Mladý tým z malé beskydské vesnice Chlebovice působící v oděvním průmyslu získal investici deset milionů korun.
Tato mladá společnost dobývá svět dřevěnými módními doplňky nejen na tuzemském a slovenském trhu, ale také v Německu, Polsku, Dánsku, Švédsku nebo Švýcarsku. Letos založili firmu v Německu a značku zastupuje také obchodní zástupce v Dánsku.
Loni věnovali svůj čas hlavně plánování rozvoje a získání potřebné investice. Lokální guru Ctirad Sára říká: „Investice nám má pomoci rozšířit náš tým, který bude prezentovat naši práci a hodnoty v zahraničí. S tím souvisí i rozšíření produktové řady, kdy chceme oslovit další řemeslníky a naplno rozvinout českou ruční práci. Ať řemeslo žije!“
Celou komunikaci s investorem měl na starosti jeden ze spoluzakladatelů BeWooden, Patrik Babinec. Úspěšnost procesu dle něj tkví v přípravě a spolupráci týmu: „Každý se specializujeme na jiný obor a navzájem se doplňujeme. Důležitý je i výběr samotného investora, neboť i on by měl zastávat vaše hodnoty a věřit ve vaši strategii.“ Patrik dále doporučuje oddalovat vstup investora co nejdéle. „Pakliže jste však v momentu, že máte vybudovanou pevnou základnu a chcete penetrovat na další trhy, investice je téměř nezbytná. Nechoďte za investorem s obchodním plánem, který by mohl fungovat. Váš plán musí běžet na sto procent. Musíte mít vše perfektně připraveno, fungující model, strategii a samozřejmě vždy přijďte s pokorou a otevřeností, nechcete si přece zavřít dveře,“ dodává.
Několik tipů pro začínající podnikatele
Ještě před několika lety bylo naprosto ojedinělé, že by startupy jako Deliveroo, Skyscanner, Kreditech, Airbnb, Uber nebo Snapchat po pár letech nabyly hodnoty bilionů dolarů. Málokterý přežije první rok působení. Natož startup působící v oděvním průmyslu, a navíc z malé země, jakou je Česká republika. Jak uspět, nevyhořet a získat investici ve výši deseti milionů korun? Jeden takový příběh úspěšného startupu představuje právě BeWooden. Co je klíčem jejich úspěchu?
Nápad
Ctirad, vizionářský guru, společně s výrobním mistrem Jakubem a světoběžníkem Patrikem přišli s myšlenkou, jak pozvednout lokální výrobu, oprášit řemeslnou výrobu a jak využít odpadní dřevo z místních dřevovýroben (používají dřevo z již vysloužilých barelů na víno, to, které vznikne jako odpad při výrobě nábytku atd.). Navíc chtěli dělat něco, co je bude bavit. A tak v roce 2013 vyrobili první dřevěný motýlek, který se stal ikonickým produktem nejen na českém trhu, ale i na Slovensku, v Německu, Polsku nebo Dánsku.
Příběh
V současné době je to právě příběh, co prodává, velmi často skloňované slovo, tak jako inovace a jedinečnost. Zdali se z něj však stane legenda a udrží se v povědomí lidí, to už záleží na jeho pravosti. Co je základním kamenem BeWooden? Celý tým zastává ideje udržitelnosti, lokální výroby a tradičních řemesel. Máme nápad a příběh, avšak bez těch správných lidí by se na světlo světa nedostal ani ten nejlepší produkt, ani ta nejvytříbenější myšlenka. S nadsázkou můžeme říci, že „vrána k vráně sedá“ nebo „jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá“. Jinými slovy, lidé kolem vás společně vytvářejí, navzájem se ovlivňují a samozřejmě přitahují další podobné vám či jim. Máte-li kuráž, jste-li odhodlaní, přesvědčení o svém produktu, a navíc máte-li charisma jako Ctirad, není se čemu divit, že se kolem vás během chvíle postaví obdobně smýšlející bytosti. Můžete tak vytvořit pevný základ rodiny, byznysové rodiny, kde každý člen zastává jinou funkci.
Spokojenost
Jedná se o sounáležitost, celistvost, nadšení vašeho týmu, ideály, které vytvářejí váš produkt. Tato energie se pak promítá i do stylu slovní i vizuální komunikace, která silně působí na zákazníky. Není tedy nad spokojeného klienta, který svoji zkušenost předává dál a vytváří takový „kruh“ spokojených tváří.
Ambasadoři
Po čtyřech letech fungování se tým BeWooden mnohému naučil, rozrostl – prostorově i personálně. Strategickým partnerem se stal Henrik, který se k BeWooden připojil v roce 2014 a letos na jaře založil v Německu firmu. Tento rok se také na scéně objevili Mads a Jan, jako byznysninjové pro dánský trh. A jak se takoví ambasadoři hledají? Cestujte. Patrik je na cestě neustále, Henrika potkal právě na SturtUp Summitu ve Švýcarsku. Studujte. Honza v Dánsku navštěvuje univerzitu společně s Madsem. Spojuje je tedy především víra v produkt/myšlenku, odvaha bojovat a sounáležitost. Byl to také Patrik, kdo na svých toulkách po světě potkal současného investora. Patrik doporučuje, abyste vstup investora oddalovali co nejdéle. Pakliže jste však v momentě, že máte vybudovanou pevnou základnu a chcete penetrovat na další trhy, investice je téměř nezbytná. Také je nezbytně nutné vědět, k čemu investici použijete. U BeWooden mají jasno: „Investice pomůže rozšířit náš tým, který bude prezentovat naši práci a hodnoty v zahraničí. S tím souvisí i rozšíření produktové řady, kdy chceme oslovit další řemeslníky a naplno rozvinout českou ruční práci. Ať řemeslo žije!“ říká lokální guru Ctirad. Prostě se nevzdávejte! Pokud opravdu o něco stojíte, zůstaňte ve střehu, buďte připraveni na příležitost, mějte dlouhodobé plány a obklopte se stejně smýšlejícími lidmi. Vaše úsilí bude jak těžká práce, tak i zábava. A s úsměvem jde všechno lépe.
Tisková zpráva BeWooden (redakčně kráceno)