e-news.cz - kurzy
Reklama

Začínali jsme s manželkou podnikat v malém krámku v centru Plzně

10.07.2019, Autor: Pavel Veselý

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Začínali jsme s manželkou podnikat v malém krámku v centru Plzně

Rozhovor s JIŘÍM SOUKUPEM, předsedou představenstva KERAMIKA SOUKUP a.s.
Na prahu dospělosti v 70. letech jako potomek starého selského rodu, o němž písemné zmínky sahají až do 15. století, to neměl jednoduché. Tehdejší doba mu neumožnila studovat. Navíc, utrpěl úraz, který mu trvale poranil nohu. Po svých předcích zdědil vlastnosti jako obrovská pracovitost, poctivost a houževnatost. Povoláním se mu stala profese, kterou měl do té doby jen jako brigádu – obkladač.
V mládí jste nejprve získal zkušenosti jako brigádník – obkladač v Německu, poté jste v ČR založil svoji firmu. Jak na toto období vzpomínáte? Doporučil byste podobný postup i ostatním?
Bylo to období těsně po revoluci, kdy se nám otevřely hranice, a my mohli čerpat dlouholeté zkušenosti ze západních zemí. V Německu jsem poznal přesnost, důslednost, tvrdý režim a jak precizně fungují stavební firmy. Práce v zahraničí byla škola života, kterou bych doporučil všem začínajícím podnikatelům.
Jaké byly začátky vaší firmy? Pomohl vám někdo při vašem startu v podnikání? Jaké momenty dosud byly pro vás stěžejní?
S mojí manželkou jsem začal podnikat v oboru prodeje obkladů a dlažeb před 26 lety. V malém krámku v centru Plzně jsme společně prodávali, zároveň jsem dělal skladníka a někdy i závozníka. Postupem času jsme se rozrostli do stávající akciové společnosti, která v tuzemsku zaměstnává více než osmdesát zaměstnanců. Do vedení společnosti jsem před časem zapojil svého syna a dceru, celá rodina tedy táhne za jeden provaz, a tím vedeme správným směrem naši rodinnou firmu.
Jak moc byly na začátku 90. let odlišné podmínky pro podnikání ve srovnání ČR a Německa, tedy v době kdy jste začínal?
Ten rozdíl byl diametrální, zatímco u nás se po revoluci začalo nastavovat podnikatelské prostředí včetně všech pravidel, zákonů, v Německu již byla pevně zakořeněna tržní ekonomika západních zemí.
V názvu vaší firmy je vaše jméno SOUKUP. Jak moc je to pro vás zavazující?
Do názvu společnosti jsem vložil své jméno, a tím i jméno celé rodiny a o to více je to zavazující. V tomto ohledu si prakticky nemůžeme dovolit udělat krok nesprávným směrem, neboť by to bylo navždy spojené s naším jménem.
V současnosti je doba předávání firmy dalším generacím. Jak je tomu u vás?
Tato doba se blíží, v současné době je syn Jiří výkonným ředitelem celé společnosti a dcera Jana vybírá pro firmu veškerý sortiment. Pevně věřím, že mé děti povedou firmu tou správnou cestou a bude zajištěn další úspěšný rozvoj.
Vychováváte si také své budoucí zaměstnance v rámci duálního vzdělávání? Spolupracujete s nějakými školami či učilišti? Jaký je váš názor na duální vzdělávání?
Dnešní doba je v tomto směru složitá, dostáváme se do situace, kdy bude těžké najít řemeslníka na cokoliv. V našem kraji jsme navštívili stavební učiliště, kde nám ředitel školy vysvětlil, že i pro ně je náročné získat studenty pro stavební obory, například v loňském roce ukončilo školu pouze pět obkladačů. Absolventi škol mají v naší firmě dveře otevřené. Jsem rád, že si nás vybírají absolventi učilišť i vysokých škol k jejich rozvoji.
V oboru průmyslové, stavební a bytové keramiky je dost velká konkurence. Jak se vám daří v něm udržet a uspět na trhu? V čem je vaše přidaná hodnota?
Udržet a uspět na trhu je v současné době náročné, začínají se i v tomto oboru prosazovat levné zahraniční materiály. S konkurencí se snažíme bojovat tak, že se zaměřujeme především na prodej kvalitního sortimentu obkladů, dlažeb, sanitární techniky či ostatních podlahovin a dveří. Dále jsme také rozšířili náš sortiment o služby, kdy jsme schopni dodat kompletní dílo od grafického návrhu po jeho konečnou realizaci.
Prochází i váš obor inovacemi? Jak se ho dotýká průmysl 4.0, digitalizace a nové technologie vůbec?
Ano, i náš obor prochází inovacemi. V současné době rozšiřujeme skladový areál v Plzni Křimicích, který bude po jeho dokončení v letošním roce plně automatizovaný a díky pokročilým technologiím se bude moci pyšnit i označením „inteligentní“.
Emoce, zážitek … hlavně ten pocit…, tato kréda slýcháváme v současnosti hodně. Platí to i ve vašem oboru?
Samozřejmě tato kréda platí i v našem oboru. Náš sortiment si lidé vybírají s rozvahou a citem, protože si vytvářejí svůj domov či další prostor, v kterém se budou chtít cítit dobře a příjemně po velkou část svého života.
Zúčastňujete se také různých mezinárodních veletrhů jako například Veletrh obkladů, dlažeb a sanity Cersaie v italské Bologni. Jak si na tom stojí české produkty ve srovnání se zahraničními? A vaše firma?
České produkty jsou konkurenceschopné se zahraničním sortimentem. Mezi tyto světové výrobce se řadí i největší tuzemský výrobce obkladů a dlažeb Lasselsberger. Naše společnost si na mezinárodních veletrzích zajišťuje každý rok exklusivní série určené pouze pro naši firmu. Snažíme se zde pro naše zákazníky vybírat ten nejlepší sortiment.
Kam všude exportujete? Kde se ve světě můžeme setkat s vaší keramikou?
Obklady dodáváme především do celé Evropské unie. V současné době nejčastěji exportujeme na slovenský trh.
V roce 2005 jste otevřeli dokonce pobočku ve Spojených Arabských Emirátech – v Dubaji.
Ve spolupráci s vlastními architekty a projektanty se firma podílela na výstavbě několika dubajských hotelů a rodinných vil, dokonce jste se podíleli na úspěšném dokončení Lázeňského sanatoria v Kuvajtu. Arabský trh je velmi náročný. Jak moc odlišný je tamní trh od evropského a českého?

Arabský trh je specifický v tom, že je to země, která si potrpí na luxus a preciznost. Prodejce se málokdy setká s konečným zákazníkem, neboť za něj vše řeší architekt či projektant a především z tohoto důvodu, jsou tyto dva trhy diametrálně odlišné. Materiál, který zde zákazníci vyžadují, je převážně imitace mramoru, přírodního kamene a dále mozaiky, které jsou vyskládány do tvaru ornamentů.
Během svého působení jste dostali různá ocenění, naposledy za 1.místo v ocenění Český lídr v Plzeňském kraji 2019. Co pro vás získaná ocenění znamenají? Kam to podle vašeho názoru posune vaši firmu?
Uznáních, kterých jsme jako firma dosáhli, si nesmírně vážím. Všechna získaná ocenění pro nás byla poctou. Velkou odměnou jsou pro mě však také spokojení zákazníci a motivovaní zaměstnanci. A tyto pozitivní střípky každodenních radostí a starostí nás posouvají dál a víme, že naši práci okolí vnímá kladně.
Kde získáváte inspiraci? Dokážete také vypnout a relaxovat či spíše zkoumáte a hledáte další inspiraci, jak to dělají jinde třeba ve vybavení hotelu apod.?
Inspiraci každý rok načerpávám na světovém veletrhu v Itálii či ve Španělsku, kde představují své novinky světové firmy. Samozřejmě se neubráním jisté profesní deformaci a všímám si detailů, kterých si obyčejný návštěvník hotelu či restaurace nevšimne. Mám rád cestování, poznávání cizích zemí a díky tomu také načerpávám nové nápady a zkušenosti.
Děkuji za rozhovor.


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama