Apogeo
Reklama

Nábor v IT má nová pravidla, české firmy se však neadaptují: Řešením může být spolupráce s recruitment agenturou

06.10.2020, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Nábor v IT má nová pravidla, české firmy se však neadaptují: Řešením může být spolupráce s recruitment agenturou

Najít kvalitního IT pracovníka může být pro české firmy problém. Na trhu práce totiž dlouhodobě poptávka razantně převyšuje nabídku a firmy hledající nové kolegy ad hoc mají k dispozici jen velmi omezené portfolio kandidátů.


Pomoci by firmám mohl proaktivní přístup a dlouhodobější náborový plán, jehož součástí může být i spolupráce s náborovou agenturou. Kromě kandidátů, kteří se na pozici hlásí sami nebo přichází na doporučení, tak firmy mohou oslovit a případně získat cenné pracovníky, kteří práci zrovna nehledají.
„Poptávka na trhu práce po kvalitních programátorech již dlouho převyšuje nabídku a firmy si ty své střeží jako oko v hlavě, předchází si je. Najít proto zkušeného IT profesionála na volné noze je prakticky nemožné, jediná efektivní cesta je hledat mezi pasivními kandidáty,“ popisuje Miroslav Vaško z české agentury Nymble, která se zaměřuje na nábor IT profesionálů z celého světa. Podle něj totiž tuzemské firmy nejčastěji hledají experty mezi lidmi odpovídajícími na inzeráty a o náboru nových zaměstnanců přemýšlí reaktivně. Tedy teprve ve chvíli, kdy se jim uvolní pracovní pozice.
Takový přístup je však pro firmu riskantní. Za prvé je časově náročný. Ze zkušeností Nymble trvá firmám po rozběhnutí náboru v závislosti na složitosti obsazované pozice v průměru dva až tři měsíce a oslovení stovek potenciálních kandidátů, než najdou toho vhodného, který by odpovídal požadavkům a na pozici nakonec nastoupil. U seniorních pozic to pak může být až tři až šest měsíců. Firmy navíc často z nouze slevují ze svých nároků a naberou lidi s riskem, že ve finále nemusejí projít zkušební dobou či brzy odejdou, protože do firmy nezapadli nebo s nimi firma neuměla dostatečně dobře pracovat. Proaktivní nábor tak představuje strategickou přípravu na situaci, kdy firma musí hledat nového zaměstnance. Největší šance na úspěch může přitom přijít díky spolupráci firmy s externí, na trhu dobře etablovanou náborovou agenturou.
Agentura je pro HR parťákem, ne konkurencí
Zapojení recruitment agentury do procesu náboru ušetří firmě i jejímu HR oddělení drahocenný čas. Je však důležité nastavit mezi oběma stranami realistická očekávání a spolupráci správně komunikovat. „Spousta lidí v HR i interních recruiterů odvádí skvělou práci v náboru nových pracovníků především z řad aktivních aplikantů nebo přes funkční programy na doporučování nových kolegů. Nedovedu si ale představit, že by měl kterýkoliv pracovník HR mezi péčí o zaměstnance, náborem a zaučováním nováčků, vzděláváním pracovníků a budováním dobrého jména firmy možnost najít dostatečný čas ještě na oslovování pasivních kandidátů,“ vysvětluje Vaško a zdůrazňuje, že náborová agentura má být pro oddělení lidských zdrojů strategickým partnerem, podporou a doplňkem k náboru, který firmě funguje, nikoliv konkurencí.
Zdravá spolupráce firemních a externích náborářů dokáže být pro firmu prospěšná v mnohem více ohledech než jen v zisku nových pracovníků. Personální agentura například dokáže firmě poskytnout nezávislý externí pohled na její vnímání mezi IT profesionály či reflexi na ohodnocení dané pozice s ohledem na konkurenci. „Často s HR spolupracujeme také na nastavení náborové strategie a oboustranné zpětné vazbě mezi kandidátem a firmou v rámci náboru,“ dodává Vaško. Podle něj HR oddělení na spolupráci také oceňují poskytnutí důkladného přehledu o trhu práce, aktivní udržování vztahu s potenciálními kandidáty a pomoc s úpravou nabídek s ohledem na konkurenci.
Firmy musí změnit mindset. Vybírá si kandidát, peníze tahounem nejsou.
Nedávná karanténa měla na trh práce v IT jeden podstatný efekt. Kvůli vysoké poptávce po zkušených programátorech mají tito jistotu, že nebudou mít o práci nouzi. V kombinaci s vysokými platy a spoustou firemních benefitů, kterými si je firmy snaží udržet, se tak jejich rozhodování o zaměstnání začalo ubírat jiným směrem. Potvrzují to i závěry průzkumu, který agentura Nymble provedla mezi čtyři sty českými programátory, vývojáři a IT specialisty. Podle výsledků je pro 75,7 procenta z nich nejdůležitějším rozhodujícím faktorem náplň práce a zajímavost projektů, pro 53,3 procenta také firemní kultura a každý druhý (49,4 procenta) volí podle dobré pověsti firmy. Pouze necelá třetina (28,9 procenta) ji zvolila na základě firemních benefitů. „Pro uchazeče o zaměstnání je tak důležitější, aby si sedli se stylem firmy a týmu, než bonusy, které jim nabízí,“ uzavírá Miroslav Vaško.
Foto: pixabay.com
Zdroj: HustáKomunikejšn s.r.o.
 
 


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Digitální euro na obzoru: ECB chystá revoluci v platbách

28.08.2025, Autor: red

Evropská centrální banka (ECB) se blíží k rozhodujícímu momentu ve vývoji digitálního eura, digitální formy hotovosti, která má doplnit klasické bankovky a mince. V srpnu  finišuje přípravná fáze projektu, jenž slibuje revoluci v platbách, ale zároveň vyvolává otázky o soukromí, bezpečnosti a dopadech na bankovní sektor. Jaké šance a rizika přináší tato novinka pro nás v Česku, i když nejsme členy eurozóny?

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama

Euro versus dolar: Jak stablecoiny pomáhají digitální dominanci dolaru

13.08.2025, Autor: Josef Neštický

Když Christine Lagarde hovoří o „momentu eura,“ má na mysli ambiciózní plán posílit pozici evropské měny v digitálním světě. Jenže stablecoiny navázané na americký dolar, jako Tether či USD Coin, se staly nepřítelem číslo jedna. S tržní kapitalizací přes 240 miliard USD hrozí, že evropské naděje na konkurenci s dolarem zůstanou jen na papíře.

Thomson Reuters na vzestupu díky umělé inteligenci

09.08.2025, Autor: Marek Hájek

Thomson Reuters hlásí za druhé čtvrtletí 2025 tržby 1,79 miliardy dolarů, což je meziroční nárůst z 1,74 miliardy USD. Klíčovým motorem růstu se stává umělá inteligence, která už tvoří 22 % základní smluvní hodnoty firmy.

Google investuje do vzdělání v oblasti AI miliardu dolarů

08.08.2025, Autor: red

Google oznámil investici jedné miliardy dolarů do vzdělávání v oblasti umělé inteligence na amerických univerzitách. Tento krok slibuje revoluci v přístupu studentů k technologiím, ale zároveň vyvolává otázky o budoucnosti akademické integrity a rovnosti.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Ukrajina je 5. nejdigitálnější zemí světa. ČR až na 59. místě

04.08.2025, Autor: red

Ukrajina se řadí mezi nejdigitálnější země světa, a to i přes probíhající válečný konflikt. Jak je možné, že země pod palbou raket buduje digitální infrastrukturu? Od aplikace Diia, kterou používá přes 21 milionů lidí, až po IT sektor jako pilíř ekonomiky.

Byznys z opravování umělé inteligence

16.07.2025, Autor: Vojtěch Benda

Díky nadšení pro umělou inteligenci mnoho lidí zapomíná, jaká má omezení. Netýká se to jen špatně vypadajících obrázků nebo nepovedených domácích úkolů. Některé firmy spoléhají na AI bez pochopení toho, co je realisticky možné očekávat. Přehnaná důvěra v programy jako ChatGPT se může velmi nevyplatit.

Apple pod tlakem EU: Nová pravidla App Storu mění hru pro vývojáře

06.07.2025, Autor: Jaromír Muchka

Apple mění pravidla svého App Storu v Evropské unii, aby vyhověl přísným antimonopolním nařízením. Nová struktura poplatků a větší volnost pro vývojáře však vyvolávají otázky – je to skutečný krok ke spravedlivější konkurenci, nebo jen další chytrý tah technologického giganta?

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Konec vyhledávání, jak jej známe

21.06.2025, Autor: Vojtěch Benda

„Zeptej se ChatuGPT,“ tam, kde dříve byla výzva k použití Googlu, může dnes zaznít tato věta. Lidé se staví k AI různě a mají různá využití pro nový multifunkční nástroj. Někteří jí využívají jako vyhledávač například místo zavedeného Googlu. Ten, možná v reakci na konkurenci, nyní zavedl podobnou funkci přímo na svou úvodní stránku. 

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama