e-news.cz - kurzy
Reklama

Chytré továrny změní trh, zákazník bude spokojenější a o to jde v každém byznysu!

30.10.2020, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Chytré továrny změní trh, zákazník bude spokojenější a o to jde v každém byznysu!

Čtvrtá průmyslová revoluce, označována jako průmysl 4.0, je spojena s digitalizací a automatizací výroby. Pro výrobní podniky přináší největší výhodu v podobě optimalizace.


Tzv. chytré továrny mají stovky až tisíce zařízení, která se sama optimalizují, a přinášejí tak velké úspory, potažmo i vyšší zisky. Pokud chce být jakákoliv továrna do budoucna úspěšná, musí do svých systémů implementovat robotické linky nebo automatické řízení.
V dnešní koronavirové době přináší navíc robotizace další významný rozměr. Pokud výroba není závislá na počtu zaměstnanců, kteří mohou skončit v karanténě, nebo onemocnět a navíc třeba ještě chorobu v provozu šířit a nakazit další, znamená robotický provoz značnou konkurenční výhodu.
„Hlavním důvodem, proč jsme se rozhodli spustit robotizovanou výrobu, bylo zvýšení kvality a výrobní kapacity, abychom byli schopni uspokojit rostoucí poptávku. Výroba dveří a zárubní je zcela jistě závislá na počtu kvalifikovaných zaměstnanců, s robotickými linkami ale prudce roste rychlost naší reakce na zvýšení počtu zakázek. Zásadní snížení zmetkovitosti je pak příjemným bonusem navíc,“ vysvětluje Martin Dozrál ze společnosti SOLODOOR.
Firma SOLODOOR přišla s myšlenkou na nákup dvou robotických linek na výrobu zárubní v roce 2017. Do provozu je postupně zavedla v roce 2020 a tím zdvojnásobila svoji výrobní kapacitu a snížila zmetkovost o čtyřicet procent. Další důležitou investicí byl nákup stroje Homag na výrobu unikátní oblé hrany dveří v hodnotě téměř sedmdesát miliónů korun, s kterým reagovala na poptávku trhu po do té doby poměrně jedinečné technologii. Návratnost těchto investic se předpokládala mezi pátým až šestý rokem, ale to platilo v době předkoronavirové.
Automatizace a robotizace ve výrobě je spojena vždy s nahrazením pracovní síly, ve většině případů se jedná o nekvalifikované pozice, na které výrobní podniky s potížemi hledají zaměstnance. V dnešní době je velký problém najít zaměstnance, kteří budou ochotni vykonávat méně kvalifikovanou práci, automatizace je pro nás zcela jistě řešením.
Každá změna přináší obavy, s kterými se potýkala společnost už v první a druhé průmyslové revoluci, kdy se lidé obávali ztráty zaměstnání.  Lidé se postupně na změnu adaptovali a přišli na to, že se zbavili neatraktivní práce, došlo ke zvýšení produktivity a efektivnosti. A k světlejší budoucnosti nepochybně přispělo i to, že děti začaly chodit do školy místo do práce. Bude docházet ke vzniku nových pracovních míst, která nemusí nutně znamenat pouze nároky na vyšší kvalifikaci, ale budou zahrnovat oblasti, kde stroj nebo robot nemůže nahradit lidský přístup. To se týká zejména profesí, kde je nezbytný osobní kontakt, nebo složité a často se měnící motorické operace. Plnohodnotná adaptace strojů i na tyto profese pak bude nejspíš předmětem až další vlny průmyslové revoluce. Obecně bude docházet k nahrazování lidí stroji v oborech s požadavkem na nižší kvalifikaci nebo takové práce, kde není potřeba lidský úsměv.
Celkový počet kmenových zaměstnanců se zavedením robotických linek nesnížil, některé zaměstnance jsme přesunuli na jiné pozice, zredukovali jsme pouze počet agenturních pracovníků, které jsme nejvíce využívali na méně kvalifikované činnosti.
Průmysl 4.0 jenom logicky navazuje na nezadržitelný pokrok. Počítače budou rozhodovat a někde již rozhodují na základě dat bez zahrnutí chybujícího lidského faktoru. Tzn. stroje nezávisle komunikují a spolupracují s lidmi na tvorbě zákaznického řešení a zároveň neustále sledují stav a potřebu svého servisu. Stávají se nezávislými jednotkami, které jsou schopny sbírat data, analyzovat je a na základě toho rozhodovat.

Přizpůsobení zákazníkovi je dalším přínosem automatizace a robotizace ve výrobě. Komunikace mezi výrobou a zákazníkem se zpřehledňuje, stává se přímočařejší, odbourávají se komunikační šumy, které vznikají, pokud se požadavky zákazníka komunikují přes několik oddělení, než se dostanou k výrobě. Zrychlí se výroba a dodávka zboží a služeb.
A jak bude vypadat nákup interiérových dveří za několik let?
V budoucnu si Martin Dozrál umí představit, že bude fungovat takový systém, kdy zákazník objedná dveře online, a data, která zadává, se posílají přímo do výroby, čímž by se výrazně zkrátila dodací lhůta. Takový systém ale bude muset obsahovat velké množství dat a bude muset umět vyhodnotit chyby v zadání. Indicie od zákazníků však ukazují, že chtějí při nákupu dveří zákaznický servis, partnera, který jim poradí, nechtějí na sebe převzít odpovědnost za správné zaměření a konfiguraci všech parametrů.
Nákup na e-shopech může pro výrobce přinést podstatné zjednodušení, ale bude to příjemné i pro zákazníka? Omezí se jednak nabídka atypických produktů a spotřebitel také přijde o kvalitní zákaznickou službu. „Kdyby se mě někdo před covidem zeptal, jak vidím budoucnost e-shopů na trhu interiérových dveří, odpověděl bych, že je to v České republice okrajový způsob prodeje, zákazník preferuje radu od prodejce a chce dveře před jejich nákupem fyzicky vidět. S příchodem Covidu se ovšem situace změnila a e-shopový prodej dveří je velmi aktuální téma,“ uvádí Martin Dozrál. Situace s covidem mění společnost a nákupní chování posouvá do online světa, a to i v oblastech, kde to bylo těžko představitelné.
Průmysl 4.0 slibuje nadprůměrné příjmy pro společnosti a zvýšení zákaznické spokojenosti díky zrychlení všech procesů.
MARTIN DOZRÁL, generální ředitel společnosti SOLODOOR, výrobce interiérových dveří a zárubní.
Foto: SOLODOOR
Zdroj: Omnimedia s.r.o.
 


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Digitální euro na obzoru: ECB chystá revoluci v platbách

28.08.2025, Autor: red

Evropská centrální banka (ECB) se blíží k rozhodujícímu momentu ve vývoji digitálního eura, digitální formy hotovosti, která má doplnit klasické bankovky a mince. V srpnu  finišuje přípravná fáze projektu, jenž slibuje revoluci v platbách, ale zároveň vyvolává otázky o soukromí, bezpečnosti a dopadech na bankovní sektor. Jaké šance a rizika přináší tato novinka pro nás v Česku, i když nejsme členy eurozóny?

Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Euro versus dolar: Jak stablecoiny pomáhají digitální dominanci dolaru

13.08.2025, Autor: Josef Neštický

Když Christine Lagarde hovoří o „momentu eura,“ má na mysli ambiciózní plán posílit pozici evropské měny v digitálním světě. Jenže stablecoiny navázané na americký dolar, jako Tether či USD Coin, se staly nepřítelem číslo jedna. S tržní kapitalizací přes 240 miliard USD hrozí, že evropské naděje na konkurenci s dolarem zůstanou jen na papíře.

Thomson Reuters na vzestupu díky umělé inteligenci

09.08.2025, Autor: Marek Hájek

Thomson Reuters hlásí za druhé čtvrtletí 2025 tržby 1,79 miliardy dolarů, což je meziroční nárůst z 1,74 miliardy USD. Klíčovým motorem růstu se stává umělá inteligence, která už tvoří 22 % základní smluvní hodnoty firmy.

Google investuje do vzdělání v oblasti AI miliardu dolarů

08.08.2025, Autor: red

Google oznámil investici jedné miliardy dolarů do vzdělávání v oblasti umělé inteligence na amerických univerzitách. Tento krok slibuje revoluci v přístupu studentů k technologiím, ale zároveň vyvolává otázky o budoucnosti akademické integrity a rovnosti.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

Ukrajina je 5. nejdigitálnější zemí světa. ČR až na 59. místě

04.08.2025, Autor: red

Ukrajina se řadí mezi nejdigitálnější země světa, a to i přes probíhající válečný konflikt. Jak je možné, že země pod palbou raket buduje digitální infrastrukturu? Od aplikace Diia, kterou používá přes 21 milionů lidí, až po IT sektor jako pilíř ekonomiky.

Byznys z opravování umělé inteligence

16.07.2025, Autor: Vojtěch Benda

Díky nadšení pro umělou inteligenci mnoho lidí zapomíná, jaká má omezení. Netýká se to jen špatně vypadajících obrázků nebo nepovedených domácích úkolů. Některé firmy spoléhají na AI bez pochopení toho, co je realisticky možné očekávat. Přehnaná důvěra v programy jako ChatGPT se může velmi nevyplatit.

Apple pod tlakem EU: Nová pravidla App Storu mění hru pro vývojáře

06.07.2025, Autor: Jaromír Muchka

Apple mění pravidla svého App Storu v Evropské unii, aby vyhověl přísným antimonopolním nařízením. Nová struktura poplatků a větší volnost pro vývojáře však vyvolávají otázky – je to skutečný krok ke spravedlivější konkurenci, nebo jen další chytrý tah technologického giganta?

Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Konec vyhledávání, jak jej známe

21.06.2025, Autor: Vojtěch Benda

„Zeptej se ChatuGPT,“ tam, kde dříve byla výzva k použití Googlu, může dnes zaznít tato věta. Lidé se staví k AI různě a mají různá využití pro nový multifunkční nástroj. Někteří jí využívají jako vyhledávač například místo zavedeného Googlu. Ten, možná v reakci na konkurenci, nyní zavedl podobnou funkci přímo na svou úvodní stránku. 

e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama