Robotické centrum společnosti Amazon v moravském Kojetíně přivítalo v říjnu novou posilu. Řady zaměstnanců zde rozšířila pilotní skupina šesti neslyšících kolegů. Amazon tak navazuje na dlouhodobou iniciativu, která už osmým rokem nabízí uplatnění lidem se sluchovým postižením.
Noví kolegové se podílejí na klíčových procesech, jako je balení, příprava a odesílání zákaznických objednávek.
„Rozhodnutí vytvořit v Amazonu v Kojetíně skupinu neslyšících pracovníků je součástí širší iniciativy napříč celým regionem střední a východní Evropy. Podobné pracovní skupiny najdete ve dvou distribučních centrech v Polsku, ale také na Slovensku a v prvním českém distribučním centru v Dobrovízi, kde podobný tým funguje už 8 let,“ vyjmenovává Ota Mňaček, HR manažer kojetínského provozu.
Vůbec první neslyšící zaměstnanci nastoupili do dobrovízského Amazonu v roce 2016. Díky systematické podpoře ze strany společnosti se jejich počet od té doby vyšplhal na rovných 67. Dlouhodobý projekt rezonuje i za zdmi distribučního centra, což potvrdilo i ocenění Tichá firma roku.
Iniciativa bez hranic
Ačkoli bývají první dny na pracovišti zdrojem stresu, v případě neslyšících kolegů proběhly v Kojetíně zcela bez obtíží. Přispěly k tomu bohaté zkušenosti Amazonu se zaměstnáváním pracovníků se sluchovými obtížemi. V celém CEE regionu, čítajícím Česko, Slovensko a Polsko totiž Amazon zaměstnává v celkem 5 distribučních centrech 154 neslyšících zaměstnanců.
Podle Oty Mňačka je důležité ilustrovat, že zaměstnávání neslyšících často brání pouze domněnky a neopodstatněné obavy. „Cílem společnosti Amazon je tvorba pracovního prostředí, kde se každý zaměstnanec cítí hodnotný a kde má možnost rozvíjet svůj potenciál. Kolegové se sluchovým postižením přinášejí do kojetínského robotického centra jedinečné perspektivy a dovednosti, které nám pomáhají růst jako celku,“ vysvětluje Ota Mňaček.
Tlumočník i speciální linka
Aby byla zajištěna bezproblémová komunikace v rámci týmu i mezi jednotlivými odděleními, je neslyšícím pracovníkům k dispozici kvalifikovaný tlumočník. Ten pomáhá překonat všechny bariéry, které mohou během pracovního dne nastat. Mimo to mohou všichni využít služby Tichá linka, která komunikaci mezi slyšícími a neslyšícími zaměstnanci usnadňuje.
„Tichou linku je možné použít přes mobilní telefon, tablet nebo na počítači, a propojit se tak s tlumočníkem kdykoliv online. Aplikace umožňuje také přepis mluveného slova do psané podoby,“ vysvětluje Martina Hájková z neziskové organizace Tichý svět, se kterou společnost Amazon dlouhodobě spolupracuje.
Skutečná různorodost
Podpora zaměstnávání lidí se specifickými potřebami se však v Amazonu neomezuje pouze na neslyšící. V Kojetíně mimo jiné funguje také jednotka zaměstnanců s mentálním postižením. I těmto zaměstnancům v jejich uplatnění na trhu práce pomáhá speciální HR pracovnice, která se jim individuálně věnuje.
Foto + Zdroj: Amazon