e-news.cz - kurzy
Reklama

Automobilky jsou tahouny českého průmyslu. V prvním čtvrtletí vyrobily skoro 400 tisíc aut. To je o desetinu více než loni

23.05.2024, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Automobilky jsou tahouny českého průmyslu. V prvním čtvrtletí vyrobily skoro 400 tisíc aut. To je o desetinu více než loni

Nejúspěšnější první čtvrtletí v historii České republiky. Tak hodnotí automobilky letošní první 3 měsíce z pohledu počtu vyrobených aut. Toto odvětví díky tomu potvrzuje svoji pozici tahouna české ekonomiky. Důvodem zvýšené výroby je podle odborníků hlavně nedostatek nových aut na trhu z předchozích let.


Více osobních i nákladních aut, autobusů a motocyklů. Firmám v České republice vyrábějícím vozidla se na začátku letošního roku podle poslední statistiky výrazně dařilo. Sdružení automobilového průmyslu uvádí, že se v Česku vyrobilo 394 443 osobních aut, což je meziročně o 11,5 % více. Dařilo se ale i firmám v dalších oblastech. V prvním čtvrtletí vyrobily 1 175 autobusů, meziročně o 6,7 % více, 405 nákladních vozidel Tatra, o 12,2 % více, a 241 motocyklů Jawa, o 31,7 % více.


„Český automobilový průmysl v letošním roce těží z odstávek a nedostatku komponentů v posledních
letech. Zadržená poptávka se nyní promítá do prodejů a následně pak i do výroby. Automobilový průmysl je tahounem české ekonomiky, což nyní ještě zvyšuje již tak významnou koncentraci tohoto sektoru v průmyslu České republiky,“ popisuje Ondřej Makeš, analytik rizik Bibby Financial Services.


Nejprodávanější je Škoda Octavia
Největší podíl na vyrobených autech má tradičně automobilka Škoda Auto. Za první tři měsíce roku dodala po celém světě 220 500 vozů, což znamená meziroční nárůst o 5,2 %. Nejprodávanějším
modelem značky zůstává Octavia s 61 200 dodanými vozy. „Obzvláště dobře se nám daří na evropských trzích. Německo dosáhlo nejvyššího absolutního nárůstu prodeje o 3 300 vozů. Těsně následují Polsko a Irsko, kde jsme také zaznamenali výrazný nárůst podílu na trhu. V obou zemích se blíží hranici 11 procent,“ říká Martin Jahn, člen představenstva společnosti Škoda Auto pro prodej a marketing.


Kromě toho Škoda Auto hlásí i nárůst zájmu o elektromobily. Dodávky plně elektrických modelů Enyaq meziročně vzrostly o 12,3 % na 14 000 kusů. V České republice se tento model stal za první čtvrtletí nejprodávanějším elektromobilem a získal 17,8% podíl na trhu. V Německu se umístil jako druhý nejprodávanější elektrický model.


Celkově bylo v České republice od začátku roku do konce března vyrobeno celkem 27 024 elektrických
vozidel, z nichž 19 246 bylo čistě elektrických a 7 778 s plug-in hybridním pohonem.


Na zlepšení průmyslu výroba aut nestačí
Podle Ondřeje Makeše z Bibby Financial Services je zarážející to, že ani rekordní čísla v oblasti výroby aut nestačí k tomu, aby se český průmysl výrazněji vzchopil. „I přes výborná čísla automobilového odvětví zůstává sektor průmyslu v České republice již téměř dva roky ve významném útlumu,“ upozorňuje Ondřej Makeš.


Jeho slova potvrzují i poslední údaje Českého statistického úřadu. Podle nich průmyslová produkce v březnu meziročně reálně klesla o 2,7 % a meziměsíčně byla nižší o 1,6 %. „Může za to mimo jiné pokračující pokles ve výrobě strojů a zařízení, který zasáhl již většinu oborů tohoto odvětví,“ říká Radek Matějka, ředitel odboru statistiky zemědělství a lesnictví, průmyslu, stavebnictví a energetiky
Českého statistického úřadu.


Výzva pro výrobu aut v ČR: ceny energií
O to více bude podle prezidenta Sdružení automobilového průmyslu Martina Jahna důležité to, aby si
automobilový průmysl svoji pozici udržel i do budoucna. „Musíme pracovat na tom, abychom globálně
konkurenceschopné podmínky výroby v České republice, respektive Evropské unii, udrželi i nadále,
například pokud jde o aktuální negativní výhled na růst cen energií,“ říká Martin Jahn.


S podobnými problémy však bojují automobilky po celé Evropě. Podle průzkumu společnosti ABB, který každoročně sleduje vývoj situace v automobilovém průmyslu, více než polovina (53 %) všech evropských respondentů považuje rostoucí náklady na energie za jeden ze tří hlavních negativních faktorů, jimž musí automobilový průmysl čelit. Přitom v Asii tento názor zastává jen 38  % respondentů.


Jako výzvu označili zástupci automobilek i počet lidí s klíčovými dovednostmi pro výrobu elektromobilů. „Problémem celého odvětví nadále zůstává nedostatek kvalifikovaných pracovníků v některých velmi specifických oblastech. Se zrychlující se výrobou elektromobilů bude zcela nezbytné nejen přeřadit velké množství stávajících zaměstnanců na jiné pozice či jim umožnit zvyšování kvalifikace, ale také přilákat do automobilového průmyslu nové talenty,“ konstatoval Daniel Harrison, analytik společnosti AMS specializující se na automobilový průmysl.

Foto: Poskytnuto PR Lesensky

Zdroj: PR Lesensky


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Komentář k vývoji spotřebitelských cen v květnu 2024

12.06.2024, Autor: Z blogosféry

„Publikovaná čísla ČSÚ ukázala, že se celková úroveň spotřebitelských cen v květnu oproti dubnu nezměnila, meziročně pak květnové spotřebitelské ceny vzrostly o 2,6 %. Ovlivnily je především mírné oboustranné cenové pohyby v téměř všech oddílech spotřebního koše," říká Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

Při výběru dovolené upřednostňují Češi cizinu, přímořská letoviska a hotely. Jako destinaci nejčastěji uvádějí Itálii, Chorvatsko a Slovensko

12.06.2024, Autor: Z blogosféry

Ideální česká dovolená? Podle reprezentativního průzkumu HOLIDAY BAROMETR, realizovaného pro společnost Europ Assistance v 21 zemích celého světa – v zahraničí, u moře, s dopravou automobilem nebo letecky a v hotelu. Nejoblíbenějšími destinacemi jsou pro letošek Itálie, Chorvatsko a Slovensko.     

Inflace potěšila, ČNB má o čem přemýšlet

11.06.2024, Autor: Z blogosféry

Tuzemské spotřebitelské ceny v průběhu května oproti předchozímu měsíci stagnovaly, což odpovídá meziroční inflaci v tempu 2,6 %. Pro trh se jedná o mírné překvapení, když vyhlížel hodnotu 2,8 %. Tomu odpovídá i odpověď kurzu koruny, která reaguje oslabením o několik haléřů. Naopak oproti platné prognóze České národní banky (2,5 %) byla inflace nepatrně vyšší.

Komentář Radomíra Jáče k průmyslové výrobě v ČR za duben 2024

07.06.2024, Autor: red

Tuzemská průmyslová výroba si v dubnu vedla poměrně dobře, a to navzdory mírnému meziročnímu poklesu, jenž činil 0,4 %. V meziměsíčním vyjádření po očištění o sezónní vlivy výroba vzrostla o 0,6 %. Letošní duben měl o 3 pracovní dny více než stejný měsíc loňského roku a údaj neočištěný o vliv počtu pracovních dní tak hlásí meziroční růst průmyslové výroby 9,0 %, když trh čekal přírůstek o 6,5 %.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama

Při online nákupech vede u Čechů nad cenou unikátní produkt

06.06.2024, Autor: Z blogosféry

Jaké je rozhodující kritérium pro úspěch v e-commerce? Podle českých e-shopařů překvapivě nejde o cenu nebo marketing, ale cestou k získání zákazníka je rozhodující unikátní produkt. Přestože Češi ve velkém loni šetřili a celé tuzemské ekonomice se nedařilo, tak právě díky kvalitnímu produktu vykázal růst tržeb v tomto turbulentním období téměř každý třetí e-shop v tuzemsku. Vyplývá to z průzkumu, který realizovala společnost Shoptet mezi 1500 online podnikateli. 

Maloobchod stagnoval, což je ovšem vlastně dobrá zpráva

05.06.2024, Autor: Z blogosféry

Tuzemské maloobchodní tržby v průběhu dubna oproti předchozímu měsíci stagnovaly, což meziročně odpovídá růstu o 5,3 %. Tento výsledek je přibližně v souladu s očekáváním trhu a nepředstavuje tedy velké překvapení.

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

Inflace v roce 2023 v České republice a zemích EU

03.06.2024, Autor: Martin Švehla

O inflaci mluvíme sice často, ale docházíme k řadě různých závěrů. Nejprve tedy, co inflace je: je to znehodnocování měny, způsobené růstem cen zboží. Když nám zdraží máslo ze 30 na 50 korun, prostě si za stovku koupíme jen dvě kostky, ale v době, kdy jsme si tu stovku vydělali, bychom za ni dostali kostky tři a ještě by nám deset korun zbylo.

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama