e-news.cz - kurzy
Reklama

Radek Klein: Baví mě ukazovat začínajícím podnikatelům z podceňujícího se Česka, že i odtud se dá dělat globální byznys

16.09.2024, Autor: Renáta Lucková

6 votes, average: 3,50 out of 56 votes, average: 3,50 out of 56 votes, average: 3,50 out of 56 votes, average: 3,50 out of 56 votes, average: 3,50 out of 5
Radek Klein: Baví mě ukazovat začínajícím podnikatelům z podceňujícího se Česka, že i odtud se dá dělat globální byznys

Rozhovor s Radkem Kleinem, spolumajitelem a CEO společnosti Trdlokafe.

Radek Klein je spolumajitelem a CEO společnosti Trdlokafe. Česká franšízová společnost Trdlokafe otevřela své pobočky ve Spojených státech a do konce roku jich za oceánem přidá dalších šest. Jen od začátku letošního roku podepsala firma smlouvu s téměř 300 novými franšízanty, do konce roku hodlá vygenerovat obrat ve výši 1,5 miliardy korun. Firma se prosadila v Dubaji i v Kataru, na Islandu, v Německu, Španělsku, Rumunsku i na Kanárských ostrovech na Tenerife. 

„Nevěřím na to, že by podnikání mělo být na začátku ve ztrátě, aby rychle rostlo, a pak se překlopilo do zisku, kterým ty ztráty zaplatí, jak se dnes populárně říká. Jsme důkazem toho, že to jde i jinak. V retailu rosteme nejrychleji v Evropě a jsme ziskoví. Byznys model musí být nastaven tak, aby byl soběstačný a každá část firmy musí neustále vydělávat,“ říká Radek Klein.  

Letos jste otevřeli svoji první pobočku ve Venice Beach v Los Angeles, na Sunset Boulevard v Miami. Splnil se Vám tímto americký sen? 

Expanze do USA byla dlouho naším snem. Americký trh nabízí obrovský potenciál a jsme nadšeni z příležitostí, které nám tato expanze přináší. Máme v plánu se na americký trh zaměřovat čím dál víc a přímo konkurovat zavedeným americkým franšízám jako je Starbucks, KFC a další přímo na jejich domácím trhu. Jsme přesvědčení, že jak jednoduchost našeho konceptu, tak software, který používáme k řízení a automatizaci našich prodejen a program pro naše franšízanty, kteří si mohou sami zvolit míru svojí aktivity, nebo být úplně pasivní, je pro to víc než dostatečnou přidanou hodnotou.

Proč jste začali podnikat v USA? Jak náročné bylo vstoupit na americký trh, obzvláště, když mají své přeslazené donuty a podobné? Je to těžký trh? 

Spojené státy byly vždy pomyslnou hlavní metou. Americké koncepty od padesátých let expandují do celého světa poté, co se staly úspěšnými doma, takže kdo chce uspět celosvětově, musí být úspěšný v USA. Proto jsme po testu konceptů v EU okamžitě mířili i tam. Čísla ukazují, že to byl správný krok. Jsme lehce nad očekáváním, které jsme od Spojených států měli. Do konce roku tam chceme být na šesti až deseti prodejnách. 

Otevřeli jste také tři pobočky v Dubaji a v Kataru, i v Evropě jste na Islandu, v Německu, Rumunsku, Španělsku či na Kanárských ostrovech na Tenerife atd. Váš koncept je velmi úspěšný. Proč si myslíte, že tomu tak je?

Myslím, že je to kombinací mnoha faktorů. Jsme nejrychleji rostoucí evropská franšíza, takže ti nejpracovitější lidi s ambicemi ve středoevropském retailu dnes míří k nám. My jsme zároveň nastaveni tak, že se rádi dělíme. Vždycky říkám, že je lepší mít 1 % v Microsoftu než 100 % v malé softwarové firmičce. A tak rádi s těmito šikovnými lidmi vytváříme joint ventures, nebo se s nimi jinak dělíme o úspěch. Není to one man show, kde by jeden člověk rozhodoval o všem, ale naopak uskupení stovek nejšikovnějších lidí, kteří tu u nás jsou, stovek pomyslných mozků, se kterými partnersky jednotlivé značky vytváříme. Úspěch je vždy o vytrvalosti a o lidech.

Proč jste se rozhodli pro franšízu? 

Já ji na začátku vůbec nechtěl. Bál jsem se toho, že neudržím jednotnost značky. Časem jsem pochopil, že daleko důležitější než jednotnost značky, je kvalita provozu, kterou mají vždy nejlepší malé rodinné podniky. Franšíza kloubí rodinnou firmu se sílou a hodnotou velké značky. Díky tomu jsme začali růst, vytvořili si vlastní software, nastavili procesy a dostali k nám nejlepší lidi na operations a díky tomu dnes můžeme nabízet i full management, kde se o prodejny umíme starat i klientům, kteří aktivní být nechtějí na místech, kde nám dává smysl právě kvůli 100 % jednotnosti značky mít kvalitu provozu pod kontrolou. Takovými místy jsou turistická místa v Praze nebo zahraničí, kde se teprve saturujeme. 

V zahraničí má koncept název Twistcafe. Proč? Kvůli srozumitelnosti? 

Přesně tak. Mimo Česko a Slovensko by trdlo nikdo nevyslovil.

Co všechno můžeme u Vás najít? 

V rámci Trdlokafe trdelníky, kávu a točenou zmrzlinu a v některých případech také doplňkový prodej, který si mohou naši franšízanti do prodejen přidat pokud chtějí. Kromě Trdlokafe však máme ještě Bubblify, kde si koupíte to nejlepší bubble tea, veganské nanuky Na Dřívku, pizzu Raketou, dark kitchens My Food Place, skořicové rolky Cinname, acai bowls Rio a další tři projekty, se kterými během pár dnů půjdeme na trh nebo je koupíme. 

Jaká je vaše globální strategie? 

Americké značky jako McDonalds nebo Starbucks nemají ten nejlepší burger nebo nejlepší kávu, kterou si můžete koupit, ale extrémně rychle zasypali svět svými pobočkami. Společně s našimi franšízingovými partnery děláme v podstatě to samé, jen podpořené nejmodernějšími technologiemi, díky kterým to máme celé ještě o něco jednodušší. Strategií je rozšířit všechny naše značky do celého světa a konkurovat americkým franchisingovým modelům desítkami tisíc prodejen.  

Čím jste v zahraničí přesvědčili své partnery?

Tím unikátním franchisingovým modelem, v rámci kterého se franšízantovi o prodejnu kompletně postaráme minimálně na začátku, rozjedeme mu ji a předáme mu ji ve stavu, kdy je prodejna funkční a zisková. Pokud zisková není, ručíme za to a přesouváme ji na naše náklady jinam. A taky tou full management možností. Toto nikdo jiný na světě neumí a přibližuje to franšízu investici například do nemovitosti, jen s dramaticky vyšší návratností. 

Měli jste nějaké dotace na rozvoj a expanzi firmy nebo jste měli vlastního investora? 

Ne, nikdy jsme neměli žádné dotace. Historicky jsem si trošku namlel pusu, Trdlokafe v roce 2018 málem zkrachovalo, protože jsem ve svých 25  letech neuměl řídit lidi, ti mi z prodejen odešli a v době, kdy jsme ještě neměli franšízu, to byl problém, protože prodejny nic negenerovaly, ale nájmy nabíhaly dál, navíc firma měla nějaké úvěry. S partnery, které dnes mám, jsme se dohodli, že si už nikdy nevezmeme žádný úvěr a celou expanzi tak financujeme z reinvestic předchozích zisků. Celá skupina nemá žádné externí financování. Byznys model tedy musí být nastaven tak, aby byl soběstačný a každá část firmy musí neustále vydělávat. Nevěřím na to, že by podnikání mělo být na začátku ve ztrátě, aby rychle rostlo a pak se překlopilo do zisku, kterým ty ztráty zaplatí, jak se dnes populárně říká. Jsme důkazem toho, že to jde i jinak. V retailu rosteme nejrychleji v Evropě a jsme ziskoví. 

Jaká je návratnost vašich investic?  

Obvykle 2 až 3 roky. Jsou prémiová místa, kde se klientovi vrátí investice do prodejny do roka. A pak se nám v menších saturovaných městech párkrát stalo, že jsme prodejnu museli přesouvat klientovi na jiné místo, což investici protáhlo na 4 roky.

Svou první pobočku jste otevřeli v roce 2015 v Brně. Proč v Brně?

Pocházím odtamtud. Přesněji z Židlochovic, které jsou 20 kilometrů pod Brnem. V Brně jsem taky studoval práva, se kterými jsem skončil rok před státnicemi právě kvůli Trdlokafe.

Kdo z majitelů přišel na název Trdlokafe? A Twistcafe?

Trdlokafe jsem vymyslel já s mojí maminkou. Twistcafe jsme vybrainstormovali s Mirkem Švárou a Láďou Truxou, mými dvěma společníky v rámci skupiny. 

Čeho byste osobně rád dosáhl? 

Rád bych se dál naplno Twistcafe Group a našim značkám věnoval. Ten tým, který se nám podařilo vyformovat, je jedinečný a jsem přesvědčený, že jsme schopni během pár desítek let postavit desítky tisíc prodejen a naplnit globální potenciál všech značek, které jsou naší součástí. Zároveň mě baví ukazovat začínajícím podnikatelům z podceňujícího se Česka, že i odtud se dá dělat globální byznys. Chce to jen odvahu, překonat fuckupy, které k tomu všemu patří a nekoukat tolik na státní hranice, které jsou na mapách. Byznysově to na západ od nás všechno funguje velmi podobně. Jedna a jedna jsou všude dvě.

Děkuji za rozhovor.

Foto: Poskytnuto Radkem Kleinem

Autor: Renáta Lucková


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama