Apogeo
Reklama

Ekonomická nálada se nepatrně zhoršila, potěšili ale spotřebitelé a průmyslníci

25.10.2024, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Ekonomická nálada se nepatrně zhoršila, potěšili ale spotřebitelé a průmyslníci

Tuzemská ekonomická důvěra se podle říjnového konjunkturálního průzkumu Českého statistického úřadu meziměsíčně snížila z 97,0 na 96,8 bodu. Tento pokles byl tažen zhoršenou náladou v podnikatelském sektoru (z 96,8 na 96,0 bodu), naopak mezi spotřebiteli se sentiment zlepšil (z 97,9 na 100,7). Celkový index tak i nadále zůstává pod svým dlouhodobým průměrem (=100) a v české ekonomice tak převládá spíše skeptická nálada, což platí nepřetržitě již od června roku 2022.

Nepatrné zlepšení důvěry hlásí průmyslový sektor, kde se mírně zvýšil očekávaný objem výroby v blízké budoucnosti, ovšem slabé zůstává hodnocení současné poptávky.

Kosmetický nárůst nastal i ve stavebnictví, které reportuje mírné zesílení poptávky, očekává intenzivnější aktivitu v příštích měsících a obecně s větší nadějí hledí do blízké budoucnosti.

K poklesu naopak došlo v odvětví obchodu, a to hlavně vlivem výrazně horších očekávání ohledně ekonomické situace v příštích 3 měsících i na půlročním horizontu.

Pokles optimismu evidují i poskytovatelé služeb, kteří hůře hodnotí současnou ekonomickou situaci a snižují svá očekávání ohledně budoucí poptávky.

Znatelné zlepšení nálady spotřebitelů pramení z pozitivnějšího očekávání ohledně budoucí celkové hospodářské situace a také vlastní finanční situace. Snížily se i obavy z růstu nezaměstnanosti či inflace, slabá naopak zůstává ochota uskutečňovat větší nákupy.

Říjnová data o ekonomické náladě vyznívají smíšeně. Potěšující je třetí zlepšení nálady v průmyslu v řadě. I nadále zde sice zůstává situace spíše napjatá, ale na rozdíl od Německa se alespoň nezhoršuje a lze ji označit za stabilizovanou, což v současné době není samozřejmé. Dobou zprávou je i zlepšení nálady spotřebitelů, a to hlavně s ohledem na očekávání do budoucnosti. České domácnosti si sice nadále stěžují, že oproti nedávné době vnímají svoji ekonomickou situaci jako zhoršenou, a nechce se jim do nákupů, nicméně přestávají se obávat ekonomických strašáků v podobě nezaměstnanosti, inflace či obecného zpomalení hospodářského výkonu. Jelikož ani my v nejbližší době žádné ekonomické karamboly neočekáváme, považujeme tento vývoj za racionální a věříme, že bude pokračovat. Od většího optimismu domácností by pak vedla přímá cesta i k výraznějšímu oživení jejich spotřeby. To by bylo momentálně skutečně záhodno, jelikož obchodníci i poskytovatelé služeb naopak optimismus ztrácejí a uvítali by silnější zájem zákazníků. Oživení české ekonomické nálady zatím působí jako jen velmi pozvolné a křehké, přičemž hned v listopadu by jej mohly opět zchladit americké volby. Podle průzkumů totiž Češi drží palce Kamale Harrisové, zatímco favoritem se aktuálně zdá být spíše Donald Trump. Jeho případné vítězství by tedy mohlo náš optimismus opět ohrozit, zvláště pak pokud by neupustil od své konfrontační rétoriky vůči Evropské unii.

Foto: Pixabay

Zdroj: CYRRUS 


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Průzkum Acronis: 64 % domácích uživatelů uvádí jako hlavní problém narušení ochrany osobních údajů

09.04.2025, Autor: Z blogosféry

Společnost Acronis, globální lídr v oblasti kybernetické bezpečnosti a ochrany dat, představila výsledky své zprávy o ochraně osobních údajů v roce 2025. Zpráva Data Privacy in 2025: A survey to explore consumer views on cyber protection poskytuje pohled na postoje a chování domácích uživatelů v oblasti kybernetické bezpečnosti a ochrany dat. Zpráva vychází z dotazů položených v průzkumu, které se týkaly soukromí, povědomí o kybernetických rizicích a bezpečnostních opatření používaných k ochraně osobních údajů.

Zájem o práci z domova roste

08.04.2025, Autor: Z blogosféry

Flexibilita pracovního prostředí se stává klíčovým faktorem pro uchazeče o zaměstnání. Portál JenPráce.cz zaznamenal v posledních měsících výrazný nárůst zájmu po nabídkách umožňujících práci z domova. Jak se tento trend promítá do pracovního trhu a co říká aktuální právní úprava home office?

Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Češi vydávají za zdraví 500 Kč měsíčně, jsou ochotni platit dvojnásobek

03.04.2025, Autor: Z blogosféry

Průměrné měsíční výdaje Čechů na zdraví se pohybují okolo 500 Kč, tuto částku jsou ochotni zvýšit až na 1 000 Kč. Ukázal to průzkum Ipsos, který mapoval postoje Čechů k našemu zdravotnictví. Z něj dále vyplynulo, že si lidé uvědomují vysokou úroveň české zdravotní péče.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
Reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Česko platí obří účet za alkohol: Náklady přesáhly 43 miliard ročně, ukázala nová studie

28.03.2025, Autor: Z blogosféry

Konzumace alkoholu představuje významné zdravotní riziko, negativně dopadá ale i na státní rozpočet a ekonomiku. Náklady spojené s užíváním alkoholu dosáhly v roce 2021 podle expertních odhadů 43,4 miliard korun, tedy 0,69 % HDP. Ukázala to nová studie think tanku Ministr zdraví na portále Data o zdraví, která jako jediná pracuje s nejaktuálnějšími dostupnými údaji. Největší výdaje se pojily s poklesem pracovní produktivity, zátěží zdravotního systému, kriminalitou a nutností sociální podpory.

Stereotyp odmítání seniorních zaměstnanců je typičtější pro ženy

24.03.2025, Autor: Z blogosféry

Nejde o propastný rozdíl, ale odlišné vnímání starších zaměstnanců podle pohlaví respondenta je znát: že jsou lidé ve věku 50-65 let méně výkonní než mladí si myslí 23 % mužů, ale 29 % žen. Ukázal to reprezentativní průzkum personální společnosti Předvýběr.CZ, pro který data sbírala agentura Talk Online Panel.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama