e-news.cz - kurzy
Reklama

Digitální účtenky poráží u Čechů ty papírové na celé čáře

31.08.2022, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Digitální účtenky poráží u Čechů ty papírové na celé čáře

Unikátní průzkum Mastercard z července 2022 zkoumal vztah Čechů k papírovým a digitálním účtenkám. Sedmdesát dva procent respondentů projevilo zájem o digitální účtenky jako součást aplikace mobilního bankovnictví. Láká je především možnost jejich pozdějšího dohledání, úspora papíru nebo odpadající nutnost účtenky archivovat doma. 

„Míra, s jakou Češi volají po digitálních účtenkách, nás nepřekvapila. Z pohledu zákazníků totiž přinášejí zásadní výhody,“ říká generální ředitel společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko Michal Čarný„Mezi ty nejčastěji zmiňované patří jistota, že mají účtenky vždy po ruce, evidence nákupů nebo odpadající nutnost účtenky archivovat doma. Důležitou roli hrají i obavy ohledně ekologického dopadu termopapíru – úspora papíru je argumentem pro tři čtvrtiny respondentů, zhruba každého osmého pak motivuje obava ze zdravotního dopadu chemikálií v tradičních účtenkách,“ dodává.

Zvýšený zájem o digitální účtenky archivované v mobilním bankovnictví projevují lidé mladší 49 let, obyvatelé větších měst a ti, kteří v minulosti nemohli papírovou účtenku pro potřeby reklamace zboží najít. Roli pak hraje i pozitivní zkušenost s aplikacemi věrnostních karet u obchodníků – někteří z nich totiž digitální účtenky do svých mobilních řešení již implementovali.  28 % respondentů díky účtenkám uloženým aplikaci obchodníka ty papírové při nákupech rovnou odmítá. 

252 účtenek ročně

Kolik papírových účtenek nám vlastně končí v kapsách, peněženkách a kabelkách? V průměru Češi obdrží 21 výtisků každý měsíc – 14 z nich si odnesou s sebou domů, zbylých 7 pak v obchodě nechají. 

Z většiny končí ve zvláštní složce (42 %), dedikovaném šuplíku (35 %) nebo papírové krabici (30 %). V archivaci však nejsme příliš důslední – zhruba 2 účtenky totiž s sebou nosíme i několik týdnů po nákupu v peněžence nebo tašce. Najdou se i tací (7 %), kteří je namísto schraňování nechávají volně ležet na stole nebo na polici. Velké rozdíly se najdou i v tom, jak dlouho na ně doma padá prach. 

Zcela běžně doma účtenky hromadíme déle než jeden nebo dva roky – činí tak 18 %, respektive 21 % z nás. Dva z pěti respondentů na ně dokonce nesáhnou dříve, než během generálního úklidu domácnosti. Pro papírové účtenky během té doby nacházíme i další kreativní využití na hony vzdálené jejich původnímu účelu. Více než polovina je využila jako podklad pro rychlou poznámku, každý pátý pak jako záložku do knihy. Třem procentům respondentů posloužila jako podložka pod viklající se stůl.  

Ne každému zboží však v případě archivace účtenek přikládáme stejnou důležitost. Prim hraje dražší zboží, které spotřebitelé nepořizují pravidelně, tedy spotřební elektronika jako mobilní telefony, tablety nebo sluchátka (95 %), elektrotechnika (93 %) a oblečení spolu s obuví, u nichž si účtenky zakládá alespoň jednou měsíčně 88 % respondentů. Naopak v případě potravin, drogerie nebo ubytování tak činí asi jen každý desátý.

Vyhnout se nepříjemnostem

Účtenky si většinou neschraňujeme, protože nám na nich záleželo, ale spíše pro případ, že bude zakoupené zboží třeba reklamovat nebo vrátit. Nezřídka kdy jsou však ale účtenky samotné zdrojem frustrace. 63 % respondentů průzkumu má zkušenost s tím, že potřebovali reklamovat zboží, ale účtenku zkrátka nemohli najít. Téměř polovina respondentů pak účtenku sice našla, ta však byla pro změnu nečitelná kvůli vyblednutí. 

Každý desátý u své banky reklamoval podezřelou transakci, kterou nebyl schopný identifikovat. Ve většině případů se přitom nejednalo o chybu na straně finanční instituce, ale o nákup, kterému jsme nebyli zpětně schopni přiřadit pořízené zboží: „Konkrétní nákup můžete v mobilním bankovnictví díky připojené digitální účtence nejen snadno identifikovat, ale kdykoli zpětně vyhledat pro potřeby reklamace nebo vrácení zboží,“ vysvětluje Michal Čarný. 

Digitalizaci papírových účtenek lze díky inovacím z dílny Mastercard zajistit napříč celým trhem, a to prostřednictvím jediné aplikace, kterou představuje vaše aktuální aplikace mobilního bankovnictví. Ethoca, kterou vlastní společnost Mastercard, je dodavatelem řešení pro online bankovnictví, která držitelům karet poskytují více podrobností o jejich jednotlivých nákupech. Služba Digitální účtenky od společnosti Ethoca umožňuje obchodníkům zviditelnit data z účtenky svým zákazníkům přes vydavatele jejich platební karet, kteří se do této služby připojili. Zákazníci pak mají možnost přístupu ke své účtence kdykoliv prostřednictvím aplikace svého mobilního bankovnictví.

Foto: Pixabay

Zdroj: Ogilvy


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Mzdy podle profesí: Kde se vydělává nejvíc a proč?

20.05.2025, Autor: Josef Neštický

Jaké jsou průměrné mzdy v České republice v květnu 2025 a proč se tak liší podle profesí či regionů? Data ukazují rostoucí příjmy, ale také přetrvávající nerovnosti – ať už mezi IT specialisty a prodavači, nebo mezi Prahou a Karlovarským krajem. Pojďme se podívat, co za tím stojí a kam směřujeme.

Mateřská v roce 2025: Vyšší sazby, ale pro koho?

20.05.2025, Autor: Josef Neštický

Nové sazby peněžité pomoci v mateřství (PPM) přinesly v roce 2025 mírné navýšení redukčních hranic, což znamená vyšší dávky především pro ženy s nadprůměrnými příjmy. Jaké jsou konkrétní změny, koho se dotknou a co můžeme čekat v budoucnu? Pojďme se podívat, jak se mateřská vyvíjí a zda skutečně odpovídá potřebám českých rodin.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Letní brigády: Firmy hledají tisíce posil, ale zájem studentů klesá. Nově mohou pracovat i čtrnáctiletí

15.05.2025, Autor: Z blogosféry

S příchodem letních prázdnin se tradičně zvyšuje poptávka po brigádnících napříč Českou republikou.  V roce 2025 však firmy čelí výzvě. Ochota mladých lidí nastoupit na sezónní práce klesá, a to navzdory tisícům volných pozic. Personální agentury upozorňují na znatelný pokles zájmu studentů o klasické manuální brigády a zároveň na změnu jejich pracovních preferencí.

Inflace v dubnu klesla na 1,8 procenta, je tak nejnižší za posledních sedm let

14.05.2025, Autor: Z blogosféry

Inflace v dubnu klesla na nejnižší hodnotu od března 2018 a dostala se i pod průměrnou hodnotu loňského roku. Spotřebitelské ceny podle aktuálních dat Českého statistického úřadu (ČSÚ) v dubnu meziročně vzrostly o 1,8 procenta, což je o 0,9procentního bodu méně než v březnu.

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

IT konzultanti mohli v dubnu nastoupit za skokově vyšší odměnu

06.05.2025, Autor: Z blogosféry

Duben potěšil především IT konzultanty, kteří v tomto měsíci hledali práci. Firmy jim totiž nabídly výrazně vyšší nástupní odměny než v měsíci předcházejícím. Na pracovním trhu šlo získat nástupní odměnu v průměru o 32 400 korun vyšší než v březnu.

Komentář k předběžným údajům o inflaci v ČR za letošní duben

06.05.2025, Autor: Z blogosféry

Meziroční růst spotřebitelských cen v dubnu dle předběžných údajů klesl pod 2 %, konkrétně na 1,8 %, tedy pod úroveň inflačního cíle ČNB. Zmírnění meziroční inflace bylo v dubnu taženo cenami potravin, alkoholu a tabáku, a cenami energií, kam spadají také pohonné hmoty.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama