e-news.cz - kurzy
Reklama

Markéta Lavrenčíková: Očekáváme diskusi nad novou podobou sazeb spotřební daně na tabákové výrobky

10.09.2022, Autor: Renáta Lucková

1 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 5
Markéta Lavrenčíková: Očekáváme diskusi nad novou podobou sazeb spotřební daně na tabákové výrobky

Už téměř pětina českých kuřáků (devatenáct procent) přednostně využívá zařízení na zahřívání tabáku. V době pandemie covidu získaly alternativy kouření desetinu nových zákazníků. Vyplývá to z průzkumu Český kuřák 2022 společnosti Imperial Brands.

Tři čtvrtiny respondentů průzkumu Český kuřák 2022 chtějí, aby byly cigaretové nedopalky ekologicky likvidovány, a jejich odhazování na zem vnímají jako velký problém. Ovšem pouze pět procent oslovených ví, za jak dlouhý čas se cigaretový nedopalek v přírodě zcela rozloží.

Rozhovor s MARKÉTOU LAVRENČÍKOU, Corporate and Legal Affairs Managerkou Imperial Brands CR, s.r.o.

Jak vidíte výsledky průzkumu Český kuřák 2022?

Průzkum realizovaný i v letošním roce agenturou Datank, s.r.o., ačkoli byl rozdělený do dvou částí, kdy se jedna týkala chování kuřáků ve smyslu kouření cigaret a jejich případného odklonu k méně škodlivým alternativám, a druhá jejich chování ve vztahu k nedopalkům, v zásadě nepřekvapil. V první části potvrdil trend, který jsme zaznamenali již v loňském roce, a to že skutečně dochází v určitých věkových kategoriích k přesunu od klasických cigaret k zahřívanému tabáku a elektronickým cigaretám. Druhá část, která zkoumala chování kuřáků z pohledu nakládání s nedopalky, také v zásadě potvrdila to, co již tušíme z jiných průzkumů. Kuřáci nevědí či si neuvědomují, jak nesprávně odhozené nedopalky mohou být škodlivé.

Lidé nad 45 let jednoznačně preferují klasické cigarety, u mladších je to již jen 44 procent a pro respondenty do 30 let je typické používání zařízení na zahřívání tabáku nebo elektronických cigaret. Čím si to vysvětlujete? 

Z loňského průzkumu víme, že typicky se začátek kouření pohybuje mezi patnáctým a osmnáctým rokem života. Z dnešního pohledu považují dotázaní kuřáci svůj začátek kouření za hloupost a mladickou nerozvážnost. Kuřáci si jsou velmi dobře vědomi rizik spojených s kouřením a pochopitelně řada se jich pokouší o změnu. Jinými slovy, hlavními hybateli jsou vždy zdravotní hledisko a absence zápachu a kouře. O peníze jde, jak ukázal loňský průzkum, ve skutečnosti méně.

Prakticky všichni současní uživatelé elektronických cigaret a zařízení na zahřívání tabáku kouřili nejdříve klasické cigarety. Pouze šest procent uživatel začalo užívat rovnou tyto nové typy zařízení. Typickým uživatelem nových zařízení bez předchozí zkušenosti s klasickými cigaretami jsou ženy a mladí lidé do 25 let věku. U elektronických cigaret je důvodem také častěji výhodná cena a spokojenost s množstvím příchutí.

Zahřívaný tabák mají uživatelé spojený s menším množstvím škodlivých látek a s možností užívat je ve veřejných prostorech. Absence zápachu je více oceňována mladými lidmi a respondenty s vyšším vzděláním.

Změnila covidová epidemie celkově návyky českých kuřáků? Jak jsou na tom Češi v porovnání s jinými státy EU? 

V České republice získaly elektronické cigarety a zahřívané tabákové výrobky v době pandemie cca desetinu současných uživatelů. Zřetelný je úbytek uživatelů klasických a ručně balených cigaret. Už první průzkum v loňském roce ukázal, že důvodem pro užívání elektronických cigaret a zařízení na zahřívání tabáku je nejčastěji jejich chuť a absence zápachu. U elektronických cigaret je to také častěji výhodná cena a spokojenost s množstvím příchutí. Zahřívané tabákové výrobky mají uživatelé spojená, jak už jsem zmínila, s menším množstvím škodlivých látek a s možností užívat je ve veřejných prostorech.

Prakticky všichni současní uživatelé elektronických cigaret a zařízení na zahřívání tabáku kouřili nejdříve klasické cigarety. Pouze šest procent uživatel začalo užívat rovnou tyto nové typy zařízení.

Po covidu vzrostla mezi Čechy obliba alternativ kouření. Jakých?

Jak už jsem naznačila výše, především zahřívaného tabáku a elektronických cigaret, nicméně nesmíme zapomínat ani nikotinové polštářky. Všechny tyto tři typy výrobků patří do kategorie méně škodlivých produktů a mohou být vhodnou alternativou pro kuřáky, kteří chtějí s kouřením přestat.

Podle výsledků průzkumu se také meziročně navýšily náklady, které zákazníci vynaloží týdně za cigarety nebo náplně do alternativ. Co to ovlivnilo? 

V průměru utratí kuřáci za cigarety a nikotinové výrobky 470 Kč týdně, což je skutečně o 70 Kč více než před rokem. Do určité míry hraje roli u cigaret a zahřívaného tabáku pochopitelně změna sazby daně, ale i inflace apod.

Češi dlouhodobě patří v evropském měřítku k nejlepším v třídění odpadu, ve správném odhazování cigaretových nedopalků. Je tedy co zlepšovat?

Určitě ano. Zkusmo chování kuřáků zkoumal i letošní průzkum. Každý dvacátý dotázaný kuřák odhazuje nedopalky jednoduše na zem a necelé dvě pětiny respondentů přirovnávaly škodlivost nedopalků ke škodlivosti odhozeného papíru. Nedopalky se přitom rozkládají až patnáct let…

Jaký měla dopad vaše kampaň Cigaretovník na edukaci zákazníků? 

Kampaň Cigaretovník jsme v České republice zorganizovali společně s ostatními výrobci tabákových výrobků řekněme nanečisto. Ačkoli nám nová legislativa k jednorázovým plastům, která se mj. zaměřuje i na tabákové výrobky s filtry a filtry jako takové, povinnost vést osvětové kampaně uloží až do budoucna, chtěli jsme si v letošním roce vyzkoušet, jak by mohla vypadat a jaký by mohla mít dopad. Mottem kampaně byla myšlenka, že z nedopalku Cigaretovník nikdy nevyroste, a proto by neměl být odhazován na zem. Kuřáci se s kampaní mohli setkat jak na zastávkách MHD ve větších městech ČR, na billboardech nebo v tisku a sociálních médiích. V tuto chvíli dochází k vyhodnocení kampaně, a proto bych považovala za předčasné dělat jakékoli závěry.

Tabákové společnosti pracují na vytvoření kolektivního systému pro plnění povinností, spojených s nedopalky. Můžete nám to více přiblížit, o co se jedná? 

V letošním roce byla do českého právního řádu implementována tzv. směrnice o jednorázových plastech. Shodou okolností, zákon č. 243/2022 Sb. o omezení dopadu vybraných plastových výrobků na životní prostředí vyšel ve Sbírce zákonů nedávno, těsně po naší tiskové konferenci. Jak už jsem nastínila výše, nová legislativa se zaměřuje i na některé naše výrobky, konkrétně na ty, které obsahují filtry. A ty jsou vyrobené z acetátu celulózy, tedy bioplastu vyrobeného z dřevní buničiny. Konkrétně nás pak zavazuje hradit městům a obcím náklady spojené s úklidem veřejných prostranství od nedopalků a také pořádat osvětové kampaně. Třeba typu Cigaretovník. 

V současné době diskutujeme s ostatními výrobci v rámci tabákového průmyslu to, jak jednotlivé povinnosti naplníme. Předpokládáme, že vznikne nový kolektivní systém, který bude zaměřen právě na tabákové výrobky s filtry apod. Jeho prostřednictvím pak budeme plnit povinnosti plynoucí ze zákona.

Jaké legislativní věci v oblasti tabákového průmyslu a pro spotřebitele se v EU na vás chystají?

Čekáme pochopitelně na revizi směrnice týkající se spotřebních daní, ale také produktové směrnice, která v minulosti zavedla systém sledovatelnosti anebo zakázala příchutě u cigaret.

Když už se zmiňujeme o příchutích, na konci června Evropská komise přijala omezení používání charakteristické příchutě i u zahřívaných tabákových výrobků. Pokud tento záměr projde Evropským parlamentem a Radou, dojde v Evropě zhruba do dvou let, v závislosti na rychlosti implementace tohoto zákazu v jednotlivých členských státech, k zákazu i u této kategorie.

Ve vašich výrobcích používáte i jednorázové plasty. Jsou alternativy při zákazu jednorázových plastikových výrobků?

Výrobci v současné době pochopitelně zkoumají možnosti, jak nahradit stávají filtry vhodnějšími alternativami. Je potřeba si ale uvědomit, že filtr musí mít určité vlastnosti. Musí odolávat změnám vlhkosti a musí mít dostatečnou trvanlivost, aby jej bylo možné zpracovávat, skladovat a manipulovat s ním, přičemž ale nesmí mít negativní vliv na chuť. Nejlepší volbou se proto zatím stále zdá být acetát celulózy, bioplast vyrobený z dřevní buničiny.

Naše společnost už uvedla na některých trzích cigarety s papírovými filtry a nyní zkoumáme odezvu spotřebitelů. Papírové filtry totiž dávají cigaretě jinou chuť a nemusí úplně vyhovovat vkusu kuřáka. Paradoxně, i to může mít ve svém důsledku nakonec negativní vliv na chování kuřáků, kteří pak budou papírové filtry považovat za méně škodlivé pro životní prostředí než současné filtry a budou je odhazovat na zem ještě častěji. A to nechceme.

Využívají se v oblasti tabákového průmyslu i moderní technologie? Jak? 

Samozřejmě, a to především v oblasti produktů nové generace, mezi něž se řadí právě elektronické cigarety nebo zařízení na zahřívání tabáku. Můžeme v této souvislosti zmínit vylepšený způsob nabíjení zařízení na zahřívání tabáku, personalizované nastavení apod. 

Abych ale byla úplně konkrétní, například naše zařízení PULZE má unikátní výdrž baterie, a to až na dvacet použití. Zároveň jsme jediní na trhu, jejichž zařízení tak dlouhou výdrž baterie má, protože zařízení jiných výrobců zahrnují vždy také nabíjecí zařízení. 

Zařízení PULZE disponuje také tzv. duálním módem, což znamená, že si uživatel sám může zvolit, jakou intenzitu zahřívání zvolí – zda chce silnější či jemnější intenzitu, při které se tabák v náplni zahřeje na nižší teplotu. Navíc má PULZE speciální funkci pro šetření času, kdy lze dobu jeho používání prodloužit až o 30 sekund při standardní délce 4 minuty.

V současnosti se soustředíte na tzv. produkty nové generace, které uvolňují nikotin bez hoření. Na českém trhu aktuálně nabízíte vapovací zařízení blu s osmi variantami náplní v uzavřeném systému. Je zájem o nové produkty či zákazníci preferují své staré zavedené zvyky kouření? 

Na tuhle otázku nám vlastně odpověděl už dvakrát průzkum Český kuřák. Elektronické cigarety a zahřívaný tabák jsou vyhledávanou méně škodlivou alternativou kouření. V posledním průzkumu uvedlo 70 % uživatelů elektronických cigaret, že náplně s příchutí využívá, přičemž mezi příchutě řadí i příchuť klasického tabáku. 

Česká republika společně s Řeckem patřila mezi první evropské trhy, kde bylo zařízení Pulze uvedeno na trh. Jste již na dalších světových trzích? 

Jsme pyšní na to, že jsme mohli být pilotním trhem, i když to nebylo vůbec jednoduché. Rozšíření na další trhy je z pochopitelných důvodů součástí naší obchodní strategie, která nyní dostává konkrétní obrysy. 

Výběr životaschopných trhů pro rozšíření naší nabídky zahřívaného tabáku určují dva hlavní faktory. Silná penetrace zahřívaného tabáku na daném trhu a zavedená přítomnost naší společnosti a našich značek, kterou můžeme využít k podpoře prodeje a distribuce. S ohledem na tyto faktory se připravují plány pro uvedení na další trhy. Věřím, že se velmi brzo dozvíme více.

Jak vidíte rok 2023?  

Očekáváme diskusi nad novou podobou sazeb spotřební daně na tabákové výrobky, protože daňový kalendář v roce 2023 skončí. Čeká nás také ostrý rozjezd kolektivního systému. Předpokládám ale, že to nebude to jediné. Rok 2023 bude určitě náročný a plný výzev, ať z pohledu nově přicházejících povinností, či v souvislosti s okolnostmi, v nichž nyní žijeme.

Děkuji za rozhovor. 

Foto: Poskytnuto Markétou Lavrenčíkovou

Zdroj: Renáta Lucková


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama