V roce 2021 se objem silniční nákladní dopravy v EU měřené v tunokilometrech (tkm) zvýšil v porovnaní s rokem 2020 o 7 %. Tento trend značí oživení situace v dopravě, které bylo ovlivněno výlukami a dalšími opatřeními v důsledku pandemie.
Dopady výluk a omezení přeshraniční přepravy v souvislosti s pandemií COVID na silniční nákladní dopravu jsou jasně patrné ze čtvrtletních údajů. Během druhého čtvrtletí každého roku se obvykle uskuteční nejvyšší počet tkm. Ve druhém čtvrtletí roku 2020 však vrcholila restriktivní opatření proti pandemii COVID-19, zatímco ve třetím a čtvrtém čtvrtletí roku 2020 se silniční nákladní doprava zotavila na úroveň ještě vyšší než před pandemií.
Graf: Čtvrtletní silniční nákladní doprava v EU 2017-2021
Zdroj: Eurostat
V roce 2021 dokonce zaznamenala silniční nákladní doprava v EU vyšší výkony než v předchozích letech, přičemž nejvyšší hodnoty byly zaznamenány ve druhém čtvrtletí (496,5 mld. tkm; +19 % oproti druhému čtvrtletí roku 2020).
Zatímco nákladní doprava ve všech třídách vzdáleností v roce 2020 ve srovnání s rokem 2019 poklesla, v kategorii dopravy na vzdálenost 300 až 999 km (+0,1procentního bodu), v roce 2021 došlo k výraznému nárůstu. Tyto rozdíly se pohybovaly od +9,2 p. b. (pro třídu vzdálenosti od 1 000 do 1 999 km) do +5,6 p. b. (pro třídu vzdálenosti do 150 km) ve srovnání s rokem 2020.
Vzhledem ke konci pandemie se pak dá očekávat růst tohoto odvětví i v dalších letech. Zbrzdit by ho však mohla probíhající energetická krize a zelená politika Evropské Unie, jenž v oblasti přepravy a dovozu surovin preferuje poněkud méně emisní alternativy, jako je například vlaková doprava. Díky své flexibilitě bude ovšem silniční nákladní doprava hrát bezpochyby ještě pár let prim.
FILIP BLAHA, analytik CETA
Foto: Pixabay
Zdroj: CETA