Začala hlavní sezóna prodejů zahradních bazénů. V Česku se podle odhadů prodejců nacházejí už na každé třetí zahradě.
Pokud se jedná o pěkný a kvalitní bazén, hodnota domu díky němu vzroste. Existence nešťastně vyhotovené vodní plochy náročné na údržbu ale může znamenat i komplikaci při případném prodeji nemovitosti. Značná část bazénů u rodinných domů totiž pochází z devadesátých let a neodpovídá aktuálním požadavkům kupců.
Možnost vybudovat na pozemku bazén je podle makléřů společnosti M&M Reality jedním z parametrů, podle kterých se rozhoduje řada zájemců o rodinný dům. „Klienti chtějí dům i proto, aby mohli mít bazén. Hledají tedy pozemky, které jim nabízejí možnost vybudovat si jej podle vlastních představ. V ideálním případě najdou dům, u kterého už takový bazén je, pak je technicky vzato vyjde levněji,“ konstatuje Jan Martina z pražské pobočky společnosti M&M Reality.
Přítomnost bazénu totiž v praxi navyšuje prodejní cenu nemovitosti, samozřejmě ale ne o celou částku, kterou jeho vybudování stálo. „Pěkný bazén v perfektním stavu může prodejní cenu nemovitosti navýšit o třetinu až polovinu jeho pořizovací hodnoty v závislosti na jeho stáří a konkrétních technologiích. To znamená, že bazén za 300 tisíc korun navýší cenu dané nemovitosti maximálně o 150 tisíc,“ pokračuje Jan Martina.
Lidé, kteří teprve hledají vhodný pozemek pro stavbu, mají zpravidla už předem jasno, jestli s domem vyroste i bazén, či nikoliv. Jelikož je dnes zejména z ekonomických důvodů trendem stavět domy spíše na menších pozemcích, kde je zpravidla obtížné bazény dodělat dodatečně, je vhodné je u nových domů budovat již při zakládání staveb.
Stejně jako „konkurenční výhodou“ může být bazén naopak i překážkou v případě prodeje nemovitosti. Potenciální kupující nemusí mít zájem se o masu vody starat, nebo třeba bazén na zahradě nechce, protože má malé děti, které by musel neustále hlídat. „Nutná údržba a pravidelný servis bazénu může pro potenciálního zájemce představovat vidinu zbytečných nákladů. Překážkou může být i zastaralé technické či designové provedení, které sice plní koupací funkci, ale neodpovídá dnešním trendům,“ upozorňuje Jan Martina z M&M Reality.
Značná část bazénů nacházejících se na tuzemských zahradách vznikala v devadesátých letech a na přelomu tisíciletí, v době velkého boomu satelitních městeček. Pokud se o ně majitelé správně starali, jsou tyto bazény dodnes funkorunní. Jejich provoz je ale nákladný.
Konkrétní příklad nákladů na údržbu zahradního bazénu:
Foliový bazén, nekrytý, rozměr 4 x 8 metrů, hloubka vody 1,7 metru. Pořizovací cena v roce 1997 byla 350 tisíc korun (za vše včetně výkopu). Tyto dnes už vlastně staré bazény zpravidla musely projít alespoň jednou kompletní rekonstrukcí, v tomto konkrétním případě se v roce 2012 jednalo o investici v hodnotě 300 tisíc korun (nová fólie, nová dlažba okolo bazénu, nové osvětlení, opravení vstupních schodů do bazénu). Jednou za 5 let majitelka kupuje plachtu, kterou se bazén přikrývá na noc a která vyjde na 5 tisíc korun. A běžné roční náklady činí 4 tisíce korun/sezóna za chemii (chlorové tablety, úprava PH) a 500 korun/rok chemie na zazimování vody.
Další náklad představuje spotřeba elektrické energie (filtrace, tepelné čerpadlo) a samozřejmě i vody. Výrobci doporučují bazény jednou za 3 až 6 let zcela vypustit a zase napustit. Na druhou stranu tam, kde jsou problémy s nedostatkem vody (a takových lokalit přibývá), lze toto eliminovat. Pokud se voda správně udržuje, majitel ji může nechat v bazénu i déle. Takže není třeba vždy doplňovat celý jeho objem. Výměna pak samozřejmě v těchto lokalitách znamená nutnost objednat si cisternu a stejné je to s úplně prvním napuštěním.
Když výše uvedené sečteme, je jasné, že zahradní koupání není levnou záležitostí. Přesto jsou bazény v tuzemsku velmi populární, a to hned z několika důvodů. „Jsme zemí uprostřed Evropy a k moři je daleko. Přírodní koupaliště bývají již na začátku léta nevhodná ke koupání a takřka každé druhé dítě dnes trpí ekzémem, tudíž mu například sinice způsobují velké zdravotní problémy,“ říká k tomu Jan Bareš, oblastní ředitel pro Středočeský kraj společnosti M&M Reality. A dodává, že bazén je zcela jistě jedním z hlavních prodejních artiklů rodinných domů. „Pokud si navíc uděláte radost a investujete do technologií, jako je přelivový systém, protiproud či moderní osvětlení, začne vám zahrada poskytovat skutečný luxus. Díky výhřevu tepelným čerpadlem už se navíc nebavíme o koupání jen v těch nejteplejších měsících. Logicky tak stoupá poptávka jak po bazénech samotných, tak po domech s nimi,“ konstatuje Bareš.