e-news.cz - kurzy
Reklama

Česká e-commerce ožívá a míří k obratu 200 mld. korun

29.04.2025, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Česká e-commerce ožívá a míří k obratu 200 mld. korun

E-commerce trh v Česku pokračuje v oživení, i když jen pozvolném. Letos poroste tempem o 5 % za rok a překročí hranici celkového obratu 200 mld. korun, jak odhadují analytici ze společnosti Upgates, která poskytuje e-shopová řešení.

Průměrná hodnota objednávky se stabilně drží kolem 1 500 korun. Zákazníci se už při výběru zboží neřídí jen cenou, ale rozhoduje i rychlost doručení, celková přehlednost e-shopu či pohodlné platební metody. Naopak falešný tlak, vyskakovací okna nebo akce 3+1 spíš odrazují.

Česká e-commerce scéna znovu nabírá dech a nadále pomalu roste. Podle analýzy společnosti Upgates, předního dodavatele e-shopových řešení, by letos mohla zaznamenat meziroční růst o 5 % a pokořit hranici celkového obratu 200 mld. korun. Průměrná hodnota objednávky přitom zůstává dlouhodobě stabilní a pohybuje se kolem 1 500 korun. Za postupným oživením trhu stojí nejen chuť spotřebitelů více nakupovat, ale i důmyslnější přístup obchodníků. Ti se naučili lépe pracovat s akcemi, cílenými slevami či věrnostními programy. Hlavně ale budují důvěru, která rozhoduje o tom, jestli se zákazník do e-shopu opět vrátí.

„Čeští zákazníci jsou velmi citliví na cenu, ale zároveň si dávají pozor, kde nakupují. Důvěra v e-shop, přehlednost všech informací a rychlost doručení jsou faktory, které rozhodují o tom, zda zákazník nákup skutečně dokončí,“ říká Michal Benatzky, marketingový manažer společnosti Upgates.

Očekávání jsou nastavena vysoko

Čeští zákazníci jsou mimořádně citliví na cenu. Výhodné nabídky, sezónní slevy nebo populární slevové kódy – pro mladší spotřebitele často sdílené influencery – jsou stále jedním z nejsilnějších nástrojů jak motivovat k nákupu. Pokud navíc e-shop nabídne dopravu zdarma nad určitou částku, má velkou šanci uspět. „Cena je samozřejmě důležitá, ale není to jediný faktor. Z našich dat vidíme, že známější značka e-shopu zvyšuje proklikovost a zákazníci jsou ochotní si připlatit za nákup u ověřených prodejců,“ uvádí Jan Janouškovec, CEO Srovname.cz.

Tuzemští zákazníci neradi mění to, co funguje. Pokud jsou s e-shopem spokojení, zůstávají mu dlouhodobě věrni. Klíčová je přitom bezproblémová zákaznická zkušenost. Ta stojí na několika pilířích: rychlé doručení, jednoduché a přehledné prostředí a kompletní informace k dopravě a platbě. Doručení druhý den už dnes není konkurenční výhodou, ale pomalu se stalo samozřejmostí, podobně i možnost zvolit si oblíbený způsob platby. „Čeští zákazníci jsou velmi praktičtí. Chtějí výhodné ceny, jednoduchý nákup a rychlé doručení. Pokud to e-shop umí nabídnout, zákazník se rád vrací. Loajalita tady rozhodně hraje větší roli, než se na první pohled může zdát,“ vysvětluje Michal Benatzky.

Nejasné informace odrazují

Obchodníci to občas s marketingem přeženou natolik, že místo aby zákazníka zaujali, spíše ho přehltí. Výsledkem je, že v krajním případě zákazník nákup nedokončí a z e-shopu prostě odejde. „Častým problémem jsou rušivá vyskakovací okna, která spíše odvádí pozornost, než aby nabídla něco skutečně užitečného – například relevantní doplňky k produktu nebo srozumitelné informace. Zákazník přitom očekává jasné a přehledné údaje o dopravě, platbě a celkové ceně. Jakékoli nejasnosti snižují důvěru a působí netransparentně,“ říká Michal Benatzky.

Slevy ano, manipulace ne

Češi sice milují výhodné nabídky, ale na marketingové taháky typu „2+1 zdarma“ zatím příliš neslyší – na rozdíl od zákazníků v zahraničí. „Tuzemští spotřebitelé nejsou na tento typ slev zkrátka tolik zvyklí. Je to podobné jako u supermarketů – zatímco v zahraničí jsou podobné akce běžnou součástí nakupování, u nás převažují spíše klasické slevy v procentech nebo jednorázové akce,“ přibližuje Michal Benatzky.

Podobně skeptičtí jsou i k různým psychologickým pobídkám, které mají vytvořit falešný pocit naléhavosti. Upozornění typu „zboží si právě prohlíží 19 lidí“ nebo „skladem je poslední kus“ často spíš vzbudí nedůvěru než chuť nakoupit. „Příliš agresivní stimulace působí neupřímně. Zákazník si může začít myslet, že jde o pochybného přeprodejce nebo o nabídku zahraničního zboží,“ dodává závěrem Michal Benatzky.

Foto: Pixabay

Zdroj: Kantorová 


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Co pro spotřebitele znamená obrat v úrokových sazbách v USA? 

22.09.2025, Autor: red

Americká centrální banka (Fed) nedávno snížila úrokové sazby, poprvé v roce 2025, a otevřela tak novou kapitolu měnové politiky. Jak tento krok ovlivní nás, české spotřebitele? Od levnějšího dovozu z USA po možné změny v úvěrech – pojďme se podívat, co tento obrat přináší.

Německo se pravděpodobně vyhne technické recesi, tvrdí centrální banka

21.09.2025, Autor: Marek Hájek

Německá ekonomika se ocitá na křižovatce. I když ve druhém čtvrtletí 2025 zaznamenala pokles HDP o 0,3 %, nové údaje o růstu průmyslové výroby a optimismus centrální banky naznačují, že technická recese – tedy dva po sobě jdoucí poklesy – nemusí přijít. Jaké jsou skutečné vyhlídky a co to znamená pro nás v Česku, kde na německém trhu stojí a padá velká část našeho exportu?

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Big Mac mluví jasně: Euro je vůči dolaru nadhodnoceno o 15 %

21.09.2025, Autor: red

Je možné změřit hodnotu měny pomocí hamburgeru? Podle Big Mac Indexu, který vydává časopis The Economist, je to nejen možné, ale i překvapivě výmluvné. K červenci 2025 je euro vůči americkému dolaru nadhodnoceno o 15,2 %, což má dopady nejen na globální trhy, ale i na české firmy a domácnosti. 

Generace Z jako učitelé AI: Jak mladí mění firmy a sbližují generace

18.09.2025, Autor: Marek Hájek

Když si představíte mentora, vidíte zkušeného veterána, který radí nováčkovi? Zapomeňte na to. Podle nového průzkumu společnosti IWG z roku 2025 se role obracejí – 59 % zaměstnanců generace Z učí své starší kolegy, jak ovládnout umělou inteligenci (AI), a přitom mění celou firemní kulturu.

Evropské technologické sny ožívají: Klarna na burze a sázka ASML na Mistral

17.09.2025, Autor: red

Evropa má důvod k optimismu. Září přineslo dvě události, které mohou být zlomem pro technologický sektor starého kontinentu – úspěšné IPO švédské fintech hvězdy Klarna a strategické partnerství nizozemského gigantu ASML s francouzským AI startupem Mistral. Jsou to jen izolované úspěchy, nebo skutečný začátek nové éry evropské technologické suverenity?

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Teď je správný čas, věří některé domácnosti a fixují ceny energií

17.09.2025, Autor: Marek Hájek

V září se české domácnosti znovu ocitají na rozcestí – fixovat ceny energií a chránit rodinný rozpočet před výkyvy trhu, nebo riskovat a čekat na možné další poklesy? Po dramatických letech zdražování a následné stabilizaci cen se fixace jeví jako bezpečné útočiště. Je ale opravdu teď ten správný čas?

Snížení úrokových sazeb na dosah? Američtí investoři čekají na tah Fedu

15.09.2025, Autor: Marek Hájek

Americké finanční trhy jsou v očekávání. Na zasedání 16.–17. září by mohl Federální rezervní systém (Fed) snížit úrokové sazby, což by mohlo být prvním krokem k uvolnění měnové politiky po letech zpřísňování. Jaké jsou důvody tohoto očekávaného obratu a co to znamená pro nás v Česku?

Von der Leyenová slíbila silnější Evropu: Jsme na dobré cestě, nebo ve slepé uličce?

15.09.2025, Autor: Josef Neštický

Ursula von der Leyenová na začátku roku 2025 představila ambiciózní plán „Kompas konkurenceschopnosti“, který má Evropu posunout na špičku globální ekonomiky. V září však výsledky vyvolávají otázky – zatímco některé kroky slibují pokrok, jiné narážejí na politické rozepře a byrokratické překážky. Jak si tedy Evropa vede v závodě s USA a Čínou?

e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

AI: Amerika a Čína zrychluje, Evropa reguluje

14.09.2025, Autor: Josef Neštický

Umělá inteligence (AI) se v roce 2025 stala klíčovým bojištěm globální konkurence. Zatímco USA sází na rychlost a deregulaci, Čína buduje technologickou soběstačnost a Evropa, včetně Česka, hledá rovnováhu mezi inovacemi a regulací. Jaké jsou strategie velmocí a co to znamená pro naše firmy a budoucnost práce?

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama