Digitální dovednosti jsou zásadní pro dvaadevadesát procent malých a středních firem.
Klíčové jsou především v hledání nových zaměstnanců a v udržení konkurenceschopnosti. Dobře je ale zvládá necelá polovina podniků. Vyplývá to z průzkumu, který pro Asociaci malých a středních podniků uskutečnila mezi téměř sedmi sty padesáti menšími firmami agentura Ipsos.
Tři čtvrtiny malých firem využívají Facebook, na druhém místě je s téměř 30 procenty Instagram. Následuje LinkedIn (28 procent), Youtube (20 procent) a Twitter (11 procent). Třetina malých firem Facebook používá k hledání nových zaměstnanců. Sociální sítě jsou nejdůležitějším nástrojem u projektů, za kterými stojí podnikatelky.
Pětina malých firem podle výzkumu zaměstnává člověka, který se zabývá správou sociálních sítí. „V sektoru malých a středních podniků stále existuje velká poptávka po odbornících zdatných v digitálních dovednostech,“ uvedla ředitelka veřejné politiky Facebooku ve střední Evropě Gabriella Csehová. Dvěma pětinám firem Facebook pomáhá v růstu a téměř polovině z nich také oslovit zákazníky v oblastech, kde by to jinak bylo obtížné.
Sociální sítě jsou podnikateli vnímány jako druhý nejdůležitější online nástroj pro podnikání, hned po webových stránkách. „Otázkou není, jestli sociální sítě nebo jiné online kanály využít, ale spíše zda jsou tam zákazníci dané firmy a pokud ano, tak jak s nimi přes tyto kanály komunikovat,“ upozornil expert na digitální inovace asociace Filip Dřímalka.
Aktuální stav v mnoha českých firmách odpovídá statistikám digitálních dovedností obyvatel, stanovených rámcovým programem Evropské komise. V tomto hodnocení je úroveň českých obyvatel pod průměrem EU s velkými rozdíly proti nejvyspělejším státům EU. Firmy zaostávají nejvíce ve využívání aplikací v cloudu, online spolupráci a komunikaci (například s využíváním videohovorů), v práci s daty nebo v poskytování digitálních služeb svým zákazníkům. ČR je na tom naopak velice dobře v rámci eshopů a prodeje zboží přes internet.
ČTK