Už déle než rok trvající pandemie koronaviru zcela proměnila toky investic do českých startupů. Investory již nelákají tradiční e-commerce obory – nyní nejčastěji investují do projektů týkajících se digitálního zdraví, cloudových služeb a kybernetické bezpečnosti.
Za loňský rok šlo přitom o investice ve výši skoro 5,6 miliardy korun. Vyplývá to z Mapy českých investičních fondů na české startupové scéně, kterou sestavilo oddělení OMG Nest v rámci mezinárodní mediální skupiny Omnicom Media Group.
Investorů do startupů začalo na české scéně působit požehnaně. V tomto startupovém ekosystému se již řadíme mezi vyspělé země a domníváme se, že takový přehled právě pro potenciální projekty
u nás chyběl. Mapa sleduje veškeré relevantní technologické investiční fondy – ty podle ní za uplynulý rok do českých startupů napumpovaly celkem 5 584 200 000 korun. S propuknutím pandemie koronaviru v březnu 2020 se však výrazně proměnily toky investic – tradiční obory, jako
e-commerce, vystřídaly projekty zaměřené na digitální zdraví, cloudové služby, kyberbezpečnost
a kryptoměny.
Graf č. 1: Výše investic do českých startupů v roce 2020 (přehled po měsících);
Zdroj: Research databáze OMG Nest
Stejně jako v jiných letech měly podle mapy OMG Nest i letos největší objemy investic na starosti zahraniční fondy – dohromady podpořily startupy částkou 2,6 miliard korun. Ačkoliv zahraniční fondy do projektů investovaly nejčastěji v jejich pozdější fázi, aktuální mapa ukazuje, že se v Česku zaplňuje prostor i tzv. „angel investorů“. Angel investoři v českém prostředí zatím chyběli. Jedná se o investory v úplně iniciační fázi, kdy je projekt teprve ve stádiu myšlenky a je potřeba jej posunout k výrobě prototypu, aby se jeho funkčnost dala ověřit. V minulosti bylo v této fázi tradičně prázdno, a získat prvotní finance tak bylo velmi náročné. A naopak, když už byl startup ziskový nebo tzv. v ´černých´ číslech, tak zde byl spíše přetlak peněz a málo startupů.
Graf č. 2: Podíl investic do jednotlivých oblastí, v nichž startupy působí, za rok 2020
Zdroj: Research databáze OMG Nest
PAVEL RÖDER, Head of Innovations & Strategy Omnicom Media Group
Foto: Pixabay
Zdroj: EPIC Public relations s.r.o.