Koronavirová krize ukázala, že poptávka po internetových službách eGovernmentu výrazně stoupá. Vzrůstající popularitě se těšily zejména datové schránky, které minulý rok zažily největší boom od svého spuštění.
S výrazným přesunem komunikace do on-line prostředí souvisí i novinka – bankovní identita, která uživatelům zajistí bezpečné přihlášení i do nebankovních služeb, jako je například Portál občana, kam se lidé dosud přihlašovali například pomocí datových schránek nebo elektronické občanky.
Jednoduchá, dostupná, a především bezpečná elektronická identifikace, to jsou hlavní výhody, které bankovní identita uživatelům nabízí. Jednoduchost pak spočívá především v tom, že je založena na stejné metodě jako přihlašování do bankovního účtu. Znamená to tedy, že se uživatelé budou moci přihlásit i do eGovernmentu stejně jako do banky.
Nepopiratelné výhody
Jednou z možností, jak využívat služeb eGovernmentu, je Portál občana. Nabízí nespočet služeb, jako jsou výpis z bodového registru řidičů, z trestního rejstříku, živnostenské oprávnění nebo informace o konci platnosti řidičského či občanského průkazu. Kromě přihlašování může bankovní identita sloužit také k vyplňování formulářů.
Založení on-line, přihlášení přes aplikaci
Pro komunikaci v bezpapírové podobě je možné využít datovou schránku. Vlastník elektronické identity, například bankovní identity, tak může učinit on-line v Portálu občana. Není potřeba nikam docházet a vše zařídíte z pohodlí domova.
Založení je možné i na kontaktním místě veřejné správy Czech POINT – tedy na poště nebo obecním úřadě. Postačí vyplnit žádost, kterou pracovník pošty na místě zpracuje, a do několika minut obdržíte přístupové údaje. Datová schránka v tomto případě slouží jako elektronická identifikace pro přihlášení do Portálu občana.
Jednoduché přihlášení do eGovernmentu umožní aplikace Mobilní klíč eGovernmentu. Uživatelé se tak do datovky nebo Portálu občana přihlásí pomocí otisku prstu, rozpoznání obličeje nebo pinu.
Datové zprávy nahradí doporučený dopis
Jednou z mnoha výhod datové schránky je komunikace prostřednictvím datových zpráv. Tato služba plně nahrazuje doporučený dopis a je pro vyřizování úředních záležitostí zdarma. Zpráva se považuje za doručenou odesláním z datové schránky, tudíž není potřeba docházet na úřad nebo poštu osobně.
Kromě komunikace s úřady se lze spojit i s právnickými osobami, jako jsou například zákazníci nebo dodavatelé. Tato služba je výhodná zejména v situacích, kdy je potřeba odeslat smlouvy nebo faktury, u kterých je nutné potvrzení o doručení i garance včasného dodání. Přestože je tato služba soukromoprávní komunikace zpoplatněna, jde stále o nižší sazbu než při odeslání přes poštu.
Další výhody
Kromě komunikace prostřednictvím datových zpráv nabízí datové schránky i možnost podání daňového přiznání nebo požádání o výpisy z veřejných i neveřejných rejstříků. Datová schránka pohlídá i platnost cestovního pasu.
Datová schránka a Portál občana vám usnadní život, ať už jste fyzická osoba nebo podnikáte. Služby eGovernmentu jsou v České republice stále více využívané a neustále dochází k jejich rozšiřování a dalšímu rozvoji. „Stále zaznamenáváme růst počtu uživatelů datových schránek a také zájem o služby eGovernmentu na Portálu občana, proto se snažíme průběžně rozšiřovat nabídku, abychom lidem v komunikaci s úřady mohli nabízet maximální pohodlí,“ říká Roman Vrba, ředitel odboru eGovermentu ministerstva vnitra.
Foto + Zdroj: PEPR Consulting