e-news.cz - kurzy
Reklama

Ze závislosti na hrách jsem se dostal rychle, lákalo mě něco tvořit

30.05.2019, Autor: Pavel Veselý

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Ze závislosti na hrách jsem se dostal rychle, lákalo mě něco tvořit

Rozhovor s ERIKEM VESELÝM, zakladatelem a ředitelem společnosti Fibix Studio.
Jednou z největších motivací je zvýšit dostupnost a kvalitu vizualizací pro menší firmy, kde jsou na prezentaci projektu výrazně menší rozpočty. Díky plnému soužití s moderními technologiemi a vývoji vlastního softwaru přináší na trh nové trendy, které se ve světě pomalu, ale jistě, stávají hybnou silou.
Jako progresivní technologická firma se specializujete na vytváření architektonických vizualizací budov, krajin i produktů v high-end sektoru. Věnujete se také vývoji softwarových řešení pro platformy PC, IOS a Android. Můžete nám to více přiblížit?
Určitě. Firmu jsem od začátku budoval s úmyslem, že budeme technologická firma, věnující se primárně vývoji softwaru v oblasti zobrazování počítačové grafiky v reálném čase. Vývoj softwaru je skvělá věc, ale pakliže vytváříte grafický engine, potřebujete mít také obsah, na kterém budete svou technologii prezentovat zákazníkům.
Věděl jsem, že potřebujeme po celou dobu vývoje kontakt s realitou, proto jsem se rozhodl, že budeme minimálně zpočátku nabízet vizualizace jako službu.
Vytvoříme vizualizační team, který bude průběžně produkovat obsah zákazníkům, a získáme tak postupně know how v oboru a společně s tím budeme na míru pro naše potřeby vyvíjet produkt, jež budeme moci následně nabízet.
Od té doby se na trhu s grafickými enginy spustila v podstatě revoluce, ty nejkvalitnější produkty se nabízí pro koncového zákazníka prakticky zdarma, je velmi těžké v tomto směru konkurovat. Je jasné, že člověk se musí neustále přizpůsobovat, chce-li opravdu uspět. Za ty roky jsme nastřádali obrovské množství know how. Dostali jsme se do situace, kdy máme vlastní technologii, poměrně hluboké technické znalosti a s tím spojenou flexibilitu, kdy dokážeme elegantně během krátké doby šít aplikace s virtuálním obsahem na míru. Nabízíme tedy v našem portfoliu služeb jak tvorbu vizualizací, tak vývoj prezentačních aplikací a nástrojů na tvorbu obsahu, jež jsou zaštítěny naší vlastní technologií. Máme nad tím plnou kontrolu a pojímáme v rámci jedné firmy bez outsourcingu poměrně široké spektrum dovedností.
Naše práce je synergií kreativců a techniků. Grafici a designéři tvoří obsah a komunikují se zákazníky a na druhé straně jsou programátoři s vášní pro grafiku, jež jim kontinuálně vytváří nástroje a dále vyvíjí naší zobrazovací platformu. Máme to vše pod jednou střechou, takových firem není mnoho.

Jste zakladatelem a ředitelem společnosti, kterou jste založil před sedmi lety. Bylo pro vás těžké se z klasického ajťáka“ přerodit v manažera?

Musím říci, že pro mne bylo především vždy těžké být pouze tím člověkem, jež dostává jen úkoly, které by měl plnit, bez širšího kontextu. Tak, jak člověk pracuje, získává širší povědomí o fungovaní věcí a začne mít pocit, že vidí spoustu neefektivních procesů, kde se pálí drahocenný čas lidí a zvyšuje se dlouhodobá frustrace celého týmu. Chtěl jsem věci měnit, věřil jsem, že to jde lépe a že je to přesně to, co by mne naplňovalo. V rámci firem, kde jsem pracoval, jsem nebyl schopen klíčové řešení často prosadit, věci se měnily velmi pomalu a lidé nechtěli vidět některé souvislosti, jež by mohli firmě ušetřit mnoho peněz. To byla pro mě velká motivace založit vlastní firmu a zkusit to jinak, pokud možno lépe.
Jakkoli by to mohlo navenek vypadat, že většina naší práce je o osamoceném nekonečném vysedávání u počítače, ve skutečnosti je to pravda jen z části, tak jako téměř všude, je to o komunikaci. Často musíme velmi rychle a efektivně jednat, času na zakázky je vždy málo, po cestě vzniká mnoho stresových situací, speciálně, když vzniká něco nového, neprobádaného. Tato část je to, co mne naplňuje a co mne vždy bavilo. Dát dohromady analýzu, vymyslet strategii jak budeme postupovat, dohodnout se s lidmi a promptně reagovat v průběhu tvorby obsahu a vývoje na vzniklé problémy, jež přichází téměř vždy, jak už to tak bývá.
Čím jste chtěl být v dětství? Honili vás rodiče od počítače?
Když nad tím tak přemýšlím, vždy jsem chtěl být asi vědcem, vynálezcem. Strašně moc mě bavilo odmalička konstruovat všemožné stroje, jakkoli to málokdy dopadlo úspěchem (smích). Pak přišly počítače, první hry, které mě uchvátily a doslova vtáhly do virtuálního světa. Na nějakou dobu jsem kompletně přestal cokoliv rozvíjet, stagnoval jsem, a ano, rodiče ze mne rozhodně radost neměli. Bylo to těžké období, ale naštěstí jsem se z něj kupodivu celkem rychle dostal, závislost na hrách mi dlouho nezůstala, lákalo mě něco tvořit, nechtěl jsem být jen konzumentem obsahu. Grafika ve hrách byla úžasná věc, fascinovalo mě, jak to uvnitř funguje, chtěl jsem to všechno pochopit, a tam to asi všechno začalo.
Jaké má mít dle vás lídr či vrcholový manažer vlastnosti a schopnosti? A speciálně v IT a vašem oboru? Jste schopen vysvětlit netechnickým zaměstnancům problém či řešení?
Klasický problém IT firem bývá, že dosazeným manažerům často chybí technické znalosti, nejsou schopni dobře prohlédnout skutečné problémy firmy, jejího vývoje. Programátorům pak naopak může chybět schopnost komunikovat, vcítit se do určitých situací, schopnost dělat kompromisy, dohodnout se. Dobrý lídr tak musí mít pevný základ z praxe, určitou úroveň znalostí, se kterou je schopen vyhodnocovat dobře situace. Komunikovat s lidmi, být s nimi na jedné lodi a získat tak přirozený respekt a z něj plynoucí motivaci celého týmu. Pak to může velmi dobře fungovat.
Je třeba mít jistou empatii, být schopen se vcítit do druhého člověka, vytáhnout z problému to podstatné a přežvýkat informace tak, aby jim rozuměl v kontextu své kompetence. Rozhodně to bývá výzva, ale často platí, že co nedokážete vysvětlit polopatě, tomu sám pravděpodobně dostatečně nerozumíte.
Dnes je svět postaven na moderních technologiích. I vaše firma je na nich postavena. Jak vidíte vývoj nových technologií ve vašem oboru do budoucna?
Myslím, že nás čekají velmi zajímavé roky. Teď řešíme, jak věci zobrazovat, aby vypadaly realisticky. Trvá to stále hodně času. Fotorealistické obrázky ještě nezobrazujeme v reálném čase, i když ta chvíle se nezadržitelně blíží. Poslední roky se toho v tomto směru událo opravdu mnoho. Jakmile bude tento problém „vyřešen“, zůstane nám další obrovské téma, jež se mohutně řeší, a to je právě tvorba obsahu. Budou se stále vyvíjet co nejefektivnější nástroje, jež umožní mnohonásobně zvýšit produktivitu práce. V kontextu toho, co děláme, si představuji aplikaci pro kompletní budování a design bytu, pro běžného člověka, plně virtuální, fotorealistická záležitost, která se dále může prolínat se skutečnou realitou. Hračka pro dospělé, kde si každý přijde na své. Dnes můžeme vidět velké množství těchto programů, nicméně ani kvalitou ani jednoduchostí nás často nenadchnou, z radosti budování vlastního bytu může snadno vzniknout několikahodinová frustrace. Tady bych svoje snění utnul, rád zůstanu při zemi (smích).
Pracujete s developery a architekty, investičními skupinami, staviteli továren, designéry i územními plánovači. Jak se o vás mohou developeři dozvědět? Oslovujete vy je nebo oni vás?
Zatím se musíme snažit primárně my, naše produkty jsou přeci jen nové, tvoříme de facto nový standard v oblasti prezentace na realitním trhu. Poptávku musíme budovat, ale vidíme, že naše prezentační nástroje dávají kompletně nové možnosti, takže se postupně stanou standardem u větších a středních developerů. Neustále inovujeme, zrychlujeme proces a cena jde dolů.
Pracovali jste se také na projektu resortu v Německu (Hohen Wieschendorf), Marriot Courtyard hotelu v Mnichově, různých developerských projektech či rezidenčních domech, ale i průmyslových projektech. Kde se ještě můžeme setkat s vašimi projekty v zahraničí či u nás? Co vám tato zkušenost dala?
V Mnichově jsme ještě tvořili aplikaci na terminály pro Technickou Univerzitu k 150. výročí založení univerzity. S tím se pojila i přestavba centrální budovy Galileo. Jedná se o kompletní navigační a informační systém celého kampusu univerzity, virtuální model, elegantní a čistý způsob, jak se dozvědět vše potřebné o daném areálu pod jednou střechou.
Rozhodně nás to na všech frontách hodně posunulo, šli jsme do velkého rizika, bylo potřeba zvládnout mnohonásobně větší rozsah obsahu a technologií, než kdykoli předtím. Probírali jsme se desítkami stran plánů, bylo potřeba hodně optimalizovat.
Na jaký projekt jste obzvláště hrdí?
Galileo byla určitě naše největší věc, kde se snoubí mnoho moderních nástrojů v rámci jedné aplikace, o tom není pochyb. Nebyla ale v rámci velikosti taková možnost soustředit se na kvalitu zobrazení. Naše nejhezčí aplikace je určitě prezentace lokace HohenWiesechendorf u Baltského moře, jedná se o Golfový resort. Aplikace umožňuje potenciálním zákazníkům kompletní prohlídku všech typových bytů ve fotorealistické kvalitě, byty ještě nestojí, stále se staví. Máme jak desktop verzi, která běží na velké obrazovce, tak verzi do kapsy pro tablety.
Jaký je váš názor na koncepci chytrých domů?
Jakkoli to může znít absurdně, já jsem v tomto ohledu poměrně staromódní. Chápu výhody chytrých domů, ale často mi přijde, že člověk je dnes prostě už moc pohodlný tvor a mimo samotnou bezpečnost mi některé vymoženosti přijdou jako zbytečný luxus.
Dalo by se říci, že jste start-up. Jaké jsou vaše vize do budoucna?
Chceme dostat na trh naše nové formy vizualizací, tak, aby se z toho stal pokud možno standard, a to nejen v high-end sektoru. To znamená spoustu práce, jak na straně vývoje, neustálé optimalizace výrobního procesu, tak i na straně prodeje a komunikace. Máme co dělat (smích). Rádi bychom dále rozvíjeli naši technologii. Pevně věříme, že díky své kompaktnosti a zaměření čistě na zobrazování a nástroje s tím spojené, si cestu na trh najdeme.
Děkuji za rozhovor.


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama