Od loňského listopadu do letošního března se podle údajů nadnárodního přepravce GLS výrazně proměnil trend v kalkulaci cen balíkové přepravy.
Ze statistik portálu e-Balík vyplývá, že v listopadu využilo výpočet ceny podle rozměrů balíků 93 procent zákazníků, zatímco podle váhy jen 7 procent. Tento podíl se však v následujících pěti měsících postupně vyrovnával. V prvním březnovém týdnu letošního roku poslalo balík podle váhy již 52 procent zákazníků, podle rozměrů už jen 48 procent.
Výpočet ceny podle rozměrů totiž může v některých případech zásilku citelně prodražit. Možnost vybrat si způsob výpočtu ceny za přepravu balíků poskytuje GLS právě od loňského podzimu. A to prostřednictvím portálu e-Balík, který přepravce provozuje již pátým rokem. Od okamžiku spuštění možnosti výběru pozoruje trend rostoucí obliby posílání balíků tzv. „na váhu“.
Od listopadu se objem balíků, jejichž cena byla kalkulována tímto způsobem, zvýšil ze 7 procent na březnových 52 procent. „Už v prosinci, tedy hned měsíc poté, kdy si zákazníci již mohli vybírat způsob výpočtu ceny, se podíl balíků v přepravě zaplacených podle jejich váhy zvýšil na 25 procent. Každý další měsíc tento podíl rostl, přes lednových 35 procent na únorových 39 procent. V prvním březnovém týdnu dosáhl už 52 procent“ uvádí Pavel Včela, ředitel společnosti GLS Česká republika.
Přímá úměra s úbytkem balíků „na rozměr“
S pravidelně stoupajícím podílem balíků odesílaných přes e-Balík podle váhy se za posledních pět měsíců zároveň plynule snižoval podíl balíků zadávaných do přepravy podle rozměrů. Přestože v listopadu 2018 dosahoval 93 procent v prosinci již 75 procent. V lednu roku 2019 tento podíl klesl na 65 procent v únoru na 61 procent a začátkem března činil už jen 48 procent. „Obchodní model, kdy si lze vybrat ze dvou způsobů výpočtu ceny, se nám osvědčil. Systém umožňující výpočet pouze podle rozměrů přepravovaného balíku totiž neúměrně navyšuje přepravné za lehké, ale rozměrnější zásilky. Cena za odeslání třeba většího plakátu pak může být stejná jako jeho pořizovací cena, což se zákazníkům samozřejmě nelíbí,“ říká Pavel Včela, a dodává: „Pokud bude březnový trend pokračovat, může se stát, že více než polovina objednávek bude zadaných podle váhy.“
GLS v České republice a skupina GLS
GLS Czech Republic s.r.o. je dceřinou firmou General Logistics Systems B.V. (s centrálou v Amsterdamu). GLS zajišťuje spolehlivé, vysoce kvalitní služby přepravy balíků pro více než 270 tisíci zákazníků doplněné logistickými a expresními službami. Lídr kvality v evropské balíkové přepravě, to je hlavní motto GLS a udržitelný rozvoj je jednou z klíčových hodnot. Prostřednictvím vlastních a partnerských společností skupina GLS provozuje síť pokrývající 41 evropských zemích. GLS působí také v 8 státech USA a Kanadě, se zbytkem světa je propojena přes smluvní partnery. GLS má k dispozici přes 50 centrálních a regionálních třídících středisek a více než tisíc dep. Se svou pozemní sítí je GLS jedním z předních poskytovatelů balíkových služeb v Evropě. GLS znamená na 18 tisíc zaměstnanců a na silnicích každý den okolo 30 000 automobilů v barvách GLS. Ve finančním roce 2017/18 GLS dosáhla obratu 2,9 miliardy eur a přepravila 584 milionů balíků.