Roční zkušenost s plošným režimem home office ukazuje, že ve většině případů neznamená práce z domova pro zaměstnance volnější režim. Osmdesát pět procenet z nich přiznává, že je pracovně vytíženo stejně nebo více než v běžném režimu.
Na home office navíc vázne hlavně týmová spolupráce a chybí i fyzický kontakt s kolegy. Vzdálený pracovní režim přesto vnímá většina lidí pozitivně a nevadilo by jim dokonce zůstat na home office další rok. Vyplývá to z průzkumu Barometr zaměstnanců, který uskutečnila společnost Up Česká republika na vzorku 840 lidí.
Barometr zaměstnanců vyvrátil představy o home office jako o volnějším pracovním režimu, který nemá daleko k dovolené. Pouze patnáct procent zaměstnanců se nechalo slyšet, že jsou pracovně méně vytíženi než před covidem. Oproti tomu třicet procent lidí je podle Barometru vytíženo dokonce více. Poslední rok ukázal, že zaměstnanci mohou být stejně efektivní při práci z domova jako při práci z kanceláře. Jednou z nutných podmínek je ale kompenzace vyššího pracovního vytížení i negativních důsledků režimu home office. Vyšší pracovní zátěž totiž nelze kompenzovat jen navýšením mzdy. Peníze fungují jen do určité míry.
Stesk a váznoucí spolupráce
Další výzvou je pro firmy zajištění funkční týmové spolupráce. Právě to je totiž podle zaměstnanců Achillovou patou home office, když pouze necelá třetina lidí považuje spolupráci v týmu na home office za srovnatelnou nebo lepší než v běžném režimu. Výsledky Barometru také naznačují, že problémem není ani tak dostatečné technologické vybavení, jako spíš chybějící kontakt se spolupracovníky. Ten postrádá na home office ze všeho nejvíc čtyřicet procent zaměstnanců. Pro dalších dvanáct procent lidí je největším problémem chybějící pocit sounáležitosti s firmou.
Zaměstnavatelé budou proto muset začít nezbytně pracovat na oživení zpřetrhaných sociálních vazeb mezi zaměstnanci. Týmovou soudržnost mohou posílit například pracovní obědy s kolegy, které dříve fungovaly jako sociální pouto uvnitř společnosti, a firmy by je měly podporovat i nyní. Vyvinuli jsme proto nové služby pro uživatele eStravenky, které umožňují například jednoduché finanční vyrovnání mezi kolegy z jedné firmy, třeba právě za společný účet za oběd.
Z domova i další rok
Kromě těchto nedostatků chybí zaměstnancům na home office ve větší míře ještě pravidelný pracovní režim, který jim vnáší do života řád. Tím může být cesta z práce a do práce nebo pravidelné stravování. Právě k zachování pauzy na oběd dávají firmy zaměstnancům možnost využívat služby jako Jídlo na webu, které zrychlují a usnadňují online objednání jídla z domova, a tím podporují důležité polední přestávky. Hlavně mladší lidé do dvacet šest let postrádají doma také benefit v podobě občerstvení zdarma. Zaměstnancům okolo čtyřicet let věku zase oproti ostatním výrazně více chybí na home office klid na práci.
Přesto se muži i ženy nehledě na věk shodují, že režim home office vnímají celkově spíše pozitivně. K tomuto hodnocení se přiklánějí tři čtvrtiny zaměstnanců. Šedesát procent lidí by zároveň uvítalo možnost práce na home office i v budoucnu a šest z deseti zaměstnanců by dokonce nebylo proti zůstat na home office další rok.
Většina firem počítá s tím, že home office bude určitou novou normou i v postcovidové době. HR ředitelé budou hrát proto velmi důležitou roli při nastavení optimálního rozložení práce mezi kanceláří a domovem při zachování efektivity a ziskovosti firmy, stejně jako motivace zaměstnanců.
Za štěstím s technologiemi
HR oddělení se ovšem budou muset zároveň připravit na rizika, která se mohou teprve začít projevovat. Průzkumy totiž také ukazují, že dlouhodobá práce na dálku, ztráta kontaktu se společností a vyšší pracovní vytížení nabourává odhodlanost zaměstnanců a jejich motivaci. Její pokles už nyní zaznamenaly podle Barometru 2/5 zaměstnanců.
Firmy se na nás ohledně HR vztahů a zapojení zaměstnanců i při vzdálené práci obracejí čím dál tím více. Vyvíjíme proto nová HR digitální řešení, která umožní sdílet společné úspěchy zaměstnanců, pomohou je více zapojit do dění ve firmě a zvýší jejich angažovanost a spokojenost i při práci v režimu home office. Právě to je totiž klíč k přežití a prosperitě firmy i v postcovidovém období.
STÉPHANE NICOLETT, generální ředitel HRtech společnosti Up ČR
Foto: Pixabay
Zdroj: INTENSITY