Chytrý Honza, jedna z prvních českých online platforem ve světě finančních poradců, po ročním úsilí dokončuje rozsáhlou restrukturalizaci. Výsledkem by mělo být dosažení zisku a zvýšení obratu o třicet procent na 600 milionů korun.
Pro úspěšnou obrodu společnosti byly důležité především dva pilíře, vedle vybudování nového IT týmu šlo zejména o upevnění vztahů s poradenskými sítěmi a finančními institucemi. Výsledkem restartu je více než 50procentní navýšení počtu spolupracujících poradců na více než 700. Proces oživení firmy nastartoval v loňském roce jmenovaný CEO společnosti Jiří Havrlant (27).
„Rok 2021 je pro Chytrého Honzu rokem zásadního restartu. Ekonomické ozdravení firmy pro mě bylo prioritou. Firma tak poprvé za svoji třináctiletou historii skončí v zisku. Tento úspěch je pro nás stěžejní a dodává nám důvěru, že jsme firmu ozdravili a nyní se budeme moci soustředit na růst,“ vysvětluje Jiří Havrlant, CEO a člen představenstva Chytrého Honzy. Jeho kariéra je s Chytrým Honzou spjata od ledna 2019, kdy nastoupil do dozorčí rady společnosti, do vedení společnosti z pozice CEO se dostal v polovině loňského roku.
Za devět měsíců letošního roku se dařilo Chytrému Honzovi a spolupracujícím poradcům zprostředkovat hypoteční úvěry v hodnotě bezmála jedenáct miliard korun, což představuje meziroční nárůst o šedesát jedna procent. Klienti pak skrze poradce investovali 3,2 miliardy korun (19% meziroční růst) a celkově předepsali pojistné ve výši 81 milionů korun (6% meziroční nárůst). „Daří se nám růst ve všech parametrech. Vděčíme za to především obnovené důvěře mezi námi a samotnými poradci a také faktu, že 2021 je rokem hypoték, kdy úvěry na bydlení lámou snad všechny rekordy. Daří se také investičním produktům, lidé mají historicky největší zůstatky na běžných účtech a v kombinaci s vysokou inflací hledají způsoby, jak v dlouhodobém horizontu uchovat hodnotu peněz,“ doplňuje Havrlant. Firma je dnes silná také v rámci internetových srovnávačů finančních produktů. Ty dnes využívá 120 000 návštěvníků měsíčně a slouží k propojení zájemců o produkty s kmenovými poradci Chytrého Honzy. Díky historicky silné pozici srovnávače tak firma dodává silnou leadovou síť a technické zázemí. Tato online část podnikání již meziročně vyrostla o 260 procent.
Budoucnost? Pokles hypoték, růst investic
Analytici Chytrého Honzy očekávají, že v roce 2022 opadne hypoteční boom. Především ti poradci a poradenské společnosti, kteří se soustředili takřka výhradně na hypoteční úvěry, čeká diverzifikace a rozšíření portfolia o finanční služby a produkty. „U nás věříme, že teď je ta správná doba, kdy je třeba se zaměřit na svět investic, i proto jsme spustili investiční školu, ve které naše poradce v této oblasti zdokonalujeme,“ vysvětluje budoucí směřování práce s poradenskými sítěmi Havrlant.
„Finanční služby považujeme za jednu z klíčových oblastí našich investic. Trh finančních služeb dlouhodobě ovlivňují dva vzájemně propojené trendy – zpřísňující se regulace a tlak na digitalizaci. To dříve nebo později vyvolá určitou koncentraci trhu, který je dnes velmi roztříštěný. V tom vidíme potenciál. I proto skupina v minulém období silně investovala do rozvoje IT, čímž Chytrý Honza získal zpět výhodu oproti konkurenci v oblasti, kde byl historicky silný,“ říká Martin Slaný, hlavní ekonom DRFG.
Budoucnost = digitalizace
Budoucnost trhu finančního poradenství pak Chytrý Honza vidí v digitalizaci celého odvětví. Ta by měla prostřednictvím online ověření klienta – skrze přes BankID – umožnit jednodušší sjednání finančních produktů přes internet. „Digitalizace finančně-poradenského světa byla nevyhnutelná. Nejen mladí lidé chtějí dělat vše z pohodlí domova a online. Pandemie byla tak pouze katalyzátorem změn. Digitalizace ovšem nijak neohrožuje existenci finančních poradců. I nadále bude třeba školených a šikovných lidí, kteří zůstanou nenahraditelní v osobních jednáních a dokážou v širokém portfoliu finančních produktů rozpoznat vhodnou cestu na míru klientovi,“ vysvětluje Havrlant, který zároveň upozorňuje, že se kvalita služeb finančních poradců na trhu zásadním způsobem zlepšila. Mohou za to mimo jiné i dílčí certifikační zkoušky od ČNB a další vzdělávání, které musí poradci absolvovat.
Od srovnávače až k broker poolu
Chytrý Honza vznikl v roce 2008 nejprve jako hypoteční portál honzovahypotéka.cz. V roce 2011 rozšířil svou působnost napříč dalšími finančními produkty a přetransformoval se ve srovnávací portál www.chytryhonza.cz. Z původní pozice tržiště a srovnávače se v roce 2015 strategicky přesunul na současnou pozici online platformy s komplexními službami pro koncové zákazníky i finanční poradce. Strukturálně se jedná o takzvaný broker pool, tedy servisní organizaci určenou jak pro jednotlivce, tak i celé poradenské firmy.
Chytrý Honza dnes spadá do finanční skupiny DRFG, která se orientuje na nemovitosti, telekomunikace, development a právě finanční služby.
Foto: Pixabay
Zdroj: HustáKomunikejšn s.r.o.