Primárním posláním jeho firmy je zprocesovat vznikající nadzásobu v malobchodu, velkoobchodu a výrobě a zabraňovat tak plýtvání, kde se dnes velká většina této nadzásobny likviduje ve spalovnách a na skládkách. Téma neplýtvání je dnes velmi aktuální.
Rozhovor s MICHALEM ŠTÁDLEREM, spolumajitelem a spoluzakladatelem společnosti Calabar invest a.s.
Se svým kolegou a spoluzakladatelem Martinem Fořtem jste se poznal zhruba před dvaceti lety, kdy oba pracovali v Tescu a začínali v nákupu. Tam jste pronikli i do toho, jak vznikají nadměrné zásoby zboží, co se neprodá. Co vám to dalo pro vlastní podnikání?
Ano, je to tak. V Tescu jsme se poznali, ale to co děláme teď je spíše dáno postupným vývojem našeho podnikání, a tím jak se přizpůsobujeme situaci. Ale ano, základní zkušenosti a nápady jsme nabrali v Tescu a Martin v Aholdu.
Tesco byla neskutečná škola, obrovská kvalita procesů a vedení v letech 2000-2010 a velká firma, mezinárodní přesah a nové projekty.
Byl jste dlouhou dobu také marketingový ředitel Tesca. Jaká to byla pro vás zkušenost?
Naprosto zásadní. Tesco vždy mělo zákazníka na prvním místě, a to byla základní škola. Potkal jsem tam celoživotní přátele, manželku a děsně mě to bavilo.
Navíc jsem stál za zásadními projekty té doby – tesco.com a clubcard – taková zkušenost smazat nelze.
Dnes máte firmu, která nadměrné zásoby od řetězců i malých firem vykupuje, přetřídí a prodává dále. Jak to konkrétně a prakticky funguje?
Máme takový malý retailový miniholding, který si dělá všechno sám a integruje tak celou vertikálu. D1M vše vykupuje a nakupuje a následně prodává různým kanálům – od velkých či menších retailerů, po vlastní kanály (LEVNO kamenné prodejny a e-shop)
Máme vlastní logistickou firmu, která provozuje sklad, zaměstnance, auta a celý fulfillment pro obchody a e-shop. Tím pádem se s nikým nemusíme dělit o zisk a ten maximalizovat uvnitř firmy, zejména v nízko maržových obchodech, jako jsou dodávky řetězcům nebo drogerie a potraviny.
Právě v tom, že umíme vykoupit prakticky cokoliv (mimo čerstvého a mraženého zboží) v jakémkoliv množství (jednu paletu i pět set palet) a následně to umíme roztřídit a prodat, jsme unikátním partnerem spoustě obchodníků a prodejců.
Jsme vlastně taková výrobní firma, vyrábíme nové produkty ze starých a nepotřebných, v tom je naše obrovská přidaná hodnota.
Dá se nějak předejít také nadměrným zásobám v retailu?
Moc ne, nikdo nemá křišťálovou kouli a věci typu poptávka lze špatně odhadnout, stejně tak preferenci zákazníka a už vůbec něco jako COVID-19 a s ním spojená opatření.
Máte prodejní síť, která se jmenuje Levno. Co vás vedlo k založení takové sítě?
Kontrola celého procesu a opět prostá maximalizace zisku. Něco jako velké petrolejářské firmy typu Shell a další. Mají vlastní těžbu (náš nákup, D1M), vlastní rafinerie a výrobu (náš sklad, B&G Group) a vlastní maloobchod (naše obchody LEVNO a E-Shop levnoshop.cz)
Jakým směrem se dál vydáte? Přemýšleli jste o franšíze?
Přemýšlíme o ní pořád, ale nějak ne a ne se k tomu dostat. Neměli bychom to pod kontrolou, a raději porosteme pomaleji (i tam rosteme sto procentne), ale organicky a podle našeho scénáře.
Jak ovlivnila vaše podnikání současná koronavirová krize?
Dost zásadně. Během první vlny jsme měli šest týdnů zavřeno, to nás dost srazilo, zvlášť pro rostoucí firmu to byl docela zásek, hlavně cash-flow a financování. Do toho jsme se Martinem rozhodli, že chceme firmu vlastnit ze sto procent sami, tak jsme se dohodli na vypořádání a odprodeji podílu s minoritními společníky. Takže letošek je náročný, zejména z hlediska peněz.
Pomoc státu nebyla nejrychlejší, ale byla, a to je zásadní. Ať podpora práce – Antivirus A a B a následně COVID nájemné. Za to děsně děkujeme.
Také nás děsně podrželi partneři – dodavatelé (splatnosti), odběratelé (furt nám věří) a hlavně banka UnicreditBank – to nás víceméně zachránilo.
Hlavně jsme díky tomu postavili e-Shop, který je nyní schopen generovat tržby jako celá síť obchodů.
Jaké změny vidíte v současné době v retailu?
Teď se ukáže, kdo opravdu má pro zákazníky správnou propozici. Jak cenově, tak hlavně jakou nabízí přidanou hodnotu. Bude to velký boj. A hlavně přesun na e-commerce, to budou strukturálně velké změny, které ještě nevíme, jak dopadnou.
A pak jak se kdo vypořádá s extra zásobami, těch bude dost.
Mnoho aktivit se dnes přesunulo do on-line prostředí. Jak tuto změnu vnímáte?
Zásadně, před rokem jsme si mysleli, že e-shop je pro nás no-go (neopakující se zboží, kusové množství, špatné info o produktu). A ejhle, ono to jde i u nás, a to dost zásadně.
Velkým tématem jsou dnes také obnovitelné zdroje a zdravá výživa. Zohledňujete tento trend i ve vašem podnikání?
Zdravě se jíst snažíme, to jo (smích). Jinak motto ´Neplýtvejme´ je pro nás mantra, ať děláme, co děláme. Proto vlastně podnikáme, abychom planetě pomohli a něco pro to udělali i my sami.
Jak se díváte na současná opatření v boji proti koronaviru?
To se mi těžce hodnotí jako neodborníkovi. Přijde mi, že se vše rozhoduje bez znalosti komplexních dat a souvislostí, spíše podle aktuální nálady. To není správně.
Také to, že někomu to úplně zničí podnikání a jiného nakopne, není fér. Ale život také není fér a holt se jede dál. Takže hlavně ať jsme zdraví, budeme nosit roušky, dodržovat opatření a rozestupy, mýt si ruce a chovat se zodpovědně.
Jakým způsobem ovlivnila současná situace vaše dodavatele?
Mysleli jsme, že se na trhu objeví mnoho zboží, ale zatím trh spíše vyčkává a je paralyzovaný opatřeními, takže vše bedlivě sledujeme.
Hlavně nemůžeme cestovat, což je pro nás špatně, devadesát procent obchodů se dělá osobně při cestách po dodavatelích a veletrzích a výstavách.
Svět se dnes zcela zásadně změnil. Jak se podle vás změní chování zákazníků a také vašich dodavatelů?
To bych taky rád věděl. Ale jak jsem říkal výše, bude o reálné přidané hodnotě a ochotě zákazníků za ni zaplatit.
Děkuji za rozhovor.