e-news.cz - kurzy
Reklama

Většinu kandidátů lákají pozice ve vývoji a IT. Přes dvě třetiny pracovníků jsou otevřené novým pracovním příležitostem

23.01.2024, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Většinu kandidátů lákají pozice ve vývoji a IT. Přes dvě třetiny pracovníků jsou otevřené novým pracovním příležitostem

Kariérní portál StartupJobs zveřejnil výsledky každoročního průzkumu zaměřeného na proměnu trendů mezi uchazeči o práci a zaměstnanci ve startupech a inovativních firmách. Z údajů vyplývá, že navzdory ekonomické situaci zůstává profil typického uchazeče podobný jako v roce 2022.

Kandidáti nejčastěji pracují v oboru vývoje a IT, pocházejí z Prahy a okolí, je jim mezi 26 a 35 lety a preferují plný úvazek na hlavní pracovní poměr. Data z průzkumu zároveň ukazují, že roste zájem o home office a také přibývá lidí, kteří aktivně hledají novou práci.

Podzimního průzkumu portálu StartupJobs se zúčastnilo 1 422 respondentů. Z jejich odpovědí je patrné, že většina talentů a pracovních příležitostí v inovativních firmách se zatím stále soustředí do hlavního města. Nejčastěji přitom jde o uchazeče se středoškolským vzděláním s maturitou nebo s magisterským vysokoškolským diplomem. „Ukazuje se, že startupy a inovativní firmy přitahují nejen juniory, ale i kvalifikované seniorní pracovníky,“ říká Filip Mikschik, zakladatel a CEO StartupJobs. V roce 2023 hledalo práci nebo působilo v oboru vývoje a IT 43,3 % respondentů. Dalších 21,2 % dotázaných pracovalo v administrativě, 21 % v marketingu a obchodě, 10,3 % v managementu a 4,1 % v analytice. 

Většina z dotázaných (41,9 %) přitom uvedla, že má šest nebo více let praxe v oboru, ve kterém pracuje nebo hledá práci. Téměř čtvrtina respondentů (24,8 %) v oboru pracovala 3 až 5 let, zbytek (33,3 %) za sebou měl dva a méně let praxe. Při dotazu na úroveň zkušeností pak většina respondentů (41,1 %) uvedla, že se považuje za mediory, k seniorní úrovni se přihlásilo 33 % z nich.

Hlavní pracovní poměr a home office vyhrávají

V průzkumu 70,2 % dotázaných uvedlo, že preferuje práci na plný úvazek v rozsahu přibližně 160 hodin měsíčně. Oproti roku 2022, kdy o plný úvazek stálo 69,6 % respondentů, tedy jde o mírný nárůst. Zároveň lehce klesl počet lidí, kteří dávají přednost částečnému úvazku s možností kombinovat práci s vlastními projekty, a to z 32,6 % v roce 2022 na 29,7 % v roce 2023. Z 20,7 % na 21,3 % pak narostl počet kandidátů, kteří chtějí pracovat na částečný úvazek, ale pro více klientů. 

Z hlediska typu spolupráce projevují pracovníci už třetím rokem největší zájem o zaměstnaneckou smlouvu (63,8 %). V pozicích kontraktorů v rámci OSVČ chce aktuálně pracovat 36,2 % respondentů. 

V odpovědích se dále často objevoval požadavek na možnost pracovat v režimu full-remote, tedy zcela na dálku. Přestože počet zaměstnanců, kteří pracují výlučně z domova, klesl oproti roku 2022 o 4,6 % na 28,3 % dotázaných, stále jde téměř o třetinu pracovníků. V roce 2023 zároveň přibylo necelé jedno procento lidí, kteří jsou ochotní chodit do práce každý všední den (23,4 %), ale ubylo zase těch, kteří chodí do kanceláře v režimu 3–4krát týdně. „Data ukazují, že stále existuje vysoké procento těch, kteří chtějí pracovat na dálku jako digitální nomádi a nechtějí se vracet do kanceláří, zatímco jiní pracovníci se do kanceláří vrátili úplně. Většina však funguje v hybridním režimu, kdy kombinuje práci na dálku se dny strávenými v kanceláři a preferuje časovou flexibilitu,“ říká Mikschik. To se odráží také v typu zaměstnaneckých benefitů, kdy home office, časová flexibilita a možnost práce na dálku obsadila první tři příčky i před finančními benefity nebo více dny dovolené.

Kandidátů na práci v inovativních odvětvích přibývá

V rámci průzkumu portál StartupJobs také zaznamenal, že v roce 2023 výrazně přibylo lidí, kteří se na pracovní nabídky aktivně hlásí. Zatímco v roce 2022 aktivně hledalo novou pracovní příležitost okolo 24 % respondentů, v loňském roce množství zájemců o jinou práci vzrostlo na 30 %. A dalších 46,2 % dotázaných sice jinou práci aktivně nehledá, ale je otevřeno novým pracovním příležitostem. „Vzrostl počet lidí, kteří se nebojí změnit zaměstnání, případně by změnu práce zvažovali, pokud by přišla zajímavá nabídka. Potvrzuje to také reálný počet zájemců, kteří se hlásí na naše pracovní nabídky. Na jednu nabídku jich průměrně připadá hned osmnáct,“ komentuje situaci na pracovním trhu Tereza Müllerová, COO StartupJobs.

Foto: Pixabay

Zdroj: HustáKomunikejšn


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Německo v pasti padělků: Falešné zboží zaplavuje trh EU

14.10.2025, Autor: Marek Hájek

Německo, ekonomický stroj Evropy, se letos stalo hlavním cílem padělaných výrobků v EU. Každý týden zadrží celníci přes 144 tisíc podezřelých zásilek, což způsobuje miliardové škody a ohrožuje zdraví spotřebitelů. Co dělá z Německa ideální cíl pro padělatele?

Česko stojí za Izraelem už historicky 

14.10.2025, Autor: Josef Neštický

Česká republika udržuje s Palestinou diplomatické styky, ale formálně ji neuznává jako stát – na rozdíl od Izraele, který považujeme za klíčového spojence. Tento postoj, zakořeněný v historických vazbách a strategických zájmech, se v roce 2025 stává předmětem živé debaty, zatímco humanitární krize v Gaze zvyšuje tlak na změnu. 

Buřinka - stavební spoření
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Lidé raději píšou o lásce robotům než partnerům! AI dobývá vztahy

13.10.2025, Autor: Marek Hájek

V dnešní digitální éře, kdy se láska často rodí na obrazovce, se lidé čím dál více obracejí na umělou inteligenci pro rady o randění a vztazích. Až 60 procent uživatelů seznamovacích aplikací v Evropě využívá AI nástroje pro lepší párování nebo generování konverzací. Tento trend, který se v roce 2025 ještě zesílil, přináší úlevu nesmělým, ale zároveň i otázky o autenticitě našich citů.

Alarmující zjištění WHO: Třetina lékařů a sester bojuje s duševními problémy

13.10.2025, Autor: red

Světová zdravotnická organizace (WHO) varuje: každý třetí lékař a zdravotní sestra v Evropě trpí příznaky deprese nebo úzkosti. Tato alarmující zpráva, založená na průzkumu více než 90 tisíc pracovníků, odhaluje hlubokou krizi ve zdravotnictví. Nejde jen o osobní tragédie – ohrožuje to péči nás všech a stojí ekonomiku stovky miliard eur.

Konec éry Made in Germany? Německé značky hledají záchranu za hranicemi

13.10.2025, Autor: red

V říjnu 2025 se německý automobilový sektor, kdysi neporazitelný motor evropské ekonomiky, ocitá v hluboké krizi. Propady v produkci a ziscích, masivní propouštění a odliv investic ukazují, že tradiční giganti jako Volkswagen či BMW hledají záchranu mimo hranice Německa.

Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Buřinka - stavební spoření
e-news.cz - kurzy
Reklama

Evropa se potýká s hledáním domovů pro miliony ukrajinských uprchlíků

10.10.2025, Autor: red

Když v únoru 2022 začala ruská invaze na Ukrajinu, vyhnala z domovů miliony lidí. Tento exodus pokračuje i v roce 2025, kdy se počet ukrajinských uprchlíků v zahraničí blíží sedmi milionům. Evropa nese největší zátěž s více než 5,1 miliony osob. V Česku, kde žije přibližně 373 tisíc Ukrajinců s dočasnou ochranou, se otázka bydlení, práce a integrace stává klíčovou výzvou pro nás všechny.

Konec éry uhlí? Obnovitelné zdroje přebírají vedení ve světě

10.10.2025, Autor: Josef Neštický

V první polovině roku 2025 jsme svědky historického obratu. Obnovitelné zdroje energie (OZE) poprvé vyrobily celosvětově více elektřiny než uhlí. Podle analýzy energetického think-tanku Ember dosáhly OZE podílu 34,3 procenta na globální výrobě elektřiny, zatímco uhlí kleslo na 33,1 procenta. Tento milník signalizuje začátek konce éry fosilních paliv a otevírá dveře k udržitelnější budoucnosti.

Buřinka - stavební spoření
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama

Zisky Jellycat se zdvojnásobily: Plyšové hračky jako nový luxus 

06.10.2025, Autor: Marek Hájek

Britská firma Jellycat, oblíbená mezi generací Z pro své měkké a stylové plyšáky, oznámila výrazný růst obratu, který se blíží 450 milionům liber. Tento růst pohání globální trend hraček pro dospělé, kde se nevinní plyšoví medvídci mění ve sběratelské kusy a symboly emočního komfortu. Jak tento fenomén ovlivňuje trh a proč přitahuje právě mladou generaci?

Kolaps amerického námořního průmyslu: Pět lodí proti čínským tisícům

06.10.2025, Autor: red

Americký námořní průmysl, kdysi světový kolos, dnes bojuje o přežití. K říjnu 2025 staví americké loděnice méně než pět velkých komerčních lodí ročně, zatímco Čína produkuje přes 1 700 takových plavidel. Tento dramatický rozdíl odhaluje slabiny USA a otřásá globálním obchodem.

Sazka reklama
Buřinka - stavební spoření
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama