e-news.cz - kurzy
Reklama

Firmy hledají cestu k mladým. Klasický model od devíti do pěti přestává fungovat

20.02.2025, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Firmy hledají cestu k mladým. Klasický model od devíti do pěti přestává fungovat

Mladí lidé přistupují k zaměstnání jinak než předchozí generace a firmy se pomalu přizpůsobují jejich potřebám. Podle nejnovějších dat kariérního portálu StartupJobs hraje pro mladé uchazeče zásadní roli flexibilita, možnost práce na dálku a smysluplná náplň práce. Zatímco některé obory, jako jsou IT nebo digitální marketing, zažívají výrazný nárůst zájmu, jiné tradiční profese ztrácejí na atraktivitě. Firmy, které chtějí oslovit tuto generaci, musejí přizpůsobit nejen nabídku benefitů, ale i celý náborový proces.

„Generace Z vnímá práci jako prostředek k seberealizaci, ne jako cíl sám o sobě. Zaměstnavatelé, kteří chtějí tyto mladé talenty přitáhnout, musejí nabídnout takové pracovní prostředí, kde se budou cítit součástí něčeho většího, a zároveň budou mít dostatek prostoru pro svůj rozvoj,“ říká Filip Mikschik, zakladatel a CEO StartupJobs.

Mladí lidé na pracovní trh přinášejí nové priority a očekávání. Oproti předchozím generacím se mnohem více zaměřují na smysluplnost práce, profesní růst a flexibilitu pracovních podmínek. Podle studie Světového ekonomického fóra bude generace Z v roce 2025 tvořit 27 procent celosvětové pracovní síly. Mnozí z nich nevnímají kariéru jako lineární cestu v rámci jedné firmy, ale jako sérii zkušeností, které jim pomohou rychle se posouvat vpřed. V oblasti benefitů dávají přednost možnostem profesního vzdělávání, mentoringu a flexibilnímu pracovnímu uspořádání, které jim umožňují lépe skloubit práci s osobním životem.

Flexibilita a remote práce jako standard
Mladí uchazeči odmítají pevně dané pracovní struktury a očekávají vysokou míru flexibility. Podle průzkumu StartupJobs téměř čtvrtina respondentů pracuje výhradně na dálku, přičemž více než polovina upřednostňuje hybridní model kombinující kancelářskou práci s home office. Pouze čtvrtina mladých pracovníků dochází do kanceláře každý den. Tento trend se neomezuje pouze na technologické firmy, ale proniká napříč celým trhem práce.

„Je patrné, že tradiční model od devíti do pěti je pro generaci Z přežitek. Očekávají, že budou mít možnost sladit pracovní povinnosti se svým osobním životem, a produktivitu posuzují podle výsledků, nikoli podle počtu odsezených hodin. Pro zaměstnavatele je to příležitost přehodnotit pracovní kulturu a nabídnout model, který mladým pracovníkům více vyhovuje,“ vysvětluje Filip Mikschik.

Flexibilní přístup se ukazuje jako zásadní i při rozhodování o změně zaměstnání. Mnoho mladých lidí při výběru práce klade důraz na to, zda jim zaměstnavatel umožní pracovat podle jejich vlastních preferencí. Právě posun v prioritách je jedním z hlavních důvodů, proč některé firmy zažívají problém s náborem mladších kandidátů – zkrátka se nedokážou přizpůsobit moderním pracovním trendům.

„V současnosti zhruba polovinu applifterů tvoří zástupci generace Z. Jejich požadavky se ve velké míře shodují s těmi, které mají všichni naši kandidáti. Jsou to totiž z velké části hodnoty, které tvoří naší firemní kulturu. Těmi jsou svoboda, flexibilita a možnost práce na dálku. Tyto benefity, společně s home office, už u nás roky fungují a jsou standard,“ říká ​​Anna-Marie Bogiš, talent acquisition lead ve společnosti Applifting.
Při náboru je důležitá transparentnost
Generace Z se nebojí říct si o peníze, které odpovídají jejich představám. Více než polovina uchazečů považuje uvedení výše platu v pracovním inzerátu za důležitý faktor a třetina mladých lidí se na nabídky bez zveřejněného mzdového rozmezí vůbec nehlásí.

„Vidíme, že generace Z je v otázkách odměňování mnohem asertivnější než jejich předchůdci. Nebojí se vyjednávat a pokud cítí, že jsou podhodnoceni, neváhají odejít jinam. Pro firmy je proto stále důležitější nejen nabízet konkurenceschopné mzdy, ale také být v otázkách odměňování čím dál více transparentní,“ uvádí Mikschik.

Vedle samotné výše platu hraje roli i struktura odměňování. Téměř polovina respondentů dává přednost kombinaci fixní mzdy a bonusů. Stále však platí, že základní jistota v podobě stabilního příjmu je pro ně důležitá, a proto většina mladých pracovníků stále preferuje hlavní pracovní poměr před freelancingem.

„Férové finanční ohodnocení nám zajišťují kompetenční modely jednotlivých pozic a na ně navázaný transparentní systém odměňování. Rovnováhu mezi pracovním a osobním životem podporujeme možností, aby si každý svůj pracovní režim nastavil tak, jak mu vyhovuje, hrazenými online terapiemi, interním koučem či jinými benefity. Vědomí smysluplné práce podporujeme tím, že co nejlépe do týmu komunikujeme strategii společnosti a její směřování,“ doplňuje ​​Anna-Marie Bogiš.

Mladí se chtějí rychle posouvat vpřed
Mění se i celkové vnímání kariéry a pracovního trhu. Pro mladou generaci už není prioritou dlouhodobá stabilita u jednoho zaměstnavatele, ale spíše možnost získávat nové zkušenosti a rychle se posouvat dál. Často volí pracovní prostředí, které jim umožňuje experimentovat s různými rolemi a technologiemi, místo aby setrvávali na jedné pozici po mnoho let. Jde o fenomén, který má dokonce svůj vlastní termín, tzv. job hopping. Možnost pracovat s moderními nástroji a dynamika pracovního prostředí tak pro ně hrají větší roli než jistota pevného pracovního poměru.

„Oproti předchozím generacím je pro ně zásadní najít smysl v práci, kterou dělají. Hledají unikátní příležitost, kde mohou růst a rozvíjet svoje znalosti i dovednosti. Tohle u nás dostanou, protože budujeme úplně novou kategorii softwaru, jsme jednorožec, kanceláře máme v několika zemích světa, takže se rozhodně mají co naučit a co zažít. Chtějí také být férově ohodnoceni a na svou práci dostávat konstruktivní zpětnou vazbu, i s tím souzníme,“ popisuje situaci Jiří Nečas, employer branding & talent acquisition ze společnosti Productboard.
„Mladí lidé dnes přistupují k práci jinak než předchozí generace. Berou ji jako cestu s více zastávkami, nikoli jako cíl. Nehledají zaměstnavatele na deset let, ale pozici, která je posune dál. Firmy, které dokážou nabídnout prostředí s možností rychlého rozvoje, budou u generace Z vždy o krok napřed,“ uzavírá Mikschik.

Foto: Pixabay

Zdroj: Hustá Komunikejšn s.r.o.


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Inflace v ČR – březen 2025 

14.04.2025, Autor: Martin Švehla

Meziročně vzrostly spotřebitelské ceny v březnu stejně jako v únoru, tedy o 2,7 %. Meziměsíční tempo růstu cen zpomalilo na 0,1 %. I když to vypadá proti únoru jako téměř neznatelné změny, určité rozdíly jsou v tom, které ceny rostly a které naopak klesaly. Březnový vývoj byl ovlivněn zejména vyššími cenami potravin, které tuto tendenci vykazují již delší dobu. 

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Inflace služeb zůstává poněkud problematická

05.04.2025, Autor: Z blogosféry

Podle předběžného odhadu Českého statistického úřadu vykázaly tuzemské spotřebitelské ceny v průběhu března meziměsíční nárůst o 0,1 %, což by odpovídalo meziroční inflaci v tempu 2,7 %, tedy stejně jako v únoru. Jedná se o mírně vyšší výsledek, než očekával trh (2,5 %) i Česká národní banka (2,6 %). Za celé letošní první čtvrtletí tak průměrná inflace dosáhla hodnoty 2,7 %. Česká koruna sice vykazuje oslabení, nicméně jelikož stejný pohyb předvádí například i polský zlotý, nejedná se patrně o reakci na českou inflaci.

Skupina DHL a Temu podepsaly memorandum o porozumění na podporu místních podniků

04.04.2025, Autor: red

Skupina DHL, přední světová logistická společnost, podepsala memorandum o porozumění s e-commerce tržištěm Temu, aby prohloubila spolupráci a dále rozšířila své úspěšné partnerství. Cílem dohody je posílit spolupráci a lépe podpořit místní malé a střední podniky (MSP) na zavedených trzích i na trzích, které rostou, jako je východní Evropa a Blízký východ. Obě strany se zavázaly podporovat obchodování v souladu s předpisy a udržitelné postupy.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
Reklama

Cena mědi zbořila strop

04.04.2025, Autor: Z blogosféry

V posledních dnech zažívá měď investiční horečku, která nemá obdoby.  Cenný kov nedávno překonal významnou úroveň hranici 5 USD za libru, a to na pozadí pokračující hrozby vysokých dovozních cel do USA. Kov tak potvrzuje svou důležitou roli v mezinárodním obchodě a dodavatelských řetězcích, které se právem obávají negativních dopadů této obchodní politiky. Může hodnota mědi na trzích dále růst? Jaké klíčové faktory ovlivňují krátkodobě i dlouhodobě vývoj ceny u tohoto kovu? 

ČNB pokračuje ve „stop-and-go“

26.03.2025, Autor: Z blogosféry

Bankovní rada České národní banky na svém dnešním pravidelném měnověpolitickém zasedání rozhodla o zachování základní úrokové sazby na stávající úrovni, tedy 3,75 %. Tento výsledek je v souladu s naším i tržním očekáváním a nepředstavuje tedy velké překvapení. Tomu odpovídá i prakticky nulová reakce kurzu české koruny.

ČNB sazby pravděpodobně nezmění. Co sledovat po zasedání?

26.03.2025, Autor: Z blogosféry

Dnešní zasedání ČNB pravděpodobně nepřinese, co se týká rozhodnutí, velké překvapení. Centrální bankéři komunikovali v poměrně jasné shodě, že v březnu sazby zůstanou beze změny na úrovni 3,75 %. Klíčové tedy bude sledovat doprovodné komentáře guvernéra a hodnocení rizik. Pozornost by se měla soustředit na následující otázky.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

Havárie vodovodního řadu v Praze 5

21.03.2025, Autor: red

V oblasti Prahy 5 - Hlubočepy, Košíře, Radlice a Smíchov je kvůli havárii na vodovodním řadu nyní bez vody a nebo s nízkým tlakem vody přes 22 000 odběratelů.

Inflace v ČR – únor 2025 

19.03.2025, Autor: Martin Švehla

Spotřebitelské ceny vzrostly v únoru 2025 meziročně o 2,7 %, což znamená další zpomalení inflace. Také meziměsíční inflace byla v únoru nižší než v lednu (0,2 % oproti lednové 1,3 %). Oba údaje potvrzují zklidňování maloobchodních cen od počátku roku tak, jak se všeobecně očekává. 

Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama