e-news.cz - kurzy
Reklama

Tržby e-shopů v lednu padají dokonce o polovinu oproti Vánocům. Na své si ale přijdou prodejci potřeb pro fitness či domácnost

21.01.2025, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Tržby e-shopů v lednu padají dokonce o polovinu oproti Vánocům. Na své si ale přijdou prodejci potřeb pro fitness či domácnost

První měsíce nového roku představují pro e-shopy výzvu, oproti nákupní horečce sváteční sezóny totiž často tržby klesají o 30 až 50 %. Leden a únor se na ročním obratu české e-commerce podílí 10 až 15 %, jak odhadují analytici ze společnosti Upgates, která dodává e-shopová řešení.

Se začátkem roku rostou tržby v kategorii fitness a zdravý životní styl, domácnost či elektronika. Naopak nejhorší tržby zpravidla zaznamenají prodejci luxusních výrobků, hraček nebo sezónního zboží. 

Leden a únor je pro mnoho prodejců ve znamení výzvy, jak se vypořádat s výrazným poklesem tržeb oproti vánočním nákupům. Tržby e-shopů na začátku roku totiž mnohdy klesají o 30 až 50 %. Tradičně slabší období e-commerce, kdy spotřebitelé spíš neutrácejí, i tak tvoří 10 až 15 % celkových ročních tržeb, které internetové obchody realizují.

„Lidé sice po Vánocích obvykle šetří, ale výprodeje je stále přitahují, hlavně u zimního zboží. Po shánění dárků pro ostatní teď chtějí udělat radost sami sobě. Často utrácejí peníze, které jim v prosinci darovali blízcí,“ vysvětluje Michal Benatzky marketingový manažer společnosti Upgates, předního dodavatele e-shopových řešení.

Táhnou e-shopy zaměřené na fitness a domácnost

Velice dobře si na začátku roku zpravidla vedou internetové obchody zaměřené na fitness a zdravý životní styl, domácnost a elektroniku. „Novoroční předsevzetí nahrávají obchodníkům s fitness vybavením nebo produkty pro zdravý životní styl. Spotřebitelé se také hojně pouštějí do domácích úprav, takže větší tržby zaznamenávají e-shopy s různými potřebami do domácnosti, pro úklid nebo obchody s nářadím či materiály pro kutily,“ přibližuje Michal Benatzky. E-shopy s elektronikou mají v lednu velkou šanci uspět. Mnoho lidí čeká na povánoční slevy, aby nakoupili hardware a další IT vybavení.

Největšímu propadu čelí luxusní zboží

Na velice pomalý start nového roku se musí připravit prodejci luxusního zboží, jako jsou šperky, hodinky nebo drahá elektronika. S výraznějším poklesem tržeb pochopitelně musí počítat e-shopy s hračkami a dárkovými předměty. Nejinak je tomu u internetových obchodů se sezónními produkty, hlavně sportovním vybavením, které se nestihlo prodat hned na začátku zimy.

Oblíbené jsou nákupy s odloženou platbou

Zákazníci po svátcích nemají příliš chuť utrácet, a proto je stále populárnější nabídnout akci typu „Nakupte nyní a plaťte později“, která využívá možnost odložené platby. Zákazník totiž obdrží zboží hned a prodejce má peníze k dispozici stejně rychle jako při platbě kartou. „Výhodou pro zákazníka je, že zaplatí až výrazně později. Nejčastěji se platba provede za měsíc, tedy až si výrobek vyzkouší,“ říká Michal Benatzky. 

Další možností, jak zákazníky povzbudit k nákupu, jsou soutěže a různé gamifikace. „Může jít o nejrůznější losování či kola štěstí. Gamifikační prvky je však potřeba zavádět s citem, aby e-shop nakonec nepůsobil nedůvěryhodně,“ radí Michal Benatzky.

Ve slabší sezóně se vyplatí zlepšovat e-shop

Počátek roku znamená pro internetové obchody slabší konkurenční boj, který se odráží v nižších cenách výkonnostní reklamy. To obvykle může znamenat až 20% úsporu oproti prosinci. „Nižší náklady na reklamu v lednu zvyšují efektivitu kampaní, především u zimních výprodejů. Ve velké míře e-shopy nabízí akce jako 2+1 zdarma, doporučují doplňkové nebo dražší výrobky či dárky k objednávce, aby sklady vyčistily od sezónních zásob či starších modelů,“ upřesňuje Michal Benatzky.

Začínající e-shopy by neměly usnout na vavřínech, i když se v Česku online podnikání velice daří. „Devět z deseti e-shopů přežije svůj první rok. Ti, kteří mají za sebou úspěšnou první sezónu, by teď měli myslet na to, že přichází slabší měsíce. Mají tedy ideální příležitost svůj e-shop vylepšovat a investovat do zvýšení jeho výkonnosti. Úsilí, které nyní vynaloží, se zúročí během dalšího vrcholu nákupní sezóny,“ doporučuje závěrem Michal Benatzky.

Foto: Pixabay

Zdroj: Zuzana Kantorová 


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

Zima na silnicích: téměř polovina nehod na kluzkém povrchu vozovek

08.01.2025, Autor: Z blogosféry

Zimní měsíce často představují pro řidiče tvrdou zkoušku. Podle Portálu nehod se na kluzkých površích, jako je náledí či ujetý sníh, odehrála v období let 2010 až 2023 téměř polovina zimních nehod. Na vině je mnohdy smyk, který často vzniká při vysoké rychlosti nebo prudkém brzdění. 

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Komentář Radomíra Jáče k zpřesněným údajům o výkonu české ekonomiky za loňské 3. čtvrtletí

03.01.2025, Autor: Z blogosféry

Zpřesněné údaje o výkonu české ekonomiky za loňské 3. čtvrtletí hlásí mírně výraznější růst HDP, než se původně uvádělo. Dle zpřesněných dat HDP v loňském 3. čtvrtletí vzrostl mezikvartálně o 0,5 % a meziročně o 1,4 %, když předchozí údaje uváděly růst HDP 0,4 % mezikvartálně a 1,3 % meziročně. Za celý rok 2024 očekáváme růst HDP na úrovni 1,0 % poté, co v roce 2023 vykázala česká ekonomika růst 0,1 %.

Další měsíc špatných zpráv z průmyslu

03.01.2025, Autor: Z blogosféry

Prosincový index nákupních manažerů z tuzemského zpracovatelského sektoru přinesl další zklamání, když namísto očekávané stagnace vykázal pokles z listopadových 46,0 na aktuálních 44,8 bodu. Index tak setrvává bezpečně v pásmu ochlazování výrobní aktivity (<50), což platí nepřetržitě již od června roku 2022. Zároveň nyní dosáhl nejnižší úrovně od letošního července.

Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Předvánoční nákupy vytvoří skoro třetinu ročních tržeb e-shopu. Klíčová sezóna e-commerce vrcholí

27.12.2024, Autor: Z blogosféry

Češi se vyžívají ve slevových akcí a se závěrem roku podléhají nákupní horečce, které jdou internetové obchody naproti. Jen období od Black Friday až do konce roku zpravidla vygeneruje téměř třetinu celkového ročního obratu české e-commerce, odhadují analytici ze společnosti Upgates, která dodává e-shopová řešení.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama