e-news.cz - kurzy
Reklama

BCG: Firmy se na letošní rok dívají s optimismem. Kvůli inflaci sníží náklady, zároveň ale investují do svého růstu

27.04.2023, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
BCG: Firmy se na letošní rok dívají s optimismem. Kvůli inflaci sníží náklady, zároveň ale investují do svého růstu

Vedoucí představitelé firem ve světě i v Evropě se dívají na letošní rok s mírným optimismem. Téměř 80 % firem si myslí, že se jim letos bude dařit. Nejvíce optimističtí jsou manažeři v Severní Americe, nejméně naopak představitelé firem v Evropě.

Hlavní starosti všem dělá inflace a vysoké úrokové sazby – 82 % firem očekává, že tyto faktory se letos negativně podepíšou na jejich výkonnosti. Důležitou roli potom hraje také nejistota ohledně vývoje ekonomiky a případných nových makroekonomických šoků. V letošním roce se proto většina z nich soustředí především na snižování nákladů ve spojení se zvýšením své efektivity. Část společností však také plánuje poměrně agresivně investovat do svého růstu. Vyplývá to z aktuálního průzkumu, který provedla společnost Boston Consulting Group mezi téměř 800 generálními řediteli firem z celého světa.

„Podle našich zjištění se letos oproti loňsku výrazně zvýší počet společností, které budou investovat do širokého spektra růstových aktivit naráz, ať už jde o inovace, investice do talentovaných zaměstnanců, nových produktů či další činnosti. Na druhé straně se ale také výrazně zvýší počet společností, které letos naopak na růstové aktivity rezignují,“ říká Jiří Švejcar, partner pražské kanceláře Boston Consulting Group s tím, že pro růstově založené firmy se tak otevírá poměrně dobrá příležitost přetavit své investice v konkurenční výhodu do budoucna.

7 z 10 firem bude snižovat náklady, více než polovina chce však zároveň investovat do inovací, udržení zaměstnanců a zvýšení jejich kvalifikace

V důsledku nejistého ekonomického výhledu a vysokých nákladů, které společnostem způsobují například rostoucí úrokové sazby, se většina z nich (72 %) bude soustřeďovat na zefektivnění své činnosti. Polovina oslovených vedoucích manažerů plánuje změnu svého provozního či procesního modelu (52 %) a zjednodušení organizační struktury (47 %).

Téměř 60 % firem se zároveň plánuje věnovat zdokonalení náboru a posílení loajality a schopností svých zaměstnanců. Konkrétněji 42 % společností plánuje zatraktivnit zaměstnanecké benefity a zlepšit firemní kulturu, zatímco 41 % společností se chce zasadit o rozšíření kompetencí svých zaměstnanců. „Pracovní trh se bude v příštích letech velmi dynamicky měnit a společnosti si to dobře uvědomují. Investice do zvyšování kompetencí zkušených zaměstnanců nebo do jejich přeškolení je pro ně tou nejefektivnější cestou, jak si udržet klíčové kompetence a zároveň jak udržovat zaměstnance motivované. Ostatně podle nedávné studie BCG o budoucnosti českého pracovního trhu bude tzv. upskilling a reskilling klíčovým úkolem nejen pro firmy v Česku, ale také pro samotný stát. Bez komplexního systému umožňujícího lidem snadné rozšiřování kompetencí totiž bude docházet ke snižování konkurenceschopnosti i produktivity práce,“ vysvětluje Jiří Švejcar. 

Zároveň upozorňuje ještě na jeden aspekt, který z dotazování mezi vedoucími manažery vyplynul a který může být v dlouhodobém pohledu pro evropské společnosti potenciálně rizikový. „Právě zástupci evropských společností letos nejčastěji deklarují, že se nebudou zaměřovat na žádné růstové aktivity. Zároveň jsou letos ve srovnání s těmi americkými či asijskými méně odhodlaní pouštět se do nových inovací. To bohužel podtrhuje výsledky loňské studie BCG, podle které evropské společnosti v inovacích nedokážou držet krok se světovou konkurencí. Ať už z důvodu menšího objemu investičního kapitálu, nebo právě z důvodu nižšího tlaku na inovace,“ upozorňuje Jiří Švejcar. 

Evropa investuje do kyberbezpečnosti, Amerika do inovací a Asie do rozvoje talentů

Dobrou zprávou však je, že většina společností plánuje letos do růstových aktivit investovat poměrně výrazně. „I ve zmíněné Evropě, kde je tato tendence nejnižší, stále máme 71 % firem, které plánují investice do inovací, a stejné procento firem, které se budou zaměřovat na rozvoj a udržení talentů. Nejvyšší prioritou je však v Evropě kybernetická bezpečnost, do které plánuje výrazně investovat 73 % firem,“ říká Jiří Švejcar. Důvodem je podle něj především aktuální geopolitická situace a výrazný nárůst kybernetických hrozeb a útoků, kterým společnosti čelí.

Severoamerické firmy oproti tomu budou nejčastěji investovat do inovací svých produktů či služeb (80 %), zatímco pro asijské společnosti bude prioritou udržení a rozvoj talentů (80 %). Přestože se priority investic u jednotlivých regionů odlišují, zmíněné kategorie mají všechny na prvních třech příčkách, jen v jiném pořadí. 

Dlouhodobé investice budou patřit ESG, digitální transformaci a umělé inteligenci

Zatímco letošním firemním investicím budou v obecné rovině dominovat růstové aktivity, ve střednědobém a dlouhodobém horizontu kladou společnosti důraz na investice do udržitelnosti svého podnikání, ať už jde o snižování enviromentálního dopadu své činnosti, nebo o sociální aspekty. Stejně významné (z 54 %) budou podle vedoucích manažerů také investice do digitální transformace a umělé inteligence, ať už v souvislosti s interními procesy, nebo v souvislosti s vývojem produktů a zlepšování zákaznické zkušenosti.

Foto: Pixabay

Zdroj: EPIC PR 


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Letní brigády: Firmy hledají tisíce posil, ale zájem studentů klesá. Nově mohou pracovat i čtrnáctiletí

15.05.2025, Autor: Z blogosféry

S příchodem letních prázdnin se tradičně zvyšuje poptávka po brigádnících napříč Českou republikou.  V roce 2025 však firmy čelí výzvě. Ochota mladých lidí nastoupit na sezónní práce klesá, a to navzdory tisícům volných pozic. Personální agentury upozorňují na znatelný pokles zájmu studentů o klasické manuální brigády a zároveň na změnu jejich pracovních preferencí.

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

Inflace v dubnu klesla na 1,8 procenta, je tak nejnižší za posledních sedm let

14.05.2025, Autor: Z blogosféry

Inflace v dubnu klesla na nejnižší hodnotu od března 2018 a dostala se i pod průměrnou hodnotu loňského roku. Spotřebitelské ceny podle aktuálních dat Českého statistického úřadu (ČSÚ) v dubnu meziročně vzrostly o 1,8 procenta, což je o 0,9procentního bodu méně než v březnu.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

IT konzultanti mohli v dubnu nastoupit za skokově vyšší odměnu

06.05.2025, Autor: Z blogosféry

Duben potěšil především IT konzultanty, kteří v tomto měsíci hledali práci. Firmy jim totiž nabídly výrazně vyšší nástupní odměny než v měsíci předcházejícím. Na pracovním trhu šlo získat nástupní odměnu v průměru o 32 400 korun vyšší než v březnu.

Komentář k předběžným údajům o inflaci v ČR za letošní duben

06.05.2025, Autor: Z blogosféry

Meziroční růst spotřebitelských cen v dubnu dle předběžných údajů klesl pod 2 %, konkrétně na 1,8 %, tedy pod úroveň inflačního cíle ČNB. Zmírnění meziroční inflace bylo v dubnu taženo cenami potravin, alkoholu a tabáku, a cenami energií, kam spadají také pohonné hmoty.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Plná zaměstnanost i tlak na produktivitu: trh práce v ČR láme rekordy

05.05.2025, Autor: Z blogosféry

Český trh práce právě láme rekordy: zaměstnanost ve věkové skupině 15–64 let vystoupala na 75,9 % a genderový rozdíl se snížil pod 11 procentních bodů – historické minimum. Pokles je výsledkem dlouhodobého trendu, který přetrvává i přes výkyvy způsobené pandemií.

Stavební materiály v dubnu 2025: Ceny stagnují, ale úleva zatím nepřichází

05.05.2025, Autor: Josef Neštický

Po letech cenových turbulencí přišlo uklidnění. Ceny stavebních materiálů se v dubnu 2025 sice výrazně nehýbou, ale rozhodně se nevrátily na úrovně, o kterých by stavebníci snili. Co znamená stagnace cen pro běžné domácnosti a firmy? A proč se zdá, že zlevňování je v nedohlednu?

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama