Tomáš Braverman je ředitelem Heureka Group. V čele Heureky pro Česko a Slovensko působí už od roku 2013, od roku 2019 šéfuje také největšímu nákupnímu rádci a cenovému srovnávači ve střední a východní Evropě Heureka Group.
Ve všech devíti zemích Heureka Group dohlíží na strategický rozvoj a hladký chod. Jeho cílem je rozvíjet strategii skupiny, která pomůže posílit její dnešní pozici největší e-commerce platformy na trzích střední a východní Evropy. Ve volném čase se věnuje rodině, velmi rád vaří a sportuje.
„V době krize bude důležitost služeb našeho typu růst včetně přesunu zákazníků na marketplace jako světově nejvyužívanější model nakupování,“ říká Tomáš Braverman.
Rozhovor s TOMÁŠEM BRAVERMANEM, ředitelem Heureka Group.
Co pro vás znamená zvolání „Heuréka“?
Před mým nástupem do Heureky jsem měl tento výraz spojený moudrostí, s Řeckem, s vědomostmi. Ale posledních deset let vidím za slovem Heureka také všechny kolegy – a kamarády, které zde mám.
Jste srovnávač nebo děláte i další činnosti?
Heureka už dávno není jen o srovnávání cen. Jsme nákupní a inspirační rádce. Pomáháme zákazníkům v rámci celého nákupního procesu – od výběru konkrétního produktu, přes pomoc s tím, v jakém eshopu nakoupit, až po možnost dokončit nákup přímo na Heurece. Připravujeme nepřeberné množství nákupních rádců a inspiračních videí, pomocí dotazníků spokojenosti u zákazníků zjišťujeme zkušenosti s e-shopy, a na jejich základě jim pak udělujeme certifikáty kvality, a samozřejmě v našem marketplacu umožňujeme nákupy přímo dokončit. Na druhé straně zase e-shopům pomáháme s oslovením těch správných zákazníků a s prodejem jejich produktů. Zkrátka, v online nakupování chceme být partnery pro zákazníky i e-shopy.
Vaše firma působí ve střední a východní Evropě. Dají se porovnat trhy v jednotlivých zemích?
Co se týče vyspělosti e-commerce, tak mezi jednotlivými zeměmi regionu CEE, kde jako Heureka Group působíme, jsou docela velké rozdíly.
Česko je jeden z nejvyspělejších e-commerce států vůbec, na druhé straně např. v Srbsku, Bosně nebo Bulharsku se e-commerce teprve rozvíjí a je na úplném začátku. Takže služby i infrastruktura, které si mohou užívat Češi, nejdou moc srovnat se službami na Balkáně.
Ale třeba z pohledu chování zákazníků na jednotlivých trzích a toho, co nakupují, se chováme v celém regionu vlastně podobně. V našich datech sledujeme, že se v podobný čas zvedá ve všech zemích zájem o podobný sortiment – například během covidu se kupovaly šicí stroje nebo hry na playstation napříč celým sortimentem.
Jak je to v jednotlivých státech složité?
V Česku, na Slovensku a v Maďarsku jsou naše srovnávače jedničkou na trhu a na těchto trzích naši pozici upevňujeme. V Rumunsku nebo v Bulharsku jsme dvojkou až trojkou, lídrem tamějších trhů je eMag a v tomto regionu je pro nás výzvou na pozici lídra se probojovat. A v regionu Adriatics, jak nazýváme Slovinsko, Chorvatsko, Srbsko a Bosnu, jsou aktuálně na startu úplně všichni, takže budeme těžit z našeho know-how v ostatních zemích, a je to pro nás velká příležitost tu lídrovskou pozici obsadit.
Je pro vás současná situace limitující?
E-commerce je velmi agilní prostředí a dokáže se skvěle přizpůsobit aktuální situaci. A ta teď službám našeho typu nahrává, právě teď lidé budou potřebovat nad nákupy více přemýšlet a volit nejvýhodnější nabídky. A na rozdíl od průmyslu za sebou nevláčí e-commerce subjekty tak obrovské fixní náklady. I tak to ale pro e-shopy a online svět bude těžká doba. Já ale věřím, že to ustojíme, e-commerce to přežije, a jak se říká, vzejde ještě silnější.
Jak pomohla e-commerce doba covidových opatření?
Už to zaznělo nesčetněkrát – vlivem všech opatření digitalizace významně akcelerovala, a covid opravdu posunul procesy a vnímání online nákupů během jednoho dvou let tam, kam bychom se ‘klasickým’ tempem dostali třeba za dva tři roky. Určitě je fér ale říct, že po otevření kamenného světa se do něj do velké míry zákazníci zase vrátili – v některých segmentech a pro určité typy zákazníků je prostě stále klíčový. Nicméně, lidé si online nákupy vyzkoušeli, a byli s nimi spokojeni, což je pro nás velká příležitosti do budoucna.
Srovnává se dnes více než dříve?
Řekl bych, že už to není o srovnávání jako takovém, ale obecně o výběru té nejvýhodnější nabídky. Ta výhodnost je ale komplex mnoha faktorů – od rozumné ceny, doby doručení či spolehlivosti prodejce – a pro každého může výhodnost znamenat něco jiného. My proto zákazníkům poskytujeme širokou škálu všech těchto kritérií, od parametrů produktu a inspirace po recenze a hodnocení e-shopů tak, aby měli k dispozici ucelené informace, na základě kterých se můžou rozhodnout.
Loajalita českých zákazníků k e-shopům je poměrně malá. Proč si myslíte, že to tak je?
To souvisí s diverzifikací trhu, když je na něm hned několik silných hráčů. Čeští zákazníci vědí, že mohou dobře a výhodně, ať už to znamená pro každého něco jiného, nakoupit u spousty e-shopů. Třeba v Německu nebo v USA je věrnost e-shopům větší – to je spojené s tím, že tam trh ovládá jen pár velkých hráčů a lidé tak instinktivně jdou k nim.
Jak se změnila vaše neformální firemní kultura v době covidu?
V Heurece jsme už před covidem podporovali možnost využívat home office, a vzhledem k tomu, že jsme mezinárodní firma, pro nás online meetingy byl poměrně běžnou záležitostí. Nicméně i nám covid tento přesun do online urychlil a my jsme si ověřili, že umíme být i při práci z domova efektivní, a že se online dají zvládnout workshopy, meetingy i celofiremní akce. Navázali jsme na to i nedávným zavedením možnosti full remote práce, protože vzhledem k naší mezinárodnosti musíme online zůstat i nadále. Zároveň je potřeba říci, že je pro nás strašně důležité i offline potkávání, nedávno jsme se přestěhovali do větších kanceláří a budeme využívat a vytvářet příležitosti, jak se potkávat i v tváří tvář, protože i to je jeden ze znaků naší kultury.
Jak jsou důležité nové technologie ve vašem oboru?
Velmi. Právě teď do nových technologií přepisujeme a sjednocujeme do mezinárodní #one platform tři odlišné systémy, na kterých fungují srovnávače v našich zemích, což je technologicky velmi náročný krok. Dalším technologicky náročným procesem je také přesouvání správy našich služeb do cloudu, čímž právě procházíme. To znamená, že se nemusíme starat o vlastní „železo“ a můžeme se soustředit na zlepšování a škálování vlastního produktu. Nové technologie jsou skvělé a přinášejí ohromný uživatelský zážitek. Jejich stinnou stránkou ale může být to, že vyžadují mnohem větší investice, protože s nimi rostou požadavky na senioritu a počet lidí, kteří je ovládají. Takže je potřeba zamýšlet se nad efektivitou.
Mění se vaše strategie v souvislosti s inflací?
Nemění, naopak víc, než dřív je potřeba se soustředit na klíčové věci našeho byznysu, to znamená mít nejlepší a nejširší výběr tak, aby zákazníci měli možnost volby té nejvýhodnější nabídky. V době krize bude důležitost služeb našeho typu růst včetně přesunu zákazníků na marketplace jako světově nejvyužívanější model nakupování. O to více se budeme soustředit a akcelerovat všechny změny, které chystáme.
Museli jste své služby zdražit?
Inflace se samozřejmě projevila i v marketingových službách, kdy náklady zkrátka rostou, takže je potřeba je reflektovat, v blízké budoucnosti to však zatím neplánujeme. Na druhou stranu, pokud měna ztrácí hodnotu, je potřeba na to reagovat.
Je pro vás něco nesrovnatelné?
Vnímám to, že každý trh má aktuálně mraky poskytovatelů. Agregátory nabídek, které zákazníkům pomáhají vybrat, tak mohou fungovat napříč trhy, od ubytování po reality. Asi mě nenapadá komodita, u které by to nešlo, protože agregovat a zjednodušit lze určitě vše.
Děkuji za rozhovor.
Foto: Poskytnuto Tomášem Bravermanem
Zdroj: Renáta Lucková