marketingové taháky typu „2+1 zdarma“ zatím příliš neslyší – na rozdíl od zákazníků v zahraničí. „Tuzemští spotřebitelé nejsou na tento typ slev zkrátka tolik zvyklí. Je to podobné jako u supermarketů – zatímco v zahraničí jsou podobné akce běžnou součástí nakupování, u nás převažují spíše klasické slevy v procentech nebo jednorázové akce,“ přibližuje Michal Benatzky.

Podobně skeptičtí jsou i k různým psychologickým pobídkám, které mají vytvořit falešný pocit naléhavosti. Upozornění typu „zboží si právě prohlíží 19 lidí“ nebo „skladem je poslední kus“ často spíš vzbudí nedůvěru než chuť nakoupit. „Příliš agresivní stimulace působí neupřímně. Zákazník si může začít myslet, že jde o pochybného přeprodejce nebo o nabídku zahraničního zboží,“ dodává závěrem Michal Benatzky.

Foto: Pixabay

Zdroj: Kantorová 


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Česká e-commerce ožívá a míří k obratu 200 mld. korun

29.04.2025, Autor: Z blogosféry

E-commerce trh v Česku pokračuje v oživení, i když jen pozvolném. Letos poroste tempem o 5 % za rok a překročí hranici celkového obratu 200 mld. korun, jak odhadují analytici ze společnosti Upgates, která poskytuje e-shopová řešení.

Retail se stává klíčovým trendem roku 2025, jeho postavení pomáhá i atraktivita polského trhu administrativních budov

27.04.2025, Autor: Z blogosféry

Po roce nejistoty a stagnace se český trh komerčních nemovitostí opět dostává do popředí investorského zájmu. Hlavním hnacím motorem tohoto oživení je uvolnění podmínek financování a rostoucí ochota prodávajících přiblížit se očekáváním kupujících. Zatímco nových kancelářských prostor se letos v Praze otevře jen 25 000 tedy třetina vůči již slabému roku 2024, investoři se ve velkém zajímají o retailové parky v regionech i úspěšné hotely. Dle analýzy poradenské společnosti RSM by retail v letošním roce mohl tvořit asi 40 % všech transakcí v komerčních nemovitostech.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Český trh fúzí a akvizic vykazuje silný růst v prvním čtvrtletí. Objem transakcí vzrostl na 737 milionů eur

23.04.2025, Autor: Z blogosféry

Počet i objem transakcí na trhu fúzí a akvizic v České republice v letošním prvním čtvrtletí meziročně stoupl. Na území ČR či se zapojením ČR se uskutečnilo 16 transakcí za 737 milionů eur (18,5 miliardy Kč). Ve stejné období loni to bylo sedm transakcí za 15 milionů eur (cca 376 milionů Kč). Za poměrně výrazným nárůstem objemu je akvizice pětice hotelů situovaných po Evropě, včetně pražského hotelu Mama Shelter Prague. Pro investory jsou stále atraktivní sektory počítačového softwaru, automatizace, digitalizace a robotizace či telekomunikací, zvýšená atraktivita zůstává v oblasti energetiky. Dlouhodobě trvá zájem o výrobu s unikátním produktem. Vyplývá to ze statistik poradenské společnosti TPA.

Český veřejný dluh stále mezi nejnižšími v EU

22.04.2025, Autor: Z blogosféry

Dnešní finální výsledek hospodaření veřejných institucí z dílny Eurostatu potvrdil solidní pozice Česka v celoevropském srovnání. Pokles schodku veřejných financí z 3,8 % na 2,2 % HDP v roce 2024 je napříč EU nadstandardní výsledek – průměrná výše schodku činila v minulém roce 3,2 % HDP. 

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Růst cen v zemědělství zpomalil

20.04.2025, Autor: Z blogosféry

Ceny zemědělských výrobců v meziročním srovnání mírně zpomalily svůj růst. Potvrzují to dnes publikovaná data ČSÚ. Ačkoliv v únoru byly meziročně vyšší o 9,3 %, v březnu zpomalily na 8,2 %. V rostlinné výrobě došlo k nárůstu cen o 5,1 %, v živočišné pak o 12,7 %.

Průmyslová deflace pokračuje a pokračovat zřejmě i bude

18.04.2025, Autor: Z blogosféry

Ceny tuzemských průmyslových výrobců v průběhu letošního března vykázaly meziměsíční pokles o 0,3 %, což odpovídá meziročnímu snížení taktéž o 0,3 %. Jedná se o nižší výsledek, než očekával trh (-0,1 %). Ceny zemědělských výrobců naopak vzrostly a to o 2,2 % meziměsíčně a o 8,2 % meziročně. Ceny stavebních prací se zvýšily o 0,6 % meziměsíčně a o 3,0 % meziročně, ceny tržních služeb pro podniky pak o 0,9 % meziměsíčně a o 3,7 % meziročně.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
Reklama

Pohonné hmoty jsou o 6 Kč/l levnější než loni. Ve srovnání s okolními zeměmi je Česko suverénně nejlevnější

16.04.2025, Autor: Z blogosféry

Po krátkém zaváhání začátkem dubna pokračoval benzín i nafta v dalším zlevňování. Litr paliv je aktuálně téměř o 6 korun levnější než loni touto dobou. A třeba oproti Polsku je nafta v Česku v průměru levnější o 1,50 Kč/l, ve srovnání s Maďarskem dokonce o 3,70 Kč/l. Plošné ceny paliv pro firemní odběratele klesly jen v tomto týdnu o 1,60 Kč/l, u nafty na 30,89 Kč/l. To může naznačovat další zlevňování.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama