Na květinové burze v Nizozemí, která je otevřena pouhých pět hodin denně, se během této doby prodá okolo šestnácti milionů
řezaných a milionu hrnkových květin. Nejprodávanějšími květinami jsou růže, které šly v loňském roce na odbyt v počtu 3,3 miliardy kusů.
Jejich oblibu potvrzuje také průzkum doručovací květinové služby Fleurop, kde růži jako nejoblíbenější květinu uvedlo téměř 80 procent dotázaných. Fleurop proto zmapoval, co vše obnáší dostat květiny na pulty českých květinářství a jakou cestu přitom musí urazit.
Z holandských květinových dražeb, které se chovají podobně jako klasické burzy na finančních trzích, pochází zhruba polovina všech řezaných květin a rostlin na světě. A právě z tohoto důvodu se Nizozemsku říká Květinová Wall Street. Většina nakoupených květin putuje do evropských zemí včetně České republiky (nejčastěji do Německa – 29 procent, Spojeného království – 14 procent a Francie – 13 procent), 10 procent je pak letecky přepravováno do Asie, USA a na některé trhy v Rusku. Zisk z prodeje květin vzrostl v roce 2016 oproti předešlému roku o jedno procento a vyšplhal se na částku 35,9 miliardy eur. Růst zájmu je patrný zejména na internetu, například v Německu prodeje stouply o 12,5 procent. Není tedy překvapením, že nejlepší květinové služby se nachází právě v Německu. To potvrzuje i společnost Fleurop, která je v rámci uskupení Fleurop-Interflora jednou z největších doručovacích květinových služeb na světě. Fleurop-Interflora po celém světě spolupracuje se zhruba 50 tisíci partnerskými květinářstvími a ve více než 150 zemích po celém světě ročně dodá na 25 miliónů květinových pugétů.
Neuvěřitelných 90 procent holandského byznysu s květinami probíhá v aukčních domech společnosti Royal FloraHolland, které mají kolem pět tisíc členů, devět tisíc dodavatelů a na tři a půl tisíce zákazníků. Tato holandská společnost celosvětově vytváří, přímo či nepřímo, více než 250 tisíc pracovních pozic. Aukce v nizozemském Aalsmeeru jsou unikátní tím, že ceny květin začínají vysoko nad jedním euro a postupem času se jejich cena snižuje. Čím déle však nakupující čekají, tím více roste riziko, že někdo jiný bude rychlejší a oni odejdou s prázdnou. Tímto způsobem proběhne denně zhruba 50 tisíc obchodních transakcí. „Na konečnou cenu květin na burze má vliv mnoho faktorů. Mezi ně například patří sezónnost, rozměry rostliny nebo počet jejích květů. Ceny samozřejmě stoupají před Valentýnem nebo Mezinárodním dnem žen,“ říká Jitka Mandysová ze společnosti Fleurop.