Poprvé v historii přesáhl počet eshopů v České republice hranici čtyřiceti tisíc.
V přepočtu na obyvatele máme nejvíce online obchodů ze všech států Evropské unie. V loňském roce jich navíc opět celá řada přibyla, a to i přes to, že v předchozích letech jejich počet spíše stagnoval. Jedněmi z tahounů tohoto růstu jsou u nás – podobně jako ve světě – především malí provozovatelé. A rostou o řád vyšším tempem než velcí zavedení hráči.
Potvrzuje to i Webnode, podle kterého už několik let v řadě roste počet „nadšeneckých“ eshopů. Na jeho platformě jich celosvětově funguje více než milion a každý měsíc na celém světě přibudou desítky tisíc dalších. Výrazným způsobem se však mění jejich kvalita – a platí to i pro Českou republiku.
„Mnohem častěji než v minulosti se setkáváme s lidmi, kteří po dvaceti letech v práci řekli pomyslné a dost a začali dělat to, co je naplňuje. Vaří marmelády, vyrábí deskové hry, šijí hračky a prodávají je svépomocí pod vlastní značkou na vlastnoručně sestaveném eshopu,“ uvádí Slawomír Budziak, který ve Webnode vede oddělení pečující o zákazníky.
A klientelu si malé značky dokáží najít poměrně rychle. Zákazníci se totiž shodují na tom, že například cena u nich při nákupu dávno nehraje takovou roli, jako celkový pocit z nákupu a znalost příběhu, který za produkty stojí. České „nadšenecké“ eshopy by tak v součtu mohly letos dosáhnout obratů v řádech nižších stovek milionů a vzniknout by jich mohla až tisícovka.
Čím tedy podle Webnode dokáží majitelé malých eshopů získat své zákazníky nejvíce?
Autenticita
Autenticita je věc, se kterou si stále více lámou hlavu marketéři velkých značek. Ty malé nad ní nemusí laborovat, mají ji zkrátka v sobě. A jejich zákazníci to cítí. „Stejně jako se stále častěji vracíme do malých obchůdků namísto nákupních center, tak i na internetu začínáme dávat přednost nákupům v menších, specializovaných obchodech,“ myslí si Budziak. „Sice nejsou tak naleštěné, ale cítíme se v nich dobře a chceme se k nim vracet.“
Lidskost
Češi se postupně naučili vnímat element „volby penězi“. Mnohem více přemýšlí nad tím, komu platí a jestli jejich platba pomáhá dobré věci. V případě malých eshopů je tak každé zakoupené zboží vlastně příspěvkem na jejich další provoz a poděkováním za odvahu jejich majitelům. „Je v tom určitý prvek solidarity. Lidé se velmi rádi semknou a podpoří něčí šikovné ruce a bystrou hlavu prostě jen tím, že se rozhodnou nakoupit jeho zboží,“ vysvětluje Budziak. „Neobvyklé nejsou ani případy, kdy facebooková komunita dokázala během pár měsíců pomoci s rozjezdem úspěšného podnikání od úplné nuly.“
Expertíza
U malých eshopů se v případě jakéhokoli dotazu obracíte přímo na jejich majitele. Tedy na ty, kteří jsou s největší pravděpodobností přímo výrobci produktů anebo mají skvělý přehled o tom, co prodávají. „Namísto složité komunikace se zákaznickými odděleními si popovídáte hned s tím nejpovolanějším. Nebývá problém se domluvit na tom, že některý produkt upraví, dovyrobí či doobjedná,“ popisuje Budziak. „To vám velký eshop nenabídne.“
Nadšení
Žít se zapáleným eshopistou jeho příběh, být s ním v kontaktu přes sociální sítě, radit a pomáhat mu s laděním jeho produktu. Vědět, že na jeho úspěchu je i náš malý otisk. Zejména mladší generace v tom vidí stále větší hodnotu. „Sdílená radost je krásná věc. Je perfektní sledovat příběhy lidí, kteří se rozhodli jít za svým snem a vidět, jak se jim daří ho naplňovat. I toto je jedna z věcí, kterou dokážeme více docenit,“ zmiňuje Budziak. „Právě proto bývají zákazníci malých eshopů ti nejloajálnější. Jeho úspěch zkrátka považují i za svůj.“
Originalita
Nejkrásnější na tom všem je, že naprostou většinu produktů, které na malých a středních eshopech kupujete, byste jinde hledali zcela marně. Nezaměnitelný rukopis je to, kvůli čemu se rádi vracíme. „Češi jsou neuvěřitelně šikovný národ. A dostupnost jednoduchých eshopů typu Webnode, které si může postavit doma každý z nás, umožňuje vidět to v plné šíři,“ věří Budziak. „Neotřelé nápady jsou tou největší přidanou hodnotou, kterou můžeme v nadšeneckých eshopech dostat. A jsme ochotni si za ně připlatit.“