e-news.cz - kurzy
Reklama

Spousta lidí jezdí osobními automobily, chceme to změnit

08.11.2018, Autor: Pavel Veselý

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Spousta lidí jezdí osobními automobily, chceme to změnit

Rozhovor s Pavlem Prouzou, jednatelem a generálním ředitelem FlixBus CZ a SK.
Ještě minulý rok řídil tuzemskou pobočku francouzské platformy pro sdílenou přepravu BlaBlaCar. Dnes působí jako ředitel německé dopravní platformy FlixBus pro Česko a Slovensko. Vidí velký prostor pro rozvoj dálniční sítě v Česku a rád by dostal lidi z automobilů do autobusů,  a to kvůli komfortu a vlivu na životní prostředí.
Před nástupem do FlixBusu jste prošel několika technologickými firmami a platformami. Co vám to dalo do současné pozice?
Především širší rozhled a schopnost vidět věci v souvislostech. Snažím se podobným způsobem nakládat i s lidmi ve svém týmu – pro zástupce marketingu například může být více obohacující podívat se mimo záběr svého tématu a navštívit historický nebo estetický seminář. Věřím, že nad rámec pochopení čistého jádra byznysu, které by mělo být jasnou samozřejmostí, je velkým plusem zkušenost z jiných odvětví, ať už jde o PR, marketing nebo klidně programování a vývoj produktů. Mohl jsem také postupně zjistit, co je pro mě osobně na pracovní pozici nezbytné – a totiž možnost skutečně ovlivňovat a zlepšovat reálné podmínky pro život lidí. Tuto podmínku splňuje dopravní sektor ideálně, mám možnost každodenního kontaktu se zpětnou vazbou od zákazníků, a tak víme, co je těší a kde se naopak můžeme zlepšovat.
Co je FlixBus, platforma nebo dopravní společnost?
FlixBus je mladý poskytovatel mobility, který vznikl v roce 2013 v Německu. Od roku 2013 tak mění způsob, jakým milióny lidí cestují po Evropě. Díky jedinečné kombinaci technologického startupu, internetového podniku a klasického dopravce jsme během krátké doby dokázali vybudovat největší síť dálkových autobusů v Evropě. Na český trh vnitrostátní dopravy vstoupil FlixBus v srpnu loňského roku. Svým zákazníkům nabízí vysoký komfort cestování se vším, co je pro pohodlnou cestu nezbytné. Denně je možné vybírat z 300 tisíc spojení do dvou tisíc destinací ve 29 zemích.
Jak se podle vás FlixBus rozvíjí? Čeho byste rádi ještě dosáhli do konce roku?
Počet našich zákazníků nám stále roste, z čehož máme velkou radost. Konkrétně třeba na liberecké lince jsme po posledních změnách v jízdních řádech zaznamenali od července do září navýšení počtu cestujících o 30 procent. Od loňského srpna jsme přepravili v rámci Česka a mezi ČR a zahraničím 2,3 miliónu cestujících. Chceme růst a budeme nadále zlepšovat naši nabídku, plánujeme se rozšířit do dalších měst. V posledním půl roce jsme spustili řadu nových spojení a otevřeli zastávky v nových českých městech, jako Sokolov, Most, Chomutov, Jirkov, Louny, Zlín, Kroměříž atd. Zaměřit se chceme více i na Slovensko, kde vidíme další potenciál pro rozvoj naší dopravní sítě. V rámci zlepšování kvality služeb a zákaznické spokojenosti se chceme zabývat palčivou otázkou možnosti cestování s malými dětmi a plánujeme nabídnout k zapůjčení několik bezpečnostních sedaček pro ty nejmenší cestující. Náš dlouhodobý cíl je stát se první volbou lidí, kteří v Česku chtějí cestovat dálkovým autobusem.
Na trase Praha-Liberec jezdí dnes nejmodernější autobusy v ČR. V čem jsou tak dobré a proč zrovna cestující, který vás dosud nevyzkoušel, by měl na vnitrostátních linkách jet zrovna s FlixBusem?
Vozidla, která jezdí na liberecké lince jsou autobusy VDL Futura FHD2 139/330 z roku 2018. Autobusy se pyšní celou řadou nadstandardních výbavových prvků včetně vylepšených motorů DAF, snížené spotřeby paliva o tři procenta či snížené hmotnosti o 100 kilogramů. Samozřejmostí pro bezpečnost naší linkové dopravy jsou elektronické asistenční systémy, systém ESP, asistent nouzového brzdění či asistent udržování jízdního pruhu a optický senzor. Zaměřujeme se na to, aby v zelených autobusech měl zákazník vše, co skutečně potřebuje pro pohodlnou cestu – větší prostor pro nohy a možnost vysunout sedačku do uličky, elektrické zásuvky a kvalitnější funkční Wi-Fi připojení LTE, klid a možnost zakoupit si občerstvení, všechny tyto služby se snažíme nabídnout za ty nejvýhodnější ceny.
FlixBus má v Německu také již svoji dceřinou společnost FlixTrain. Kdy se budete zabývat i vlakovou dopravou u nás?
Společnost FlixMobility je vždy otevřená novým možnostem. Na základě skvělého ohlasu FlixTrain v Německu vidíme velkou poptávku po dostupném a pohodlném cestování vlaky. V první řadě je na každém trhu třeba analyzovat jeho specifika a až poté plánovat případné další kroky. V Česku a na Slovensku se nyní soustředíme na rozvoj naší sítě dálkových autobusů. V Německu první vlaky vyjely v březnu, kde jsme zaznamenali enormní zájem cestujících. Kvůli vyprodaným spojů jsme vlaky museli posílit dříve, než se původně plánovalo. V červnu jsme zdvojnásobili frekvenci na koridoru Stuttgart – Berlín a přidali vagon mezi Hamburkem a Kolínem.
Jak vy vidíte v současné době u nás situaci v dopravě?
Situace v dopravě je stále taková, že spousta lidí jezdí osobními automobily. Byli bychom moc rádi, kdybychom je z automobilů dostali ještě více do autobusů. Jsem toho názoru, že osobní vůz je v určitých chvílích dobrou volbu z hlediska flexibility a rychlosti, ale v oblasti komfortu a vlivu na životní prostředí je jasnou volbou hromadná doprava. Vidím velký prostor pro rozvoj dálniční sítě v Česku, současná situace nás v řadě ohledů limituje a nedává nám možnost nabídnout takové portfolio spojů, jaké bychom si přáli. Zároveň je třeba uznat, že česká úroveň dopravy je obecně na velmi vysoké úrovni a z hlediska pokročilosti hromadné dopravy je úroveň českých autobusů i vlaků výborná.
Na českém trhu je již hodně dopravních společností? Neměl jste obavy, že v současnosti je již trh u nás přesycen?
Nikoliv, vnášíme na trh autobusové dopravy v ČR vítanou konkurenci, která zde poslední roky téměř nebyla. Každá dopravní společnost na trhu nabízí jiné služby, náš model je založen na pohodlném cestování za dobrou cenu. Je naším cílem přinášet na dopravní trh inovace, které jsou dlouhodobě udržitelné a které cestujícím skutečně zpříjemní jejich zážitek z cesty autobusem. Zákazník je tak ten, kdo si vybírá a rozhodne, jaký způsob přepravy je pro něj ten nejlepší.
Co je pro vás dnes standard v dopravě a co již nadstandard? Jak vidíte tlak konkurence na vaši společnost?
Standard vnímám jako něco, co zákazník pro pohodlnou cestu skutečně potřebuje, a to jsou podle mého ty služby, které nabízíme my – především pak dostatek místa na pohodlné sezení a neomezenou rychlou Wi-Fi. To jsou služby, které jsou dlouhodobě udržitelné a zároveň výrazně zlepšují zážitek z cesty. Nadstandard pak vnímám jako služby, které zákazník k cestě nutně nepotřebuje a ve výsledku zvyšují cenu, jako příklad bych uvedl kávu tzv. zdarma. Žádná káva však nikdy není zadarmo a někdo ji vždy zaplatit musí, ve finále se to projeví v ceně jízdenky.
Český trh je velmi konkurenční, jeden z nejvíce konkurenčních v Evropě, na kterém FlixBus operuje. Český trh je pro nás také velmi důležitý kvůli jeho poloze ve středu Evropy, kdy především Praha platí za jeden z klíčových dopravních uzlů v celé síti FlixBusu. Konkurence na nás samozřejmě vyvíjí tlak a je to logické, neboť konkurence zde poměrně dlouho chyběla. Za konkurenční trh nepovažujeme jen trh autobusové dopravy, ale i trh vlakové a osobní dopravy.
Budete se chtít také rozvíjet do například letecké či jiné dopravy? Je možné také uplatnit systém sdílené ekonomiky i na dopravu?
V současné době se na plno soustředíme na autobusovou a vlakovou dopravu, snažíme se co nejvíce rozvíjet síť a pracujeme na zkvalitnění našich služeb. Zavádíme tak nové možnosti placení jako Google pay, usilujeme i o to, aby bylo možné cestovat s malými dětmi a neustále také přidáváme nové zastávky. Z hlediska pohledu na dopravní sektor optikou sdílené ekonomiky bych zmínil různé systémy zprostředkování spolujízdy, které velmi dobře fungují především ve Francii a částečně v Německu.
Co vy sám využíváte nejraději z možností dopravy? Kam jste jel FlixBusem nejdál?
Mám to štěstí, že mě cestovat baví a prakticky všechny typy přepravy jsou mi blízké, ať už přirozeně o autobusovou, ale také vlakovou nebo leteckou dopravu, pro cestování s rodinou na dovolené po Česku a sousedních zemích se hodí osobní vůz. Často cestuji do Německa a například pro cesty do Berlína rád střídám autobus a vlak, protože cesta kolem Labe je opravdu kouzelná. S FlixBusem jsem jel nejdál do Budapešti.
Děkuji za rozhovor.


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama