Tuzemské maloobchodní tržby v průběhu června oproti předchozímu měsíci narostly o 0,7 %, což odpovídá meziročnímu růstu o 4,4 %. Tento výsledek je téměř přesně v souladu s očekáváním trhu a nepředstavuje tedy překvapení. Zároveň statistici zrevidovali květnový údaj, který namísto původně udávaného meziměsíčního poklesu o 0,1 hlásí pokles o 0,5 %.
V meziročním srovnání vykázal nejsvižnější růst prodej kosmetických a toaletních výrobků (18,9 %), s odstupem pak následuje kategorie farmaceutického a zdravotnického zboží (6,4 %), potravin a pohonných hmot (shodně 2,5 %). Naopak pokles hlásí prodejci výrobků pro domácnost (-2,9 %), výrobků pro kulturu a rekreaci (-0,5 %) a jen těsně nad nulou se drží obchod s oděvy a obuví (0,2 %).
Meziměsíčně tržby narostly u kosmetických a toaletních výrobků (2,3 %), oděvů a obuvi (2,0 %) či počítačového a komunikačního vybavení (1,2 %). Neslavně si naopak vedli prodejci potravin (-0,8 %), výrobků pro domácnost (0,4 %), výrobků pro kulturu a rekreaci(0,4 %) či farmaceutického a zdravotnického zboží (0,4 %).
Naděje původně vkládaného do letošního dynamického oživení spotřebitelské poptávky se zatím příliš nenaplňují. Meziroční nárůsty tržeb sice vypadají relativně slušně, ovšem to vyplývá pouze z efektu nízké srovnávací základny loňského roku. Meziměsíčně k žádným razantním nárůstům nedochází a jeden slušný výsledek bývá následován naopak zklamáním.
V souhrnu pak od začátku letošního roku reálné maloobchodní tržby přidaly pouze 1,1 %, což skutečně nelze označit za rozkvět. Ještě pochmurněji vypadá historické srovnání, podle kterého si Češi aktuálně z obchodů odnášejí zhruba stejně zboží jako v březnu roku 2019, tedy před více než pěti lety. K hodnotám z předpandemického ledna 2020 jim pak stále chybí citelná 3 procenta. To vše navzdory obnovenému růstu reálných mezd a nadále mizivé míře nezaměstnanosti. Vysvětlení lze patrně hledat v psychologických faktorech, jelikož ekonomická důvěra domácností v uplynulém čtvrtletí setrvale klesala a dostala se zpět pod svůj dlouhodobý průměr, tedy do pásma „blbé nálady“. I přesto očekáváme, že tržby obchodníků budou ve zbytku letošního roku postupně narůstat, ovšem na žádné velké po-krizové žně to nevypadá. V souhrnu by maloobchod letos mohl vykázat meziroční růst kolem 4 procent, ovšem pouze díky tomu, že se srovnáváme s velmi slabým rokem 2023.
Vít Hradil, hlavní ekonom Cyrrus
Foto: Pixabay
Zdroj: Cyrrus