Agentura CzechInvest spolu s Asociací podnikavé Česko uspořádali ve čtvrtek 17. listopadu 2024 unikátní konferenci s názvem Podnikavá budoucnost Česka.
Akce s podtitulem „Co nám (ne)říkají data a jak se posunout vpřed“ měla za cíl přivést na světlo téma podpory podnikavosti a také poukázat na to, že Česku o ni chybí klíčová data. Situaci může vyřešit zapojení do mezinárodního výzkumu Global Entrepreneurship Monitor, větší důraz na mezirezortní spolupráci a změny v systému vzdělávání.
Konference Podnikavá budoucnost Česka přilákala do prostor Uměleckoprůmyslového muzea v Praze více než 120 účastníků z řad předních odborníků na téma podpory podnikavosti a podnikání, zástupců státní i veřejné sféry, inovačních center, škol, neziskových organizací i soukromého sektoru.
„Agentura CzechInvest podporuje podnikavost a podnikatele celou řadou aktivit a nástrojů. Navzdory řadě podnikatelských úspěchů se stále potýkáme s tím, jak je podnikání částí společnosti vnímáno. Měli bychom v rodinách i ve vzdělávání podporovat děti a mládež v tom, že jednou nemusí být nutně zaměstnanci, ale mohou být i podnikatelé či zaměstnavatelé. Jednou z cest je určitě pěstovat kulturu úspěchu, a to třeba dobrými příklady, které inspirují další,“ uvedl Jan Michal, generální ředitel Agentury CzechInvest a dodává: „Konference má za cíl přispět ke zvýšení podpory podnikavosti. K tomu potřebujeme jak propojení klíčových aktérů, tak dobré pochopení situace, včetně dostatku tvrdých dat.“
Česko se do mezinárodního výzkumu Global Enterpreneurship Monitoru (GEM) nezapojuje od roku 2013, a proto chybí data o počtu lidí, kteří by chtěli začít podnikat, potenciálních nových pracovních místech či problémech, kterým podnikatelé čelí. Většina Evropy i celá řada světových ekonomik data z GEM aktivně využitá pro ovlivňování národních hospodářských politik a pracují s nimi také v mezinárodních organizací jako OECD, Světové ekonomické fórum či Evropská komise.
Odborníci se na konferenci shodli, že pro lepší budoucnost podnikavosti v Česku je zapojení do GEM klíčové. Jinak není možné vytvářet efektivní strategie pro podporu podnikavosti. Bez dat zůstává tato podpora v Česku náhodná a neefektivní, což může mít zásadní dopad na budoucnost naší ekonomiky.
„GEM využívá přístup zdola nahoru, přičemž každá země musí mít motivovanou organizaci, která bude rozsáhlá šetření provádět. Jako zdroj spolehlivých a důvěryhodných dat využívaných mezinárodními organizacemi umožňuje GEM globální srovnání, a přitom zachovává člověka ve středu zájmu. Členství zemím umožňuje ovlivňovat témata a získat mezinárodní viditelnost prostřednictvím různých zpráv,“ uvedla Anna Tarnawa, ředitelka Oddělení analýzy a strategie Polské agentury pro rozvoj podnikání, jejíž příspěvek vnesl do konference zásadní podněty k následné panelové diskuzi.
Podnikavost nemá v Česku jasného zastánce v žádném z resortů – do určité míry se jí věnují všude, ale strategicky nikde. Proto organizátoři iniciovali debatu se zapojením zástupců klíčových rezortů, mezi nimi nechyběl Petr Očko, vrchní ředitel Sekce digitalizace a inovací Ministerstva průmyslu a obchodu, Ondřej Andrys, státní tajemník Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy nebo Jana Skalková za Oddělení strategických činností z Ministerstva práce a sociálních věcí. Diskuse měla za cíl odhalit překážky ve spolupráci a hledat cesty k nastavení strategie podpory podnikavosti v Česku tak, aby byla podpora ze strany státu co nejefektivnější. Podnikavost zdaleka není jen schopnost začít podnikat. Je to široký soubor dovedností, které se dohromady dají popsat jako schopnost být kreativní, iniciativní, ochotný měnit věci kolem sebe a mít vůli vydat se na vlastní cestu.
„Krása i prokletí podnikavosti je v její šíři – často si ji neumíme představit. Přitom je to jedna z klíčových kompetencí pro celoživotní učení a pro naši budoucnost. Bohužel takto vnímá podnikavost jen 14% české populace. Platí, že co umíme změřit, to umíme vidět. Síla je v systémovosti a spolupráci. Je třeba na podnikavost myslet ve všech strategiích, kterých se to týká, ať už je to vzdělávací či hospodářská strategie nebo strategie zaměstnanosti. Je třeba pracovat na tom společně napříč rezorty a navazovat na sebe. Role Asociace podnikavé Česko je právě v propojování, abychom dosáhli mezirezortní spolupráce,“ říká Anna Kačabová, ředitelka Asociace podnikavé Česko.
Foto: Pixabay
Zdroj: CzechInvest