Podzimní průzkum agentury STEM/MARK potvrdil, že Češi nejsou příliš ochotni stěhovat se kvůli práci. Pokud se přeci jen rozhodnou cestovat za zaměstnáním do cizího města nebo země, tak je motivuje nejčastěji výše mzdy.
71 % Čechů uvažovalo v loňském roce o změně zaměstnání, největší procento dotázaných (35 %) by očekávalo nástupní plat mezi 30 a 40 tisíci Kč. Polovina respondentů také uvedla, že preferuje hybridní model práce.
Výsledky průzkumu souvisí s dlouhodobě nejnižší českou nezaměstnaností v rámci Evropské unie, kdy firmy musí soupeřit o zaměstnance. Ty u nás nejvíce motivuje celková atmosféra na pracovišti, náplň práce a hlavně výše mzdy, kvůli které zvažuje 28 % dotázaných stěhování v rámci republiky a 18 % respondentů do zahraničí.
Že rozhodování o změně zaměstnání ovlivňuje také firemní kultura a atmosféra potvrzuje i Miloš Nejezchleb, ředitel divize lidských zdrojů ze společnosti Home Credit ČR: „Volná místa průběžně máme, ale daří se nám je rychle obsazovat, takže jejich počet je aktuálně nižší, než tomu bývalo v předchozích obdobích. Je to pro mě potvrzení, že Home Credit patří mezi atraktivní zaměstnavatele, a že se nám péče o zaměstnance vyplácí.”
Užitečnou informací pro HR oddělení jednotlivých firem může být i fakt, že 71 % dotázaných se v uplynulém roce dívalo na nabídky práce přes zavedené HR weby. Nicméně pracovní pohovor loni absolvovalo pouze 28 % respondentů. Jinými slovy Češi změnu zvažují, ale pravděpodobně jim pro ni chybí více odvahy.
„Vzhledem k široké škále pozic musíme přizpůsobovat strategie při hledání nových kolegů. Asi nikoho nepřekvapí, že nejsložitěji se hledají kolegové do IT, ale i tady zaznamenáváme změny k lepšímu.
U uchazečů o administrativní pozice nám zase často velmi pomáhají i doporučení stávajících zaměstnanců,”vysvětluje Miloš Nejezchleb.
Pokud by dnes Češi nastupovali do nové práce, nejčastěji by si řekli o nástupní plat ve výši 30–40 tisíc Kč. O změně práce kvůli vyššímu výdělku uvažovalo posledních 12 měsíců 45 % dotázaných. O zvýšení příjmu bude letos žádat 28 % Čechů, dalším 12 % dotázaných se navyšuje automaticky.
Kolik Čechů má v zaměstnání možnost mimopracovních aktivit?
Polovina respondentů uvedla, že jejich zaměstnavatel každoročně pořádá vánoční večírek, 34 % má navíc i další menší oslavy v průběhu roku a 22 % dotázaných se účastní také pravidelných teambuildingů. Z průzkumu také vyplynulo, že až 79 % zaměstnavatelů nenabízí svým zaměstnancům možnost dalšího vzdělávání, ať už se jedná o jazykové kurzy, ale ani žádné další kurzy a školení.
„Sportovní a rodinný den a také vánoční večírek jsou u nás samozřejmostí. Pořádáme
i kvartální oslavy a organizujeme menší charitativní akce. Zaměstnanci tak u nás mají během roku spousty možností, jak se s kolegy poznat i mimo pracovní proces, což je pro nás i pro ně důležité. Potvrzuje nám to vždy i jejich velmi vysoká účast,” vysvětluje Miloš Nejezchleb z Home Creditu.
Ředitel divize lidských zdrojů zároveň potvrzuje, že jejich zaměstnanci mají k dispozici také dobrovolné vzdělávací kurzy. „Máme řadu špičkových odborníků ve své oblasti, takže jsme před časem začali budovat vlastní Akademii interních lektorů, která je dnes jedním z hlavních pilířů vzdělávání.”
Homeoffice vs. práce z kanceláře
Polovina Čechů uvedla, že preferuje hybridní model, tedy kombinaci práce z domova a z kanceláře. 37 % dotázaným zaměstnavatel umožňuje vybrat si, odkud budou pracovat.
Foto: Pixabay
Zdroj: Omnimedia