e-news.cz - kurzy
Reklama

Češi nákupy do školy nemají rádi. Letos se navíc bojí cen utržených ze řetězu, 64 % tuší, že překročí rozpočet

30.08.2023, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Češi nákupy do školy nemají rádi. Letos se navíc bojí cen utržených ze řetězu, 64 % tuší, že překročí rozpočet

Násilně zkrácené prázdniny, ceny utržené ze řetězu a také nutnost obíhat celou řadu obchodů, než je odškrtnuta poslední položka nákupního seznamu. Nákupy se začátkem školního roku patří u českých domácností k těm nejméně oblíbeným. Zjistil to online supermarket Košík.cz ve své rychlé sondě, se kterou oslovil 1340 z nich. A na jeho základě přináší celou řadu zjednodušení, která mohou nakupující využít – od doručení nákupu přímo do prázdninové destinace po „školní e-shop na míru“. Slibuje, že i nový zákazník zvládne nakoupit vše potřebné do čtvrthodinky.

Ze všech velkých nákupů, které běžná domácnost v průběhu roku udělá, patří podle průzkumu Košíku ty před návratem do školy mezi nejméně oblíbené. Na poslední příčku je umístilo shodně 87 % dotazovaných zákazníků. A důvody se překvapivě shodují. V první řadě nám vadí, že se jedná o symbolický hořký konec prázdninové pohody. V druhé řadě pak při nákupech zažíváme zbytečný stres a nervozitu. A zároveň je kvůli nim potřeba projít hned několik obchodů, než se dobereme výsledku.

Letos se k tomu přidává ještě nová starost – strach z toho, kolik nakonec bude všechno stát. Rodiny prvňáčků si většinou stanovily limit na 3,5 tisíce korun, 64 % z nich si však myslí, že se do něj nebudou schopny vejít. Rodiče žáků ze druhé a třetí třídy pak předpokládají, že budou moci utratit zhruba 2700 korun. A v případě rodičů starších žáků se tento limit opět zvyšuje, a to zhruba na 4300 korun. Tyto částky však nezahrnují například investice do elektroniky nebo výbavy dětských pokojů a studoven.

Nákupy věcí do školy zároveň krátí dětem prázdniny. Domů se kvůli „tour po obchoďácích“ vydá o dva až tři dny dříve celých 69 % dotázaných domácností. 7 % se pokusí nakoupit nezbytné věci ještě během tohoto týdne z prázdninové destinace – nejčastěji v krajském městě u svého letního pobytu. 24 % oslovených se pak spolehne na nákup online. S nákupy chtějí začít především v druhé polovině posledního prázdninovém týdnu, tedy od 30. srpna dále. Nakupování chtějí domácnosti rozdělit do dvou etap – tu druhou zrealizují až poté, co dostanou přesné instrukce ze školy.

„Už nyní si všímáme, že návštěvnost naší sekce se školními potřebami raketově roste. V každém dvacátém nákupu se objevuje některá z typicky školních položek – a to jsme teprve na začátku posledního předškolního týdne. Předpokládáme, že koncem tohoto týdne bude pravděpodobná útrata za věci do školy již v řádu tisícikorun na jeden nákup,“ predikuje Jan Vašíček, šéf marketingu online supermarketu Košík.cz.

Košík umí nákup za patnáct minut, ze seznamu sestaví „školní e-shop na míru“

A proč lidé preferují nákupy online? V první řadě hraje roli pohodlí a možnost objednat si nákup v podstatě kdykoli na libovolnou adresu v Česku. V případě Košíku to znamená i to, že výbava pro školáky může přijít jako součást běžné objednávky potravin. Na druhém místě je pak možnost snadno porovnávat ceny a vybrat to nejlevnější řešení – zákazník tak může lépe plánovat svůj rozpočet.

A u Košíku vyhrává další body celá řada praktických vychytávek, navržených tak, aby byl i nákup do školy otázkou patnácti minut.

„Pod jedním profilem může nákupní košík plnit klidně celá rodina. A je jedno jestli přes počítač nebo mobilní appku. Pokud nahrajete v Košíku do vyhledávání svůj školní seznam, sestavíme pro vás na jedno kliknutí ‚školní e-shop na míru‘. A prvňáky, kteří ještě neumí psát, můžete zabavit tím, že si seznam věcí do školy jednoduše nadiktují do vyhledávacího pole,“ zmiňuje Jan Vašíček„I méně zkušený uživatel tak nakliká kompletní nákup do čtvrthodinky.“ 

A to je věc, která se bude rozhodně hodit – věci do školy si spolu s nákupem do ledničky totiž nechá letos poslat rekordní množství zákazníků. Obliba online supermarketů roste především v regionech a cestu k nim si nachází i starší generace.

Co rodiče trápí? Aktovky od zapomenutých banánů a věčně kapající lahve 

Košík se zároveň zaměřil na to, čemu při nákupech věnují rodiče největší pozornost. Na prvním místě se jednoznačně objevila aktovka. Ta musí být ergonomická a ohleduplná k zádům školáků, zároveň však trendy a praktická co do počtu kapes i možnosti vyčistit ji, pokud v ní roztržité dítě nechá přes víkend například svačinu.

Na druhém místě je s přehledem „svačinová výbava“ – boxy a lahve na pití. Tady začínají být rodiče náročnější – volí hlavně snadno čistitelné lahve z bezpečných plastů (tedy bez BPA), požadavek je pochopitelně na to, aby lahev nepropouštěla. U svačinových boxů si pak všímají toho, jak pevný je jejich uzávěr, jak dokáží uchovat potraviny čerstvé a jak sofistikované je jejich vnitřní uspořádání.

Kolik si domácnosti připravili na nákupy peněz?

  • Prvňáci – 3,5 tisíce korun
  • 2. – 3. třída – 2,7 tisíce korun
  • 4. třída a starší – 4,3 tisíce korun

Foto + Zdroj: FYI PR


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Co pro spotřebitele znamená obrat v úrokových sazbách v USA? 

22.09.2025, Autor: red

Americká centrální banka (Fed) nedávno snížila úrokové sazby, poprvé v roce 2025, a otevřela tak novou kapitolu měnové politiky. Jak tento krok ovlivní nás, české spotřebitele? Od levnějšího dovozu z USA po možné změny v úvěrech – pojďme se podívat, co tento obrat přináší.

Německo se pravděpodobně vyhne technické recesi, tvrdí centrální banka

21.09.2025, Autor: Marek Hájek

Německá ekonomika se ocitá na křižovatce. I když ve druhém čtvrtletí 2025 zaznamenala pokles HDP o 0,3 %, nové údaje o růstu průmyslové výroby a optimismus centrální banky naznačují, že technická recese – tedy dva po sobě jdoucí poklesy – nemusí přijít. Jaké jsou skutečné vyhlídky a co to znamená pro nás v Česku, kde na německém trhu stojí a padá velká část našeho exportu?

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Big Mac mluví jasně: Euro je vůči dolaru nadhodnoceno o 15 %

21.09.2025, Autor: red

Je možné změřit hodnotu měny pomocí hamburgeru? Podle Big Mac Indexu, který vydává časopis The Economist, je to nejen možné, ale i překvapivě výmluvné. K červenci 2025 je euro vůči americkému dolaru nadhodnoceno o 15,2 %, což má dopady nejen na globální trhy, ale i na české firmy a domácnosti. 

Generace Z jako učitelé AI: Jak mladí mění firmy a sbližují generace

18.09.2025, Autor: Marek Hájek

Když si představíte mentora, vidíte zkušeného veterána, který radí nováčkovi? Zapomeňte na to. Podle nového průzkumu společnosti IWG z roku 2025 se role obracejí – 59 % zaměstnanců generace Z učí své starší kolegy, jak ovládnout umělou inteligenci (AI), a přitom mění celou firemní kulturu.

Evropské technologické sny ožívají: Klarna na burze a sázka ASML na Mistral

17.09.2025, Autor: red

Evropa má důvod k optimismu. Září přineslo dvě události, které mohou být zlomem pro technologický sektor starého kontinentu – úspěšné IPO švédské fintech hvězdy Klarna a strategické partnerství nizozemského gigantu ASML s francouzským AI startupem Mistral. Jsou to jen izolované úspěchy, nebo skutečný začátek nové éry evropské technologické suverenity?

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Teď je správný čas, věří některé domácnosti a fixují ceny energií

17.09.2025, Autor: Marek Hájek

V září se české domácnosti znovu ocitají na rozcestí – fixovat ceny energií a chránit rodinný rozpočet před výkyvy trhu, nebo riskovat a čekat na možné další poklesy? Po dramatických letech zdražování a následné stabilizaci cen se fixace jeví jako bezpečné útočiště. Je ale opravdu teď ten správný čas?

Snížení úrokových sazeb na dosah? Američtí investoři čekají na tah Fedu

15.09.2025, Autor: Marek Hájek

Americké finanční trhy jsou v očekávání. Na zasedání 16.–17. září by mohl Federální rezervní systém (Fed) snížit úrokové sazby, což by mohlo být prvním krokem k uvolnění měnové politiky po letech zpřísňování. Jaké jsou důvody tohoto očekávaného obratu a co to znamená pro nás v Česku?

Von der Leyenová slíbila silnější Evropu: Jsme na dobré cestě, nebo ve slepé uličce?

15.09.2025, Autor: Josef Neštický

Ursula von der Leyenová na začátku roku 2025 představila ambiciózní plán „Kompas konkurenceschopnosti“, který má Evropu posunout na špičku globální ekonomiky. V září však výsledky vyvolávají otázky – zatímco některé kroky slibují pokrok, jiné narážejí na politické rozepře a byrokratické překážky. Jak si tedy Evropa vede v závodě s USA a Čínou?

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

AI: Amerika a Čína zrychluje, Evropa reguluje

14.09.2025, Autor: Josef Neštický

Umělá inteligence (AI) se v roce 2025 stala klíčovým bojištěm globální konkurence. Zatímco USA sází na rychlost a deregulaci, Čína buduje technologickou soběstačnost a Evropa, včetně Česka, hledá rovnováhu mezi inovacemi a regulací. Jaké jsou strategie velmocí a co to znamená pro naše firmy a budoucnost práce?

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama