e-news.cz - kurzy
Reklama

Nejsme obyčejná firma generující zisk, ale jsme „social business“ (I)

19.02.2019, Autor: Pavel Veselý

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Nejsme obyčejná firma generující zisk, ale jsme „social business“ (I)

Rozhovor s ONDŘEJEM KOUDELOU, idea providerem v PrPom, s. r. o.
Snaží se svým podnikáním snížit počet lidí, kteří umírají jen kvůli špatné či žádné první pomoci. Pomocí metod zážitkové pedagogiky dělá vše pro změnu myšlení lidí. Svůj startup nabízí také firmám i jako teambuildingy. Říká, že svojí činností se snaží zlepšovat společenský dopad firem i jednotlivců.
Původně jste studoval sociologii. Proč jste si vybral podnikání právě v oblasti zdravotnictví a záchranářství?
Když jsem začal studovat sociologii, zjistil jsem, že to není vytížení „na plný úvazek“. Rozhodl jsem se skončit s divadelním kroužkem a najít si nějakou školu, která by mi vhodně doplnila rozhled. Záměr byl najít si školu velmi aktivního a praktického zaměření. Záchranářství jsem si našel také díky inspiraci lidí z mého okolí. Tím jsem tedy nejen pronikl do potřebné hloubky v oblasti zdravotnictví a první pomoci, ale také jsem si našel nového koníčka. Během studia sociologie mě také později oslovili spolužáci, zda bych se nechtěl stát lektorem ve sdružení Jules a Jim. Rovněž tuto výzvu jsem přijal a objevil zážitkovou pedagogiku jako koníčka a jako nástroj pro výuku první pomoci. Časem jsem spojil záchranářství se zážitkovou pedagogikou a začal experimentovat se školením první pomoci. 
O co tedy vlastně jde?
Výuka první pomoci je především podnikání v oblasti vzdělávání. O zdravotnictví a záchranářství tam jde až v druhé řadě. Když chcete učit, nějaké základy první pomoci potřebujete, ale vaše lektorské kompetence a orientace v zážitkové pedagogice jsou mnohem důležitější. Většina vzdělavatelů v České republice v oblasti první pomoci selhává nikoliv na tom, že by učili nesprávný obsah (i když i s tím se bohužel setkáváme), ale mnohem častěji učí nesprávnými metodami (přednášky, videa, elearningy…).
Jaké byly začátky firmy? Přeci jen se nejedná o klasický obchod?
Začátek firmy byl náročný, začal jsem bez investora, bez půjčky, našimi prvními zákazníky byli, jak už to bývá, FFF – tedy fools, family, friends. Dodnes jsem vděčný za odvahu těchto lidí a podporu, kterou nám poskytli. A s lidmi, kteří nám na začátku pomohli, mám dodnes přátelské vztahy a vídáme se. Říká se zcela správně, že záchrana člověka se nedá dělat pro zisk.
Přesto podnikání se dělá pro zisk. Jak to jde dohromady u vás?
Máte pravdu, dohromady to moc nejde. Proto i my se ubíráme směrem, kdy nejsme obyčejná firma generující zisk, ale jsme tzv. social business. Naší činností zlepšujeme společenský dopad firem i jednotlivců. Zisk, který vygenerujeme obratem, vkládáme do osvěty v oblasti první pomoci. Příkladem na vše mohou být naše série článků s názvy Mýty o první pomoci nebo Neboj se pomoci! První zmíněné jsou největší bláboly, které jsme nasbírali, a v článku je vždy vyvracíme i s vysvětlením. Druhý seriál článků jsou postupy v oblasti první pomoci.
Zachránil jste vy sám někdy někomu život?
Mnoha lidem. Nejvíce životů jsem zachránil tak říkajíc „slovně“, kdy jsem mnoha lidem z pozice plavčíka ozřejmoval, co nemají na plovárně dělat, pokud nechtějí zemřít. V době studia záchranářství a práce na ARO mi samozřejmě prošlo pod rukama mnoho lidí, kteří měli k smrti blíže než k životu. Je ale těžké říkat si, že jste zachránil život. To, co víte, je, že jste danému člověku úspěšně obnovil krevní oběh. Srdce začalo znovu bít. Ale zda jde o zachráněný život nebo jen o prodloužené útrapy, to nemůžete posoudit.
Vaše firma je tzv. social business. Jaký je rozdíl mezi klasickým podnikáním a sociálně prospěšném podnikání?
To je prosté. Klasické podnikání má za hlavní cíl generovat zisk. Nahromaděné bohatství je tedy hlavním záměrem klasického podnikatele. Social business podnikání má jako hlavní cíl společensky prospěšnou činnost. Lidi v PrPom v první řadě zajímá to, kolik lidí naučíme první pomoc zážitkem. A kolik lidí kvůli tomu nezemře předčasně. Peníze bereme jako prostředek k dosažení tohoto cíle. Peníze nám pomáhají například zajistit prostředky pro výuku, marketing nebo naše důstojné živobytí – tedy dlouhodobou udržitelnost naší práce.
Co si myslí o společenské odpovědnosti firem se dočtete zítra 20.2.


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama