e-news.cz - kurzy
Reklama

Českou e-commerce čeká stagnace. Průměrná hodnota košíku klesne až o deset procent

20.01.2023, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Českou e-commerce čeká stagnace. Průměrná hodnota košíku klesne až o deset procent

Po nebývale rekordních letech růstu elektronického obchodování se letos čeští e-shopaři dočkají stagnace. Zatímco tržby porostou jen mírně, přibližně kolem pěti procent, průměrná hodnota košíku klesne až o 10 %.

Pro zákazníka bude pocitová hodnota zboží menší vlivem nových cen odrážejících inflaci. Nové e-shopy budou přibývat jen pozvolna, jejich počet vzroste maximálně o jednotky procent, jak odhadují experti ze společnosti Upgates, předního dodavatele e-shopových řešení.

Na poli české e-commerce nastává určitá stabilizace po rekordních a překotných letech vyvolaných covidovou pandemií, která rozvoji nakupování na dálku přála. Aktuální trendy jsou však opačné. Podepisuje se na nich především rekordní inflace, vysoké ceny energií a celková nejistota.

„Je logické, že apetit k utrácení se postupně vytrácí a tržby začínají stagnovat. Nesmíme ovšem zapomínat na výchozí pozici celého segmentu. E-commerce má za sebou rekordní růst, a určité vystřízlivění se tedy dalo očekávat. Pravdou však zůstává, že bez globálních šoků by se místo poklesu projevilo spíše jen slabším růstem,“ vysvětluje Martin Pech, obchodní ředitel společnosti Upgates.

Tržby zvolňují tempo růstu

Na podobě nákupních košíků se bude i nadále odrážet, že lidé mají hlouběji do kapsy. Kvůli rekordní inflaci může být průměrná hodnota objednávky stejná nebo lehce nižší. Experti odhadují, že klesne až o 10 %. Pro zákazníka ale bude pocitová hodnota zboží kvůli novým cenám menší.

„Tržby budou na velice podobné úrovni jako v uplynulém roce. Obchodníci letos mohou očekávat jejich mírný růst, který se bude pohybovat kolem pěti procent,“ odhaduje Martin Pech. Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) a nákupního rádce Heureka.cz v loňském roce klesla hodnota prodaného zboží o 12 % na celkových 197 miliard korun.

Cestou z krize může být expanze na nové trhy

Celkový počet e-shopů čeká s největší pravděpodobností stagnace. Nové internetové obchody budou přibývat jen pozvolna a jejich počet vzroste maximálně o jednotky procent. „Podnikatelé jsou nyní nuceni zefektivňovat svůj provoz, automatizovat procesy a důkladněji zvažovat rentabilitu jednotlivých obchodních kanálů. Naprostá většina aktuální otřesy ustojí, a dokonce někteří z krize vyjdou ještě silnější. V současné situaci se totiž nabízí výborná příležitost pro zahraniční expanze na nové a stále rostoucí trhy,“ doporučuje obchodníkům Martin Pech.

Český segment e-commerce je velmi silný, protože Češi jsou už zvyklí nakupovat online. „I když někteří spotřebitelé možná frekvenci svých nákupů nebo hodnotu objednávek dočasně sníží, lze očekávat, že společně s ekonomickým oživením se k nakupování přes internet opět v chutí vrátí,“ uvádí Martin Pech. 

Podle odhadů se i přes vládní opatření a uklidnění trhů dá očekávat, že lidé budou více přemýšlet o energiích. Proto se předpokládá růst v oblasti zařízení, která přináší úspory. Naopak pokles by měl nastat u zbytných produktů, jako je třeba sportovní vybavení nebo doplňky do domácnosti. Právě tyto kategorie zazmenávaly v posledních dvou letech boom, a tak je možné, že se připojí k obchodům s hračkami nebo potravinami, které už loni vykazovaly sestupnou tendenci. Oproti tomu se v loňském roce se nejvíce dařilo e-shopům z oblasti kosmetiky a šperků.

Foto: Pixabay

Zdroj: Upgates


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Maloobchod se utěšeně zotavuje

10.05.2024, Autor: Z blogosféry

Tržby českých maloobchodů v průběhu března vykázaly meziměsíční nárůst o 1,3 %, což odpovídá meziročnímu zvýšení o 6,1 %. Oproti tržnímu očekávání (2,8 %) se jedná o příjemné překvapení. Zároveň došlo k revizi únorového údaje směrem nahoru, a ten tak nově činí 2,5 namísto původně udávaných 1,6 %.

O práci při rodičovské dovolené je v Česku zájem. Alespoň částečný úvazek umožňuje méně než polovina zaměstnavatelů

10.05.2024, Autor: Z blogosféry

Jen 45 % žen na mateřské nebo rodičovské pracuje, přestože o minimálně částečný úvazek projevily zájem. Vyplývá to z průzkumu platformy Mumdoo a poradensko-technologické společnosti Deloitte z loňského září. Podle loňských statistik pečuje o děti do čtyř let věku v České republice přes 350 tisíc osob.

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

Investování do kryptoměn: Vše, co potřebujete vědět

09.05.2024, Autor: red

Bitcoin (BTC) , Ethereum (ETH) , Bitcoin Cash (BCH) , Litecoin (LTC) , Monero (XMR) , IOTA (MIOTA) — Kryptoměny jsou všude v médiích. Byly hlášeny velkolepé úspěchy a zisky sahající do milionů, ne-li miliard – ale je vhodné investovat do virtuálních peněz a jsou digitální měny novým finančním nástrojem?

CETA: Dilema zdanění tichého vína

09.05.2024, Autor: red

V České republice se dlouhodobě vede diskuse o možnosti zdanění tichého vína. Tato problematika je zvláště aktuální v době ekonomické krize, kdy stát hledá možnosti jak zvýšit daňové příjmy. Jakékoliv zavádění nových daní by se však mělo opírat o podrobnou analýzu dopadů a zohlednit poznatky a zájmy všech přítomných stakeholderů, tak aby daň nebyla zbytečně nákladná nebo neefektivní.

Inflace v ČR

06.05.2024, Autor: Martin Švehla

Nebezpečný fenomén soustavného zdražování a nestability cen se jeví jako zvládnutý. Spotřebitelské ceny v ČR rostly dva měsíce po sobě tempem pouhá 2 %, což je inflace na úrovni cíle ČNB. Ta také zahájila již v prosinci 2023 snižování svých základních úrokových sazeb. Jsou to opatrné kroky, podporují však naději na brzké oživení české ekonomiky.

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama