„Ačkoliv se v červnu důvěra v českou ekonomiku mezi podnikateli zvýšila, spotřebitelé stejného názoru nejsou. Což vyplývá z zveřejněných dat ČSÚ. Souhrnný indikátor důvěry vyjádřený bazickým indexem se sice meziměsíčně zvýšil o 1,6 bodu a dostal se tak na hodnotu 98,0, vývoj jeho složek byl ale rozdílný. Indikátor důvěry podnikatelů vzrostl oproti květnu o 2 body na hodnotu 97,4, indikátor důvěry spotřebitelů se však mírně snížil o 0,6 bodu na hodnotu 101,0. Klesal tak již druhý měsíc v řadě, přitom od začátku roku jsme mohli čtyři měsíce sledovat jeho růst,“ popisuje Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic.
„Pesimismus mezi spotřebiteli navíc převládá i v oblasti vyhlídek na následujících dvanáct měsíců. V Indexu důvěry spotřebitelů se v červnu opět výrazně navýšil podíl respondentů, kteří očekávají v příštích dvanácti měsících zhoršení celkové ekonomické situace v České republice. Navíc se meziměsíčně už podruhé v řadě zvýšily obavy domácností ze zvýšení nezaměstnanosti v následujících dvanácti měsících,“ vysvětluje Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic.
„Do důvěry spotřebitelů se pak propisuje i růst spotřebitelských cen, na který jsou spotřebitelé velmi citliví. Ty v porovnání s loňským rokem vzrostly o 2,6 %. Meziměsíčně se sice celková úroveň spotřebitelských cen oproti dubnu nezměnila, v některých oblastech však došlo k nárůstům. V oddíle potravin a nealkoholických nápojů bylo oproti dubnu dražší například máslo, jehož cena se zvýšila o 4,4 %, a brambory, které podražily o 6,1 %. Navíc spotřebitelské ceny v květnu rostly také v oddíle stravování a ubytování. Stravovací služby své ceny navýšily o 0,4 %, ubytovací pak o 2,2 %. Očekávám, že především nyní v období letních dovolených, bude mít tento nárůst u spotřebitelů negativní odezvu,“ dodává Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic
Foto: Pixabay
Zdroj: Insighters PR