Apogeo
Reklama

Online hry považuje za hazard pouze 44 % lidí. Častěji se také uchylují k nelegálním provozovatelům

29.06.2023, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Online hry považuje za hazard pouze 44 % lidí. Častěji se také uchylují k nelegálním provozovatelům

Téma hazardních her v českém prostředí rezonuje dlouhodobě – jak z pohledu regulace a nastavení hazardu v Česku, tak i v souvislosti s negativní důsledky jeho provozování. Institut pro regulaci hazardních her se nyní v rámci průzkumu agentury STEM/MARK zaměřil na to, jak k hraní přistupují samotní Češi a jaké problémy v souvislosti s hazardními hrami vnímají za důležité.

Výsledky průzkumu upozornily především na problematiku online hazardního hraní a celkového vnímání, co vše hazardní hry vůbec zahrnují. Varující je i zjištění, že většina lidí neprověřuje poskytovatele samotných služeb.  

„Výsledky průzkumu v podstatě potvrdily trendy, které v Institutu dlouhodobě sledujeme a snažíme se s nimi pracovat,” komentuje výsledky průzkumu Jan Řehola, ředitel Institutu pro regulaci hazardních her. 

Více jak polovina dotázaných si alespoň občas zahraje hazardní hry, za problematické své hraní ale považuje pouze třináct procent z nich. Více než třetina respondentů pak vnímá ve svém okolí problémy spojené se sázením a hraním hazardních her bez rozdílů, z jakého sociodemografického prostředí pocházejí. Podle IPRH je ale důležité upozornit, že do rizikové skupiny patologických hráčů spadají pouze tři procenta lidí v Česku, až 97 procent společnosti potíže s hraním hazardních her nemá a dokáže ho udržet pod kontrolou. Procento rizikových hráčů se snaží IPRH v rámci projektu Zodpovědné hraní snížit primárně prostřednictvím edukace široké veřejnosti. 

Lootboxy na vzestupu

Průzkum se zaměřil také na problematiku a potenciální rizika hraní mladistvých. Necelá polovina respondentů (44 %) uvedla, že mladiství v jejich okolí hrají hazardní hry. Zároveň průzkum poukazuje na důležitý fakt, že velká část respondentů neví, co si pod pojmem hazardní hry představit. Nejčastěji respondenti u mladistvých hráčů uvádějí hraní počítačových a mobilních her (51 %) a videoher (30 %), které do segmentu hazardního hraní nespadají. 

Rostoucím fenoménem jsou také hry s využitím loot boxů a skinnů. Ty ve spojitosti s mladistvými označilo 30 % respondentů. Jedná se o virtuální krabičky s předem neznámým obsahem, jejichž zakoupením lze při hrách dosáhnout lepších výsledků nebo se ve hře odlišit od ostatních. Předměty je navíc možné zpeněžit. Hlavní riziko loot boxů spočívá v podobnosti s hazardními hrami, které jsou definovány vkladem, náhodou a výhrou. IPRH poukazuje na to, že vzhledem k jejich chybějící regulaci a legislativnímu ukotvení představují pro mladistvé jedno z největších rizik z oblasti her. Obsahují prvky hazardní hry a v kombinaci s mizivou finanční gramotností mladistvých mohou být vstupní branou do budoucího problémového hraní hazardních her.

„Dlouhodobě vnímáme téma hraní mladistvých jako problematické a snažíme se v rámci projektu Zodpovědné hraní zaměřit aktivity právě tímto směrem. S adiktology dlouhodobě řešíme, že právě mladiství jsou z  pohledu možné budoucí závislosti na hazardních hrách ohroženou skupinou. Součástí našich aktivit je například důraz na zvýšení finanční gramotnosti nejen u starší populace, ale právě u mladistvých tak, abychom pomohli předejít jejich rizikovému hraní,” přibližuje Petra Šebo, manažerka projektu Zodpovědné hraní. 

Riziko online a nelegálního hazardu 

S tímto problémem souvisí i samotné vnímání, které hry patří mezi hazardní. Podle odpovědí respondentů mezi ně lidé tradičně nejčastěji řadí hrací automaty (90 %), ruletu (89 %), kurzové sázky (74 %) a karetní hry (63 %). Online hry, které v posledních letech stoupají na významu, považuje za hazardní pouze 44 % respondentů. „Dlouhodobě v Česku sledujeme trend úbytku kamenných heren a kasin. Za posledních jedenáct let došlo k poklesu legálních provozoven o 89 procent,” komentuje problematičnost výsledků Jan Řehola.   

Výsledky průzkumu také poukázaly na problematiku nelegálního hazardu, na kterou IPRH dlouhodobě upozorňuje. Pouze 30 % hráčů si v Česku prověřuje, zda má provozovatel hry licenci a více než 50 % procent pak vůbec neřeší, u kterého provozovatele hraje. „Pro více jak polovinu lidí není důležité, u jakých provozovatelů sází. Tedy zda legálních, nebo nelegálních. Už nyní na internetu ohrožuje hráče ve velké míře nelegální hazard. A tuto situaci mohou ještě zhoršit navrhované kroky vlády ve zdanění výher. Stát v podstatě vhání hráče do náruče nelegálních provozovatelů. Žádný z nich totiž nebude chtít hrát s provozovateli, u kterých mu v případě výhry stát sebere 15 nebo 23 %. Výsledky průzkumu proto s ohledem na současné kroky považujeme za alarmující,“ doplňuje ředitel Institutu pro regulaci hazardních her. 

Foto: Pixabay

Zdroj: SLASH Public Relations


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Ukrajina je 5. nejdigitálnější zemí světa. ČR až na 59. místě

04.08.2025, Autor: red

Ukrajina se řadí mezi nejdigitálnější země světa, a to i přes probíhající válečný konflikt. Jak je možné, že země pod palbou raket buduje digitální infrastrukturu? Od aplikace Diia, kterou používá přes 21 milionů lidí, až po IT sektor jako pilíř ekonomiky.

Byznys z opravování umělé inteligence

16.07.2025, Autor: Vojtěch Benda

Díky nadšení pro umělou inteligenci mnoho lidí zapomíná, jaká má omezení. Netýká se to jen špatně vypadajících obrázků nebo nepovedených domácích úkolů. Některé firmy spoléhají na AI bez pochopení toho, co je realisticky možné očekávat. Přehnaná důvěra v programy jako ChatGPT se může velmi nevyplatit.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Apple pod tlakem EU: Nová pravidla App Storu mění hru pro vývojáře

06.07.2025, Autor: Jaromír Muchka

Apple mění pravidla svého App Storu v Evropské unii, aby vyhověl přísným antimonopolním nařízením. Nová struktura poplatků a větší volnost pro vývojáře však vyvolávají otázky – je to skutečný krok ke spravedlivější konkurenci, nebo jen další chytrý tah technologického giganta?

Konec vyhledávání, jak jej známe

21.06.2025, Autor: Vojtěch Benda

„Zeptej se ChatuGPT,“ tam, kde dříve byla výzva k použití Googlu, může dnes zaznít tato věta. Lidé se staví k AI různě a mají různá využití pro nový multifunkční nástroj. Někteří jí využívají jako vyhledávač například místo zavedeného Googlu. Ten, možná v reakci na konkurenci, nyní zavedl podobnou funkci přímo na svou úvodní stránku. 

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Etika AI: Kdo odpovídá za rozhodnutí strojů?

15.06.2025, Autor: red

Když umělá inteligence rozhodne o vaší půjčce, diagnóze nebo dokonce bezpečnosti na silnici, kdo nese odpovědnost, pokud se něco pokazí? Dnes, když nové evropské regulace jako AI Act začínají měnit pravidla hry, se tato otázka stává klíčovou. Pojďme se podívat, jak se Česko i Evropa snaží najít odpověď na dilema etiky AI.

Digitální stopa: Neviditelný otisk, který o nás prozradí vše

14.06.2025, Autor: red

Každý klik, příspěvek či online nákup zanechává za námi stopu, kterou internet nikdy nezapomene. V Česku, kde internet používá přes 94 % populace, se digitální stopa stává klíčovým tématem – ať už jde o ochranu soukromí, nebo rizika zneužití dat. Proč bychom si na to měli dávat pozor právě teď?

VEO 3: Novinka od Googlu, která budí obdiv i obavy

12.06.2025, Autor: Josef Neštický

Google představil VEO 3, revoluční nástroj umělé inteligence, který dokáže generovat videa v kvalitě 4K s dokonalou synchronizací zvuku. Zatímco tvůrci obsahu oslavují nové možnosti, odborníci varují před rizikem dezinformací a ztráty důvěry v to, co vidíme a slyšíme. Kam nás tato technologie zavede?

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Technologie, která fascinuje Číňany: Inovace nebo kontrola?

06.06.2025, Autor: Josef Neštický

Čína se stala globálním lídrem v technologiích, jako jsou umělá inteligence či elektromobilita, a její obyvatelé novinky doslova hltali. Jak ukazují data, trh s AI dosáhl v roce 2024 hodnoty 280 miliard jüanů a prodeje elektrických aut se loni přiblížily 11 milionům kusů. Je ale toto nadšení skutečně spontánní, nebo za ním stojí pevná ruka státu?

Co je Microsoft Business Applications Launch Event?

29.05.2025, Autor: red

Microsoft Business Applications Launch Event je oficiální online událost pořádaná společností Microsoft, která se koná dvakrát ročně při příležitosti vydání nové “Release Wave” – tedy souboru aktualizací a novinek pro podnikové aplikace Microsoftu. Tyto aplikace zahrnují zejména Dynamics 365, Power Platform(Power BI, Power Automate, Power Apps, Dataverse) a od roku 2024 také Copilot Studio.

Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama