Apogeo
Reklama

Pandemie ovlivňuje celý sektor cestovního ruchu a může samozřejmě promlouvat i do cen zájezdů

01.04.2021, Autor: Pavel Veselý

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Pandemie ovlivňuje celý sektor cestovního ruchu a může samozřejmě promlouvat i do cen zájezdů

Rok se u cestovních kanceláří se smrskl prakticky na jediný měsíc. Virus vymazal cestování jako byznys. Přesto věří v obrat. Vydrží jen nejsilnější s dobrým kapitálovým zázemím. Říká, že na online obecně klade firma velký důraz. Je to budoucnost a je to jediná možnost, jak může cestovní kancelář zůstat konkurenceschopná.


Rozhovor s JIŘÍM JELÍNKEM, předsedou představenstva Der Touristik Eastern Europe a výkonným ředitelem Fischer Group.
V roce 2004 jste se stal šéfem Cestovní kanceláře Fischer. Pod vaším vedením se společnost nejprve dostala z finančních problémů a postupně se rozrostla o další značky. Jste krizový manažer. Co bylo tehdy pro vás prioritní?
Tehdy byla společnost Fischer ve skutečně špatném stavu a bylo složité to otočit. Zpětně bych řekl, že pro úspěch byly klíčové dvě věci. Za prvé důvěra tehdy nového majitele Karla Komárka, a za druhé to, že se mi podařilo obklopit se správnými a schopnými lidmi. Mnozí z nich jsou členy našeho týmu dodnes, a to mě moc těší.
Tehdy to byla úplně jiná doba. Přesto pak přišla finanční krize v roce 2008. Byla v této době již společnost proti takovému nárazu více odolná?
V roce 2008 už byla společnost zdravá a fungovaly v ní správně nastavené procesy. Díky tomu jsme finanční krizi ustáli, i když to nebylo jednoduché období.
Současná pandemie v podstatě zastavila cestovní ruch. Jak velký zásah do plánů na rozvoj společnosti to byl?
Troufám si říci, že pandemie ovlivnila cestovní ruch jako nic jiného za dobu, co pamatuji, takže zásah byl pochopitelně výrazný. Už v době pandemie, loni v květnu, se podařilo dotáhnout transakci s německou společností REWE a Fischer Group se stala součástí její divize cestovního ruchu DER Touristik. Fischer Group spolu s Exim Tours tak vytvořili jednoznačně nejsilnější cestovní skupinu na českém trhu. Plány po dokončení transakce jsme měli pochopitelně jiné, ale zas na druhou stranu pandemie a útlum cestování nám daly čas na to, abychom sladili všechny procesy a naladili se na stejnou notu. V normálních časech, kdy prodáváme i tisíce zájezdů denně, by to bylo složitější.
Říká se, se každá taková krize je zároveň příležitostí. Například pro konsolidaci trhu. Jak se to projeví podle vás v cestovním ruchu?
Předpokládám, že ke konsolidaci trhu skutečně dojde. Současná doba je mimořádně složitá a společnosti bez silného kapitálového zázemí to budou mít moc těžké. Tak jako v každé krizi přežijí jen ti nejsilnější a nejschopnější na novou situaci flexibilně reagovat.
Jste předsedou představenstva velké globální společnosti. Máte silné kapitálové zázemí. Je to velká výhoda pro rozvoj společnosti?
Naprosto zásadní. REWE patří k největším společnostem v celoevropském měřítku. Cestovní ruch navíc tvoří jen menší část jejich aktivit, tou hlavní je maloobchod. Jsou majiteli obchodních řetězců Billa a Penny Market, a těch se krize nijak nedotkla. Díky tomu, že máme v zádech tak silného partnera, je i naše finanční situace naprosto stabilní a klienti se na to mohou spolehnout.
V současné době se mluví o očkovacích pasech pro možnost cestování. Někteří lidé však díky svým zdravotním problémům být očkováni nemohou. Jak budete přistupovat k této skupině cestovatelů?
Očkování je pouze jednou z možností. My počítáme s tím, že už letos v létě bude možné cestovat na základě splnění jedné ze tří podmínek – očkování, testy nebo prokázané protilátky. Stejná kritéria jsou zmiňována v plánovaném Covid pasu.
Mnoho marketingových aktivit se dnes přesunulo do on-line prostoru.  Jak velký rozvoj zažila vaše společnost v oblasti on-line marketingu?
Na online obecně klademe velký důraz. Je to budoucnost a je to podle mě jediná možnost, jak může cestovní kancelář zůstat konkurenceschopná. Není to zdaleka jen o marketingu, spíš o technologickém zázemí, které není na první pohled vidět, ale které umožňuje společnosti flexibilně reagovat, vyhodnocovat situaci na trhu apod. Tím se znovu dostáváme ke zmíněnému přeskupování sil na trhu. Myslím, že jen ty společnosti, které budou schopné vybudovat si silné technologické zázemí, mohou do budoucna obstát a být úspěšné.
Jak se na současné problémy v ČR dívají vaši partneři v zahraničí? Například hotelové řetězce a další následné služby?
Je to samozřejmě složité pro všechny. Věřím ale, že jsme opravdu v cílové rovince a že se díky očkování dostává pandemie po kontrolu a svět se zase vrátí k normálu.
Jaké inovativní řešení připravujete pro nastávající letní sezonu? A jaká podle vás bude? 
Výrazně jsme upravili podmínky, abychom dali klientům jistotu. Platí tedy jen jednu zálohu, zbytek doplácí až třicet dnů před odletem. Právě ještě třicet dnů před odletem se přitom mohou sami svobodně rozhodnout, jestli na dovolenou poletí nebo ne. Pokud ne, nemusí udávat žádné důvody a my jim všechny peníze vrátíme v hotovosti zpátky. Kromě toho jsme také přímo u letiště už před několika měsíci otevřeli vlastní testovací laboratoř pro naše klienty. Ti se tak nemusí spoléhat na nejisté kapacity veřejných testovacích center. Výsledek PCR testu dostanou přesně ve chvíli, kdy ho potřebují a mohou na dovolenou odlétat v klidu. Novinkou je také speciální Covid pojištění, které zajistí náležitou kompenzaci například v okamžiku, kdy by klient onemocněl a nemohl na dovolenou odjet. Díky tomu tedy klienti vědí, že nákupem zájezdu nic neriskují.
Ovlivní současná pandemie také cenovou politiku v oblasti turismu?
Pandemie ovlivňuje celý sektor cestovního ruchu a může samozřejmě promlouvat i do cen. Nedá se to ale hodnotit paušálně. Jsou třeba hotely, které mohou mírně zdražit, jiné naopak cenu sníží, aby přilákaly klienty. Vždycky nakonec rozhodne poptávka po dané destinaci i konkrétním hotelu. Celkově si ale myslím, že budou převažovat hotely, které se budou snažit klienty přitáhnout příznivou cenou.
O jaké destinace je ve vaší skupině největší zájem?
Aktuálně jsou to hlavně SAE, Egypt a Kanáry. Je vidět, že lidé už jsou dlouho zavření doma s dětmi v lockdownu a chtějí si na chvíli odpočinout v příjemnějším prostředí. Home office i domácí výuka se dnes díky internetu dá zvládnout i od bazénu nebo z pláže. U letní dovolené zůstávají na předních místech zájmu prověřené destinace jako Řecko, Španělsko, Turecko, Egypt, SAE nebo Tunisko.
Jaká destinace je pro vás srdcovou záležitostí a proč?
Já mám rád teplo, moře a golf, takže za mne jsou ideální SAE.
Děkuji za rozhovor.
Foto: Poskytnuto Jiřím Jelínkem
Zdroj: Pavel Veselý


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama