Česko se stává čím dál častěji vyhledávanou destinací pro mezinárodní kongresy a odborné akce. Láká nejen svou kvalitní infrastrukturou a bohatým kulturním dědictvím, ale i konkurenceschopnými cenami. Loni proběhlo v Česku přes 12 tisíc akcí, které navštívilo více než 1,2 milionu hostů. Kongresový a incentivní cestovní ruch (MICE) přivádí do země bonitní účastníky a přináší významné ekonomické benefity. Podporuje ubytovací a gastronomické služby, dopravu i místní podniky, čímž pozitivně ovlivňuje zaměstnanost a regionální rozvoj.
MICE turismus jako motor ekonomiky i inovací
Česko se podle Mezinárodní kongresové asociace ICCA (International Congress and Convention Association) v roce 2023 umístilo na 19. místě v žebříčku nejžádanějších konferenčních destinací, což je historicky nejlepší výsledek. Praha si udržela pátou pozici mezi evropskými městy a celosvětově skončila na šesté příčce. MICE turismus neboli kongresový a incentivní cestovní ruch přitahuje bonitní účastníky různých kongresů, konferencí a firemních setkání, ale také zajišťuje stabilní příliv financí do české ekonomiky prostřednictvím výdajů na ubytování, stravování, dopravu a další služby. Kongresoví delegáti utrácejí ve srovnání s běžným turistou minimálně 2,5x více.
„Kongresový turismus je pro Česko klíčový. Pomáhá regionům prostřednictvím podpory místních podniků, zvyšuje poptávku po specializovaných službách, pozitivně ovlivňuje zaměstnanost a přispívá k dlouhodobé stabilitě tuzemského cestovního ruchu. V neposlední řadě hraje podstatnou roli, pokud jde o šíření povědomí o Česku, jakožto atraktivní destinaci pro byznys a inovace,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller.
Agentura CzechTourism se systematicky věnuje podpoře MICE prostřednictvím Czech Convention Bureau, které je její součástí od roku 2010. V rámci své činnosti se zaměřuje na tři hlavní oblasti – prezentaci Česka v zahraničí coby ideální MICE destinace, podporu a rozvoj MICE produktů v regionech a mezinárodní spolupráci. Členy Czech Convention Bureau jsou regionální kongresové kanceláře, přidruženými členy pak podnikatelé v oblasti kongresového cestovního ruchu, jejichž činnost pokrývá více než jeden region – typicky se jedná o hotelové řetězce, agentury, DMCs či poskytovatele služeb.
I díky aktivitám Czech Convention Bureause se Česko účastní nejvýznamnějších MICE veletrhů po celém světě, jako je například IMEX Americas, IBTM Mexiko nebo IBTM World. V letošním roce proběhla celá řada prezentací a workshopů v USA, ve Španělsku, v Polsku, ve Velké Británii nebo v Německu. Krásy Česka si osobně přijeli prohlédnout nákupčí ze Španělska, Německa, Mexika, Brazílie či Japonska. A začátkem letošního roku proběhl i každoroční regionální workshop určený pro české organizátory akcí, během kterého jednotlivé regiony prezentují aktuální novinky.
„Už tradičně jsme byli hlavním partnerem třídenního mezinárodního MICE fora „Events Club Forum“, jehož třetí ročník se konal v červnu v Praze. O významu této akce svědčí fakt, že stejně jako v předchozích letech, i letos se jí zúčastnila více než stovka nákupčích z řad korporátních firem, agentur i mezinárodních asociací, což přispělo k navázání cenných obchodních kontaktů. Na fórum pak navázala série poznávacích cest do regionů,“ shrnuje ředitelka Odboru produktového managementu, výzkumu a B2B spolupráce Tereza Hofmanová.
Regionální rozvoj a vzdělávání – klíčové pilíře úspěchu
Czech Convention Bureau intenzivně podporuje rozvoj MICE turismu v jednotlivých regionech. Regionální convention bureaus spolu úzce spolupracují a inspirují se navzájem.
„Máme radost, že se nám podařilo vytvořit síť partnerů napříč celým Českem, kteří sdílejí know-how a osvědčené postupy. Regionálním convention bureaus nabízíme bezplatné poradenství, konzultační služby i odborná školení nejen pro jejich zástupce, ale i pro regionální partnery. Zájem je velký – jen za loňský rok proběhlo více než 150 konzultací, ať už přímo v regionech či online, které doplnilo devět odborných workshopů a školení. Tím ale výčet edukačních aktivit nekončí. Jednou z našich stěžejních akcí je Czech Convention Bureau Inspirational Afternoon – odborná MICE konference, na kterou každoročně zveme přední zahraniční řečníky. Letos proběhla v září a témata zahrnovala nejen výběr nejzajímavějších mezinárodních MICE projektů, ale zaměřila se také na udržitelnost a aktuální trendy,” doplňuje Tereza Hofmanová.
Kromě edukační činnosti podporuje Czech Convention Bureau také vybrané aktivity regionálních convention bureaus zaměřených na edukaci či akvizici nových klientů. V letošním roce tak proběhla spolupráce v rámci šesti tripů pro domácí agentury a korporáty a dalších sedm regionálních prezentačních akcí a konferencí.
Data potvrzují rostoucí zájem o MICE akce
Podle dat Českého statistického úřadu proběhlo v roce 2023 v Česku 12 tisíc akcí, které navštívilo 1,2 milionu hostů. Téměř polovina z nich se konala v Praze a bezmála 2 300 se jich uskutečnilo v Jihomoravském kraji. Nejčastěji se jednalo o akce jednodenní – tvoří 70 % z celkového počtu.
„Z dostupných dat pozorujeme trend, kdy výrazně roste počet menších akcí do 50 účastníků. Tvoří více než polovinu všech událostí. Jedná se zejména o korporátní setkání a obchodní schůzky. Plusem MICE akcí pak je fakt, že většinou probíhají mimo hlavní turistickou sezónu, tedy v květnu a červnu a pak od září do listopadu a pomáhají tak vyrovnávat sezónní výkyvy v cestovním ruchu,“ dodává vedoucí Institutu turismu České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Petr Janeček.
Mezinárodní spolupráce posiluje udržitelnost
Czech Convention Bureau hraje důležitou roli v mezinárodní spolupráci, například v rámci Strategické aliance evropských národních convention bureaus, která letos slaví 10 let od svého vzniku. Jedním z hlavních projektů je vytvoření platformy zaměřené na organizaci udržitelných akcí „SHE – Sustainability Hub for Events“, která sdružuje know-how všech evropských zemích v této oblasti a poskytuje praktické informace, návody a postupy všem, kteří chtějí implementovat otázku udržitelnosti do svých akcí.
Foto: Pixabay
Autor: Renáta Lucková