Česká e-commerce už přes rok čelí dynamickému nástupu zahraničních online tržišť. Zatímco v jiných zemích online tržiště generují až polovinu obratu e-commerce, u nás si dál drží silnou pozici nezávislé e-shopy.
Odborníci odhadují, že marketplaces si v Česku ukrojí přibližně třetinu trhu. Podle zjištění poskytovatele e-shopových řešení Upgates vnímá hrozbu pro svůj byznys každý druhý e-shopař. Přesto si dvě třetiny stojí za svým a na tržištích nenakupují.
Zahraniční online tržiště před rokem rozvířila českou e-commerce, přesto zde i na Slovensku silnou pozici hájí nezávislé e-shopy. „V zahraničí jsou online tržiště běžnou součástí e-commerce. V západní Evropě marketplaces tvoří téměř polovinu všech online nákupů. V Česku se jejich podíl ustálí na jedné třetině, tedy pod evropským průměrem,“ predikuje Michal Benatzky, marketingový manažer společnosti Upgates, předního dodavatele e-shopových řešení.
Pro srovnání: v Německu a Itálii marketplaces generují 44 % e-commerce obratu. V sousedním Polsku pak Allegro ovládá 40–50 % trhu. Podíl marketplaces na celkovém obratu české e-commerce scény ale roste. Zatímco v roce 2020 činil jen 5 %, dnes už dosahuje 20 %, zaznělo na konferenci Gecomcon 2025.
V Česku má k marketplace nejblíže Alza, ve skutečnosti však zůstává dominantním českým e-shopem, který nabízí pro dodavatele (jiné e-shopy) obchodní službu Alza Trade. „Jde o unikátní formu online prodeje, která se zásadně liší od běžných marketplace platforem. Na rozdíl od marketplace na Alza Trade zboží neprodávají zákazníkovi jednotliví prodejci, ale přímo společnost Alza. Zákazníci tak uzavírají smlouvu přímo s námi. Jsme tak zodpovědní za kompletní prodejní a poprodejní proces a neseme odpovědnost za dodání zboží a poskytování všech služeb,“ upřesňuje PR manažerka Alzy Eliška Čeřovská.
Češi sází na vlastní e-shopy
Česká a slovenská e-commerce je v Evropě unikátní a velká zahraniční tržiště jako Allegro, Kaufland nebo Trendyol zde pořád hledají své místo. „Většina českých prodejců se soustředí na budování vlastního e-shopu, a tak se zde online tržiště až do nedávna příliš neetablovaly. V jiných zemích Evropy šel rozvoj e-commerce ruku v ruce s růstem dominantního tržiště,“ vysvětluje Michal Benatzky.
I tak mohou být online tržiště pro tuzemské příležitost, a to hlavně při expanzi do zahraničí. Díky marketplaces mohou obchodníci snadno a levně zjistit, o co je v zahraničí zájem. Díky tržištím zjistí, které produkty a trhy mají šanci na úspěch.
Názor na tržiště je rozpolcený
Čeští obchodníci přistupují k tržištím obezřetně. Podle společnosti Upgates přibližně každý druhý majitel e-shopu vnímá určitou hrozbu svého podnikání, hlavně kvůli cenovému tlaku. Zatím z něj těží hlavně zákazníci, kteří zde hledají širší nabídku zboží a právě nízké ceny. Ty jsou často pod hranicí rentability lokálních e-shopů, protože zahraniční prodejci využívají úspor z rozsahu. Druhá polovina českých prodejců se tržišť nebojí, protože jednoduše cílí na jinou skupinu zákazníků.
Dvě třetiny e-shopařů jsou zásadové a marketplace se vyhýbají, jen třetina na nich občas objednává. Vstřícnější jsou obchodníci vůči Alze, přestože ji také považují za tržiště.
Online tržiště ale mají i své stinné stránky. „České spotřebitele nejčastěji trápí špatná komunikace, komplikované reklamace a dlouhé dodací lhůty – zejména pokud zboží putuje od zahraničních prodejců. Ti často odesílají zboží rovnou z Asie, takže do Česka putuje i několik týdnů,“ upřesňuje Michal Benatzky.
České e-shopy musí
Marketplaces představují výzvu, ale české e-shopy se jí dokážou postavit čelem. Klíčem k úspěchu je silná značka, loajalita zákazníků a individuální přístup. To žádné odosobněné tržiště nenahradí. „Nejde jen o prodej kvalitních produktů, ale především o špičkový servis. Pokud zákazníkovi utkví v paměti pozitivní nákupní zkušenost, nebude hledat alternativu na tržištích,“ dodává závěrem Michal Benatzky ze společnosti Upgates.
Foto: Pixabay
Zdroj: Upgates