Každý třetí český exportér plánuje modernizaci i rozšíření výroby, jeden ze tří bude modernizovat stávající zařízení.
Více než desetina firem má v plánu navýšit kapacity svých podniků. Významné investice podnikatelé plánují rovněž do oblasti e-commerce, například založení internetového obchodu připravuje šest procent exportérů. Vyplývá to z šetření společnosti GfK pro Raiffeisenbank mezi třemi stovkami podniků.
Tuzemští exportéři evidují nárůst počtu zakázek, které jsou však z kapacitních důvodů a kvůli nedostatku zaměstnanců nuceni odmítat. Právě tyto nedostatky mají být potlačeny investicemi do rozšíření, modernizací nebo robotizací jejich výroby.
V e-shopech v současné době nabízí své zboží a služby pětina vyvážejících společností. V následujících letech má v plánu tento prodejní kanál nove využívat dalších šest procent oslovených firem. Podle průzkumu se každý druhý podnik, který v současnosti provozuje e-shop nebo ho plánuje založit, chystá prostřednictvím internetových obchodů směrovat své zboží rovněž do zahraničí.
Zboží a služby prodávané v e-shopech aktuálně z 80 procent směřují do střední, východní či západní Evropy. Expanzi vývozu do zahraničí skrze internetové obchody by podle firem usnadnila zejména nižší cena přepravy, marketingová podpora a vyšší spolehlivost zahraničního platebního styku.
Tempo růstu tuzemského vývozu se v letošním prvním kvartálu podle indexu exportu vystaveného Asociací exportérů a Raiffeisenbank zvolní. Zpomalení exportu by mělo pokračovat i a začátku druhého čtvrtletí. Export českých podniků byl přitom v minulém roce rekordní. V přeshraničním pojetí vzrostl oproti roku 2016 o 5,7 procenta na 4,2 bilionu korun.