V některých městech a obcích se před Vánocemi zostřila diskuse o výdejních boxech. Jejich rozmach nyní pravděpodobně dosahuje vrcholu a začíná se z něj stávat problém. Místní obyvatelé si všímají, že výdejní boxy doručovacích služeb přibývají doslova jeden za druhým, objevují se na všemožných místech, vytváří vizuální smog, ale jejich kapacita ani tak nedostačuje. Boxy jsou před Vánoci beznadějně přeplněné a dopravci snižují lhůty pro vyzvednutí zásilky, čímž boxy přicházejí právě o ten rys, pro který je zákazníci začali tolik vyhledávat – o flexibilitu a možnost vyzvednout si balík tehdy, kdy se to nakupujícímu hodí.
Popularita výdejních boxů a výdejních míst v posledních letech rostla napříč evropskými trhy. Boom doručovacích schránek byl přirozeným vyústěním nedokonalostí klasického domácího doručení, které postrádalo právě onu flexibilitu. Kurýr přijel s balíkem v den a čas, který se hodil jemu, bez ohledu na preference zákazníka. Mnoho zásilek proto nebylo přebíráno, zákazníci museli přizpůsobovat své plány nevyzpytatelným příjezdům kurýra a možnost nechat si balík doručit do boxu se stala vítanou alternativou respektující potřeby zákazníka.
Logistické špičky, jako je ta Vánoční, ale v plné nahotě ukazují, že ani boxy nejsou všespásným řešením. Dnešní pohled ukazuje, že boxům udělalo na trhu místo především nedokonalé doručování na adresu, které se nerozvíjelo dost rychle a v souladu s vysokými nároky českých nakupujících. Nakonec ale může ukázat, že se boxy stanou jen jednou z variant logistického mixu a určitým přemostěním do doby, než doručovací služby zareagují na realitu zákaznického očekávání a dokáží opět povznést i „staré dobré“ doručení na adresu.
Proč boxy zákazníky o Vánocích tolik štvou? V první řadě, ne každého baví běhat před Vánocemi k výdejnímu boxu nebo na výdejní místo třeba osmkrát za týden. K nákupním špičkám také neodmyslitelně patří to, že boxy jsou neustále plné, a tak zákazník musí běhat ke vzdálenějším, a ještě vzdálenějším boxům a výdejnám. Zvlášť nepříjemné je zkracování doby k vyzvednutí. V době, kdy lidé finišují pracovní závazky, ve zbytcích svých dní hekticky nakupují a ve volném čase se přesunují od jedněch příbuzných ke druhým, přestávají být boxy s dvoudenní lhůtou k vyzvednutí použitelné.
Někteří lidé také objednávky, které kurýr nedoručil nebo nechal na jiném místě, záměrně ignorují a nechají je vrátit zpět obchodníkovi. To by mělo zajímat i samotné e-shopy – právě pro ně tímto vznikají významné finanční ztráty a provozní komplikace spojené s procesováním vratek. Odvažuji se kvalifikovaně odhadnout, že rozmach boxů, navzdory tomu, že se zdají být nezastavitelným trendem, časem zeslábne. Kurýrní služby už mají k dispozici technologie, které umožňují přesný a efektivní pohyb kurýrů i zásilek do té míry, že balíčky je možné precizně a v konkrétní čas doručit i domů. Díky tomu je dnes již možné e-shopům nabídnout takzvané slotové doručování, kdy si zákazník vybírá den i čas doručení podle toho, jak se mu to hodí.
Co to znamená? Zákazník nepřijde o možnost přebrat si zásilku přesně v moment, kdy on sám chce a kdy se mu to hodí, ale zároveň odpadají nedostatky boxů v podobě omezené dostupnosti a nutnosti opustit teplo domova či kanceláře a do boxu se vydat. Scéna pro velký návrat moderního doručení na adresu je přichystaná.
Zatímco doteď většina e-commerce hráčů prorokovala, že doručovací boxy jsou jasnou budoucností doručování z e-shopů, postupně se ukazuje, že se stanou spíše jednou z možností. Pro odlehlejší oblasti a menší obce jistě boxy budou jednou z nejoblíbenějších variant doručení, protože s sebou nesou výrazné snížení nákladů na doručení a možnost jedním závozem obsloužit celou oblast. Pevně ale věřím, že ve větších městech budeme svědky postupné renesance doručení přímo do rukou zákazníka – v den a čas, který si zákazník vybere.
Peter Menky, komerční ředitel technologicko-logistické společnosti DODO
Foto: Pixabay
Zdroj: FYI PR