e-news.cz - kurzy
Reklama

Prababička chtěla donést do kostela legendární švédské kapky

21.08.2018, Autor: Pavel Veselý

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Prababička chtěla donést do kostela legendární švédské kapky

Rozhovor s Romanou Bartschovou, jednatelkou společnosti Naturprodukt CZ.
Naturprodukt CZ z Havířova je výrobní, obchodní a distribuční společnost, která byla založena v roce 1991. Prvními přípravky, se kterými firma vstoupila na český trh, byly výrobky německé společnosti Dr. Theiss Naturwaren GmbH. Dnes je to zavedená stálice na poli zejména potravinových doplňků s osmdesáti zaměstnanci a stabilní odběratelskou sítí.
Na legendární „švédské kapky“ pamatují snad všichni. Jak na tuto dobu vzpomínáte? Byl vstup na trh podpořen velkou reklamní kampaní?
Ta doba byla hlavně hodně hektická. Měli jsme zboží, o kterém jsme věděli, že je vynikající kvality. Měli jsme chuť se prosadit, měli jsme – jak se dnes říká – tah na branku. O nějaké reklamě ale nebylo ani možno uvažovat, provozní kapitál by to neustál. Všechno jsme dělali osobně. Osobně navštěvovali lékárny, osobně nabízeli, osobně prodávali na trzích. Ustáli jsme dětské nemoci začátku, ale i krize, vybudovali stabilní obchodní tým a dlouhodobě dobré jméno na trhu. Ostatně, ve firmě dodnes pracují lidé, se kterými jsme tehdy začínali.
Proč jste si tenkrát vybrali právě tuto značku?
Moje prababička ze Zubří chtěla donést do kostela legendární švédské kapky a poprosila nás. My jsme ty kapky v Německu nakoupili a dovezli. Pak ale přišel zlom a ti, co švédské kapky vyzkoušeli, je chtěli koupit znovu. Já jsem je tehdy prodávala na trhu a tak tento příběh pomalu začal a rozvíjel se. Původně jsme působili pod jménem firmy Adam’s, v roce 1993 vznikla společnost Naturprodukt CZ, která se postupně rozrůstala. Vzpomínám, jak se tenkrát sám Dr.Theiss s dalšími dodavateli přijeli podívat na místo činu a zjistili, že i s obrovským nasazením firma pořád sídlí ve sklepě a v garáži. Rozhodli se, že nám pomohou formou posunutých splatností faktur. I tak jsme ještě dlouho zůstali ve sklepě a rozšiřovali se postupně do ložnice, obýváku či kuchyně. Ráda na to myslím a připomínám to občasným „mudrlantům“.
Hlavní činnost firmy spočívá v distribuci dovážených léčivých přípravků, zdravotnických prostředků, doplňků stravy, kosmetických přípravků, ústní hygieny a dalších. Vaše firma prodává hlavně přípravky obsahující léčivé látky získané z rostlin, které jsou pěstované převážně v ekologických oblastech po celém světě. Kde čerpáte inspiraci k novým produktům, které sami vyrábíte? Co všechno je k tomu potřeba?
Inspirace není nikdy dost, je třeba jezdit po světě, na veletrhy a výstavy, sledovat trendy. To děláme, ale ještě něco navíc. Velkou část vydělaných prostředků reinvestujeme. Důležitý je náš vlastní vývoj. Jde o produkty, u kterých máme jistotu jedinečnosti a samozřejmě se zachováním kvality. Z poslední doby je to zejména originální zubní pasta (vč. zubního prášku a ústní vody) řady Glucadent+. Využili jsme jedinečných vlastností synergie esenciálních olejů, aluminia laktátu a betaglukanu. Vznikla jedinečná zubní pasta, která dokáže nejen chránit před zubním kazem a vytvrzovat sklovinu, ale také zpevnit dásně, osvěžit dech a vytvořit v ústech prostředí, ve kterém bakterie nenacházejí vhodné prostředí k životu. Máme na poli ústní a zubní hygieny velké zkušenosti, spolupracujeme se zubními lékaři a účastníme se každoročně velkých dentálních výstavních akcí.
V současné době je velký boom nejen generických léčiv, ale také i fytofarmak. Jaký je Váš pohled na tuto problematiku?
Patentová ochrana originálního léčiva trvá 15 let, pak je možno vyrábět generika, která obsahují tutéž účinnou obsahovou látku, ale již jiné látky pomocné. Navíc má Česká republika schválenu zákonem generickou záměnu, která umožňuje při expedici v lékárně zaměnit originál za obvykle levnější generikum. Chemická generika nejsou v sortimentu naší firmy a léčiva, která distribuujeme, jsou tzv. fytofarmaka. Jedná se o léčiva, jejichž účinné látky jsou rostlinného původu. Vše, co s léčivy souvisí, řídí a kontroluje Státní ústav pro kontrolu léčiv, vrcholná regulační autorita na tomto poli.
Jak podle Vašeho názoru fytofarmaka a doplňky stravy přispívají k zlepšení prevence a zdraví občanů?
Zcela určitě má obojí své uplatnění a význam. V porovnání s chemickými léčivy mají fytofarmaka mnohem méně nežádoucích účinků, jsou dobře snášena pacienty a nezatěžují je. U chemických léčiv je to jiné. Ale i při používání těchto je potřeba číst příbalovou informaci, řídit se jí a v případě nejasností oslovit lékaře nebo lékárníka. Rostlinná léčiva mají svá specifika, ale podléhají Státnímu ústavu pro kontrolu léčiv stejně jako léčiva chemická. Doplňky stravy jsou jinou kategorií. Patří k potravinám a jsou Evropskou unií regulovány, co a jak má být psáno na jejich obalu.
Legislativa na evropské úrovni v tomto směru hodně přitvrdila. Abyste mohli pomáhat zlepšovat zdraví pomocí potravinových doplňků, musíte pro obal a příbalový leták volit taková zdravotní tvrzení, která jsou neprůstřelná. Na jednu stranu se čistí trh od výrobců a obchodníků, kteří na obalu píší něco a skutečné účinky přípravku jsou daleko za očekáváním. Nám ostatním to sice hodně svazuje ruce, ale musíme s tím žít. Naši předkové věděli mnoho o účincích léčivých rostlin a toto vědění se předávalo z generace a generaci. Dnes je tato tradice zdrojem vědomostí a mnohé receptury ožívají dle starých zápisů v knihách znovu.
Máte několik set schválených produktů. Je ještě místo pro jejich rozšiřování? Jak těžké je uvést v současné době na trh nový produkt? Jak dlouhý je čas od nápadu k realizaci produktu. Využíváte také aplikovaný výzkum?
V současné době můžete uvést na trh prakticky jakýkoli produkt, když splníte požadavky právních předpisů. Jenže tím to všechno začíná. Než si přesycený trh vůbec všimne, že máte něco nového, stojí to skutečně mnoho peněz. Bez vybudovaného zázemí je pramálo pravděpodobné, že s novým produktem na trhu uspějete. Ohledně aplikovaného výzkumu máme dlouhodobou a plodnou spolupráci s Lékařskou fakultou univerzity Palackého v Olomouci a také s technologickou společností K2Pharma z Opavy. Našli jsme nadšené lidi, kteří naše nápady dokáží uvést do života. Ovšem i tak je otázka minimálně dvou let, než se nový výrobek objeví na trhu.
Zabýváte se také jinými oblastmi než jsou fytofarmaka?
Před rokem jsme se vrhli na podnikání v oblasti gastronomie. Otevřeli jsme v Havířově restauraci Pasta&Café Romana, farmářskou prodejnu Ryneček Natur a rozjeli výrobu potravin. Vyrábíme bylinné sirupy, a pro naši restauraci originální omáčky, těstoviny a ovocné pasty. Je to něco úplně jiného, než jsme za dlouhé roky byli zvyklí, ale vrhli jsme se na to rovnýma nohama a intenzivně pracujeme.
Jak byste charakterizovala zdravý způsob života? Vyvíjí se v průběhu let jeho koncept?
Zdravý způsob života zní dnes sice jako klišé, ale dá se k němu dojít. Vstupují tam různé faktory, které se ovlivnit dají a pak ty, s nimiž nehnete. Důležité je najít rovnováhu mezi nimi. Zdaleka tady nejde jen o zdravou stravu nebo cvičení. Je třeba také pečovat o svou duši, správně ji krmit pozitivními emocemi. Odpočinkem, drobnými každodenními radostmi, láskou a prací, která těší. Zjišťuji, že jsme v průběhu let trochu opomenuli způsob nahlížení na život očima našich předků a teď se k němu s pokorou vracíme.
Řídíte se se sama zdravým životním stylem? Máte nějaký recept na zdraví?
Univerzální recept, vhodný obecně pro všechny, pravděpodobně neexistuje. Každý si musí najít to, co jemu osobně nejvíce vyhovuje. Všichni jsme přece jenom lidé, kteří potřebují slunce, dobrý vzduch, odpočinek a spánek, jednoduché jídlo, místo pro lásku v srdci, konání dobra a smysl pro krásu a tak dále… Mě osobně mimo firmu velice naplňuje práce na zahradě, má zvířátka, společnost milých lidí, rodina, přátelé. Miluji hory a také po nich chodím. Vážím si všech šťastných okamžiků a snažím se, aby to tak zůstalo.
Děkuji za rozhovor.


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama