Na pozici ředitele divize VW Osobní vozy v roce 2020 přišel z Číny, kde předtím šest let zastával pozici ředitele prodeje značky Škoda v rámci společnosti Saic Volkswagen. V koncernu VW působí na vysokých manažerských pozicích přes dvacet let. Zodpovídal také za prodej značky Škoda ve Velké Británii a působil i ve společnosti Import Volkswagen Group, předchůdce dnešního importéra Porsche ČR.
Říká, že v nejbližší době se budou rozvíjet hlavně komunikační technologie, a to včetně komunikace mezi vozidly a dopravní infrastrukturou, a různé online služby včetně nabídky funkcí vozu „on demand“, kdy si některé funkce vozu budeme kupovat pouze na období, kdy je skutečně využíváme.
Rozhovor s PATRIKEM FEJTKEM, ředitelem divize Volkswagen Osobní vozy.
V automobilovém průmyslu se pohybujete od roku 1992. Jak se od té doby dle vašich zkušeností změnil trh s automobily a jejich výroba?
Bezmála třicet let je dlouhá doba a ve vývoji automobilové techniky to platí dvojnásob. Trh se samozřejmě změnil také. Osobní vůz si může dovolit mnohem víc lidí a opravdu velký pokrok zaznamenala bezpečnost a ekologie. Vyspělé asistenční systémy se používají už i ve vozech nižších segmentů. S tím úzce souvisí konektivita, připojení vozu na internet a vyšší důraz na softwarové možnosti oproti hardwarové specifikaci. Samostatnou kapitolou je samozřejmě postupný přechod k elektromobilitě, jako reakce na klimatické změny a životné prostředí.
Vysoké požadavky zákazníků donutily v průběhu let automobilky reagovat, rozšiřovat spektrum modelů, výbav, motorizací, zavádět další a další kategorie, například MPV a SUV. Tady se ale už dostáváme k bodu zlomu – budoucím trendem bude naopak zjednodušování. Na příkladu naší platformy pro elektromobily MEB můžeme ukázat, jak na jednom základu nabídneme mobilitu pro širokou škálu klientů: pro městský provoz nebo třeba singles je tady elektromobil ID.3, rodina pak může sáhnout po větším ID.4, nároční klientela pak vybere ID.4 GTX s pohonem 4×4 a vysokým výkonem – vše prakticky na stejné bázi. Další modely na této platformě budou následovat. Výbavu lze bohatě a snadno konfigurovat a daleko nejsme od doby, kdy si do stejného hardwarového základu budeme online přikupovat jednotlivé položky výbavy. Prostě auto bude fungovat jako smartphone a jeho ekosystém.
V koncernu Volkswagen působíte na vysokých manažerských pozicích přes dvacet let. Prošel velkými změnami za tu dobu i systém řízení a managementu?
Za ty uplynulé dvě dekády se změnilo opravdu mnohé. Pokud bych mohl zmínit pro mne nejzásadnější změnu, tak je to otevřenost koncernu, která je patrná jak v systému řízení, tak i v samotných výrobních závodech. Komunikace je opravdu velmi otevřená na všech stupních celé organizace, velkou roli hrají zahraniční zkušenosti a klade se důraz také na zkušenosti ve více pozicích tak, aby řízení mělo opravdu komplexní pohled na fungování koncernu.
Nemohu opomenout ani události posledního roku, kvůli kterým bylo nutné změnit pohled na některé zažité a do té doby bez větších problémů fungující procesy. Mám na mysli samozřejmě globální pandemii a dobu lockdownů. Jen díky okamžité změně komunikace a řízení jsme se dokázali s tímto náročným obdobím vyrovnat bez zásadního dopadu na zdraví naší společnosti. Pevně věřím, že ačkoliv nikdo z nás už nechce nic podobného zažít, tak že nás to posílilo, otevřelo nové možnosti a naučilo rychle a efektivně jednat.
Působil jste také šest let jako ředitel prodeje značky Škoda v rámci společnosti Saic Volkswagen v Číně a také ve Velké Británii. Jsou požadavky zákazníků v těchto regionech od ČR velmi odlišné, tedy kromě jízdy vlevo ve Velké Británii?
Významně se liší především struktura trhu. Cílové skupiny, jejich priority, nebo také způsoby financování vozů. Například v Británii výrazně převažuje prodej prostřednictvím tzv. Personal contact plan, což je zjednodušeně řečeno obdoba leasingu nebo splátkového prodeje. V Číně naopak většina lidí stále kupuje automobily za hotové. Dalším zásadním rozdílem je v Číně věkové složení cílové skupiny, která má okolo 30 -35 let, což je vlastně o dvacet let méně než třeba v ČR. Velkou roli hraje v Číně také fakt, že většina zákazníků si tam nyní kupuje své úplně první auto v životě. Sjednocující je naopak to, že zákazník v Číně, stejně jako všude jinde, hledá nejlepší value for money. Světový trend se zde pak promítá do vzrůstající obliby SUV. Ještě donedávna bylo jediné myslitelné auto klasický tříprostorový sedan. Číňané jsou také posedlí velkými obrazovkami a displeji v autě, bez nich je opravdu těžké čínského zákazníka zaujmout.
Jak je těžké se prosadit na čínském trhu? Jaká to byla pro vás zkušenost?
Prosadit se na čínském trhu je samozřejmě velmi náročné. Je to největší trh na světě a tedy také nejvíce konkurenční. Kromě toho, že tam najdete všechny globální značky jako všude jinde, má Čína aktuálně okolo 150 vlastních značek a výrobců automobilů. S příchodem elektromobility se navíc tento počet dále zvyšuje a doslova každým dnem vznikají nové startupy a nové značky aut. Dále také, vzhledem k tomu, že většina Číňanů si kupuje své první auto, neexistuje téměř nic jako je loayalita ke značce. O to více dá zákazník na doporučení svých přátel a rodiny. Je nutné neustále naslouchat trhu, protože v Číně nelze uspět s globálním produktem. Produkt musí být vždy přizpůsoben tamnímu trhu a požadavkům zákazníků.
Zkušenost je to jak z pohledu profesního, tak i osobního a kulturního zcela neopakovatelná. Zejména dynamika tamního trhu je naprosto nesrovnatelná s Evropou a svým způsobem fascinující. V rovině osobní jde pak samozřejmě o diametrální kulturní odlišnosti, které vyžadují zásadní přehodnocení zažitých vzorců chování běžného Evropana. Je to opravdu zážitek, který ve vás zůstane navždy a ovlivní váš další život.
Na pozici ředitele divize VW Osobní vozy v ČR jste nastoupil v říjnu 2020, tedy na začátku druhého nouzového epidemiologického koronavirového stavu, kdy muselo dojít i k zastavení výroby. Jaká to byla pro vás výzva?
Obrovská! Bylo to samozřejmě velmi náročné období, mj. kvůli zavření autosalonů i výrobních závodů, do toho jsme na český trh uváděli zmíněný revoluční elektromobil ID.3. Takže opravdu tlak ze všech stran. Dokázali jsme ale reagovat a maximálním úsilím našich zaměstnanců, dealerské sítě, výrobce i dodavatelů se nám podařilo ztráty do velké míry eliminovat. Ještě jednou jim za to děkuji, a zvláště pak našim zákazníkům za podporu, loayalitu a trpělivost. Vsadili jsme především na částečný přesun prodeje na internet a dostatečnou zásobu skladových vozů, což se ukázalo jako dobré rozhodnutí.
Jak firmu celkově ovlivnila koronavirová epidemie a jaké to má pro ni dopady?
Změnil se systém práce, kdy jsme se naučili efektivněji plánovat, pracovat na dálku, řadu meetingů a školení uskutečnit online. Pandemie nám dočasně vzala osobní kontakt, ale ukázala nám nové a efektivní formy fungování. Dopady byly lokální a přechodné, nic, s čím by tak silná značka jako Volkswagen nedokázala dál fungovat. A prodeje? Ano, klesly. Ale opět jen přechodně. Aktuální poptávka vytváří velmi slibné vyhlídky a registrujeme kontinuální navyšování objednávek i samotných prodejů.
Změnila epidemie i chování a požadavky vašich zákazníků?
Částečně ano, i když český zákazník je velice konzervativní na to, aby se během několika měsíců přesunul zcela ze showroomů do online prostředí. Na druhou stranu bylo vidět, že klienti se dokázali v nových podmínkách velmi rychle zorientovat a akceptovat alternativní formy komunikace a nákupního procesu. Samozřejmě se to týkalo především našich stálých zákazníků. Období pandemie bylo však také obdobím nejistoty, kdy lidé a firmy často z pochopitelných důvodů odkládali své investice a nechtěli sahat do rezerv.
Jak se bude po koronaviru vyvíjet dál automotive průmysl v ČR i světově? Zůstane v ČR dál stěžejním průmyslovým odvětvím?
Myslím a doufám, že zůstane. Pozice automobilky Škoda je v koncernu Volkswagen jasně daná a má obrovskou budoucnost. Novou kapitolu elektromobility píše právě koncern Volkswagen a otevírají se nám zde úplně nové možnosti, například v oblasti výroby baterií, vývoji softwaru, dodavatelských řetězců atd. Klíčová bude také role státu. Pokud se bude nadále k revolučním změnám na poli mobility otáčet zády, může se stát, že za se za několik let ocitneme na chvostu Evropy a citelně to pocítí jak tuzemská ekonomika, tak zaměstnanost a zájem investorů. Proto se také připojujeme ke konkrétním návrhům předložených v memorandu Svazu dovozců automobilů adresovaným vládě ČR.
Co rozhoduje při volbě nového auta a jaké nové technologie řidiči využívají?
Stále platí, že se vám auto musí líbit. Po bydlení je největší soukromou investicí, a když auto nedostanete v práci, velice pečlivě si ho vybíráte. Kromě prvního dojmu dnes lidé hodně dbají na bezpečnost, ještě mnohem víc než dřív. Auto, které dnes nemá pětihvězdičkový rating Euro NCAP, je nahlíženo s výhradami. S rostoucími nároky na komfort rostou také požadavky klientů na výbavu, v níž se standardem stávají jízdní a asistenční systémy. Automatická převodovka či adaptivní tempomat a parkovací asistent jsou vnímány stále více jako standard. Nastupující generace vnímá naprosto zásadně konektivitu a online služby, často je tolik nezajímá motor nebo podvozek, ale bezdrátový AppConnect. Ale samozřejmě hospodárnost a value for money stále hrají prim. O to více pak ve firemním sektoru, kde se fleet manažeři orientují podle celkových nákladů na provoz – TCO, které zahrnují vše od pořizovací ceny, nákladů na provoz a servis až po zůstatkovou hodnotu. A v této disciplíně jsme objektivně velmi silní, což nám dlouhodobě přináší úspěchy.
Jak jsou pro české řidiče důležité moderní technologie? Co nejvíce požadují?
Nastupující generace zákazníků se velmi zajímá o online služby a konektivitu. Propojení vozu s chytrým telefonem je pro ně leckdy zásadnější než základní konstrukční prvky vozu, jejichž kvalitu, alespoň u naší značky, považují za samozřejmost. Proto ve Volkswagenu věnujeme infotainmentu tolik pozornosti, je to budoucnost a budeme v této oblasti nadále investovat opravdu velké prostředky. Sílí pak důraz na úsporný a ekologický provoz a dlouhodobě hraje klíčovou roli aktivní i pasivní bezpečnost vozu.
Z nedávno provedeném výzkumu vyplynulo, že auta českých řidičů zatím přílišnou technologickou vybaveností neoplývají. Mezi nejoblíbenější vymoženosti patří parkovací asistent (využívá jej třicet tři procent řidičů), bezdrátové propojení vozidla s mobilním telefonem (dvacet sedm procent), adaptivní tempomat (dvacet šest procent) a bezklíčové odemykání a startování auta (dvacet dva procent). Proč jsou Češi tak konzervativní při koupi aut?
Výraznou roli hraje fakt týkající se stáří vozového parku v ČR, který je v rámci Evropy na spodních příčkách. Auta českých řidičů jsou pak z velké části firemními vozy, při jejichž konfiguraci platí trochu jiná pravidla než v retailu. Fleet manažeři se orientují především podle provozních nákladů a zůstatkové hodnoty. Soukromá sféra je pak extrémně citlivá na cenu, kde pro pokročilejší technologie není prostor. S tím, jak se vyspělé technologie dostávají do základní výbavy nových vozů, se však bude tato situace měnit.
Mají čeští zákazníci důvěru v samořiditelná auta či elektromobily?
Plně autonomní jízda je zatím hudbou budoucnosti a vede k ní cesta přes nejrůznější jízdní asistenty, které naše vozy nabízejí již nyní. Aktuální nedůvěra je dána především obavou z neznámého. Jsem ale přesvědčen, že jednoho dne se stane autonomní jízda realitou. Naproti tomu elektromobilita tady už je a drtivá většina řidičů ztratí či zásadně přehodnotí své obavy již po prvním svezení s elektromobilem. Vidíme to nejen my, ale především naši prodejci. Dle jejich zpětné vazby okolo devadesát pět procent zákazníků hodnotí jízdu s elektromobilem pozitivně. Samozřejmě přetrvávají pochybnosti ohledně nabíjecí infrastruktury a dojezdu. Ovšem dnešní elektromobily zvládají s přehledem dojezd 300-500 km a ve více než 80% případů probíhá dobíjení doma nebo ve firemních garážích. To je už pro velkou většinu zájemců dostatečné a tyto parametry budou s časem dále růst. Jsem v tomto ohledu optimista a věřím, že elektromobilita bude zajímavá pro stále širší okruh našich klientů. Svou roli stále hraje pořizovací cena elektromobilu, která je také díky absenci jakékoliv podpory v ČR stále pro mnoho zájemců vysoká. Nicméně na příkladu SUV Volkswagen ID.4 vidíme, že jeho cena se již zásadně neliší od podobně velkého a vybaveného modelu Tiguan, což je pro potenciální klientelu už velmi zajímavé. S dalším rozvojem elektromobility a nárůstem prodejů budou ceny elektromobilů stále klesat a věřím, že brzy nabídneme elektromobil, který si bude moci dovolit opravdu velmi široká skupina zákazníků. Ostatně tuto strategii značka Volkswagen razí od svého počátku.
V minulosti samořiditelné auto si bylo možné představit jen ve fantazii. Dnes je realitou. Jaké novinky či technologie v automotive ještě přijdou? Jsou ve výzkumu či vývoji již technologie, o kterých lidstvo zatím nemá ponětí?
Určité formy autonomní, přesněji řečeno asistované jízdy, dokážeme nabídnout už dnes – prediktivní adaptivní tempomat, asistent jízdy v pruzích, částečně samočinné řízení s kapacitním volantem, to vše již známe. Nyní inženýři vyvíjí plně autonomní jízdní systémy tak, aby vás vůz dovezl z bodu A do bodu B bez vašeho zásahu do řízení. Nejde už tolik o hardware, to automobily umí už dnes. Jde spíš o rychlá data, rozvoje 5G sítí, infrastrukturu a různé další aspekty. A pak tu máme onu právní rovinu věci, odpovědnost v případě nehody, o které bude bezpochyby ještě velká veřejná diskuse. Myslím ale, že již naše generace se prvních autonomních vozů dočká. Rozvíjet se v nejbližší době budou hlavně komunikační technologie, a to včetně komunikace mezi vozidly a dopravní infrastrukturou (již nyní nabízíme sériově v modelech Golf technologii Car2X), a dále nejrůznější online služby, od aktuálních informací o provozu a situace na silnici v reálném čase, až po nabídku funkcí vozu „on demand“, kdy si budete kupovat některé funkce vozu pouze na období, kdy je skutečně využíváme.
V jakém autě jezdíte nejraději? Jaký automobil byste doporučil vašim zákazníkům?
Já osobně se snažím vystřídat maximum našich vozů, abych je co nejlépe poznal. Momentálně však jezdím primárně modelem Arteon Shooting Brake R, který perfektně splňuje všechny moje nároky na prostornost, dynamiku a komfort. Po Praze a za účelem osobních schůzek pak velmi často využívám elektromobily ID.3 a ID.4, díky kterým mohu kdekoliv pohodlně zaparkovat a jejich dojezd pro tyto účely je více než dostatečný. Navíc mě stále více baví jejich dynamika, jednoduché ovládání a zcela tichý provoz.
Foto: Poskytnuto Patrikem Fejtkem
Zdroj: Renáta Lucková