e-news.cz - kurzy
Reklama

Musíme se znovu naučit žít s tím, že někteří z nás onemocní vážně a někteří na tu nemoc zemřou

28.09.2020, Autor: Pavel Veselý

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Musíme se znovu naučit žít s tím, že někteří z nás onemocní vážně a někteří na tu nemoc zemřou

Je podnikatelem a lékařem. Péči o zubní hygienu se věnuje celý život. Stal se jediným majitelem tradiční české firmy. Říká, že vztah Čechů k zubům se mění a mladí lidé o svůj chrup pečují více než ti starší a jsou také ochotnější investovat do prevence čas i peníze.


Rozhovor s PAVLEM SMAŽÍKEM, majitelem společnosti Herbadent a.s.
Vystudoval jste obor stomatologie. Kdy jste se rozhodl, že budete zubařem? 
Na gymnáziu jsem byl vždy „dobrý student.“ Takže okolí logicky usoudilo: „Z tebe by měl být doktor!“ No, a co udělá správný puberťák? Ano, odporuje. Jenže problém byl v tom, že principy a logika fungování, chorob a léčby lidského těla mne zajímaly a jiné obory, než medicína, takové poznání nenabízejí. Řešení se naštěstí včas našlo: kamarád z tenisu právě dostudoval stomatologii. A vypadal spokojeně. A medicínu… studoval. Přihlásil jsem se tedy na stomatologii a teprve po několika letech a odeznění puberty jsem začal zároveň studovat i všeobecnou medicínu, s tím, že ze mne bude implantolog a čelistní chirurg.
Co vás však přivedlo k podnikání? Jak vzpomínáte na začátky v podnikání?
Revoluce. Ze stomatologie jsem promoval v roce 1990, tedy půl roku po Sametové revoluci. Tou dobou jsem byl ještě i studentem všeobecné medicíny a zároveň jsem založil základy toho, co se později stalo Dentamedem, největší českou firmou pro zásobování stomatologických ordinací a laboratoří. Můj první měsíční obrat byl čtyřicet marek za jednu krabičku fotokompozitní pryskyřice. Dnes se Dentamed blíží půlmiliardovému ročnímu obratu. Několik let jsem žil v tom, že „rozjedu firmu a pak půjdu ke křeslu.“ Teprve časem mi došlo, že ani rozjetá firma nepojede sama, a tak se obětí mého podnikání stala nejen druhá medicína, ale i kariéra zubaře. Nicméně stomatologie se stala pevnou součástí mého života, ať už je to Dentamed, asociace Czechdent či nově Herbadent. Těch „dent“ je a bude v mém životě i nadále bezpochyby hodně.
Jak se podle vás Češi starají o své zdraví obecně?
Na to, abych posuzoval všeobecný vztah Čechů k vlastnímu zdraví, nemám dostatek informací. To, co můžu hodnotit, je péče o zuby a dutinu ústní. Za třicet let se zásadním způsobem zlepšily nejen technické a materiálové možnosti stomatologů, ale především vnímání důležitosti orálního zdraví laickou veřejností, a tedy i vztah k vlastním zubům. To mne těší. Studie cesiazuby.cz, kterou jsme nechali letos zpracovat, tyto informace potvrzuje. Příjemné je zjištění, že pacienti mladších stomatologů mají větší tendenci se o své zuby dobře starat. Neznamená to ale, že máme vyhráno. Ačkoliv by se například zubní kartáček měl měnit každé dva až tři měsíce, průměr vychází 1,4 až 1,7 kartáčku na člověka a rok. To by znamenalo spíše sedm až osm měsíců používání téhož kartáčku.
Změní se vztah lidí ke svému zdraví po odeznění akutní pandemické hrozby?
Každý silný zážitek, každá intenzivní zkušenost má potenciál měnit chování lidí. Je tedy téměř jisté, že i tato pandemie přiměje lidi uvědomit si, jak důležité je jejich zdraví, jak podstatná je jejich imunita a že musí o své tělo, o svůj organismus dlouhodobě pečovat.
Co péče o svůj chrup? Nejsou na překážku i mnohdy doplatky za plomby a další úkony? Je vůbec možné toto v rámci zdravotního systému nějak řešit?
Ústa jsou branou do organismu. Lidé si to často neuvědomuji, ale sliznice dutiny ústní je součástí trávicího traktu. Je to důležitý orgán, stejně jako třeba kůže. I zub je orgán. Lidé si nechají neošetřený zubní kaz, ale nikoho by nenapadlo nechat si neošetřenou ránu na ruce. Na jednu stranu je tedy třeba bránit vstupu patogenů do úst, ale na druhou stranu je třeba udržovat mikroflóru dutiny ústní zdravou a vyváženou. U kůže či u druhého konce trávicí trubice, u střev, si to lidé už uvědomují a používají šetrná mýdla, vláknitou stravu či probiotika. Ale ústa jsou ochotní si buď nečistit vůbec anebo si je naopak vyplachovat silnými chemickými ústními vodami. Správná je jako vždy zlatá střední cesta: pravidelné a pečlivé čištění zubů kvalitním zubním kartáčkem a používání přírodních bylinných ústních vod. Ostatně: kloktání se považuje za jednu z nejefektivnějších metod ochrany proti respiračním onemocněním.
Každý z nás je odpovědný za své zdraví. Zubní kaz i zánět dásní jsou infekční nemoci, a dá se jim snadno předejít: Čistý zub se nezkazí a dáseň bez zubního plaku se nezanítí. Pravidelné a důkladné čištění zubů je skvělou investicí: investovat čas do prevence, tedy do péče o svůj chrup, je řádově levnější, než řešení následků zubního kazu či parodontitídy.
Jaký je váš názor na současnou pandemii koronaviru?
Na pandemii koronaviru existuje tolik názorů, kolik žije lidí. Nemyslím proto, že by na mém osobním názoru záleželo. Je ostatně „středový,“ tedy ne zcela zajímavý: tento koronavirus je jedním z mnoha původců infekčních onemocnění a lidé se s ním musí naučit žít. Musí se znovu naučit žít i s tím, že někteří z nás onemocní vážně a někteří na tu nemoc zemřou. To je věc, na kterou jsme za poslední dobu zapomněli: medicína není všemocná a my nejsme nesmrtelní. Lidé fyzicky či imunitně oslabení jsou každou nemocí ohrožení více a Covid v tomto není výjimkou. A jsme zpět u prevence: péče o vlastní zdraví a posilování vlastní imunity jsou tím nejlepším, co pro sebe můžeme udělat. Za nikoho z nás to nikdo jiný neudělá.
Jste také podnikatel. Byl váš přístup lékaře a zároveň podnikatele jiný v době, kdy se přistoupilo k vypnutí ekonomiky?
Já asi nedovedu zcela oddělit svůj názor a pohled lékaře, pohled podnikatele a pohled člověka, občana. Vypnutí ekonomiky byl velmi drastický krok, který bohužel vinou chaotického přístupu vlády nezajistil to, co zajistit měl, tedy nastavení efektivního systému ochrany ohrožených. Zároveň poškodil to, co poškodit neměl, tedy celou ekonomiku, a tím naše zdroje, potřebné pro prevenci, tedy zvyšování odolnosti státu proti hrozbám. A Covid určitě není největší hrozbou, které čelíme či budeme čelit.
Jak to ovlivnilo vaši firmu? Zvýšil se u vás on-line prodej?
Herbadent v minulých letech po redesignu našich výrobků rostl. Stejně tak to bylo v prvním kvartálu roku 2020. Druhý, „covidový“ kvartál, jsme stejně jako většina dalších firem zaznamenali pokles prodejů. V třetím kvartálu jsme se vrátili k růstu, ale z velké části to bylo díky inovacím a novým produktům, jako je třeba bylinná dezinfekce Virumstop, dvě nové pasty pro děti a nové zubní kartáčky, jejichž vývoji jsem věnoval celý loňský rok. Aktuální situace sice nedává žádné dobré vyhlídky do konce roku, ale přesto, respektive právě proto, plánujeme další inovace a změny. Včetně otevření nového zákaznického centra v Braníku a výstavby nové továrny.
Ptal jste se na online. Online prodej u nás letos vzrostl na několikanásobek, ale vzhledem k tomu, že většina výrobků Herbadent se prodává v lékárnách, v ordinacích stomatologů a v drogeriích, které zůstaly po celou dobu otevřené, nebyly v online přes velký procentuální nárůst žádné závratné objemy. Ale s novou webovou stránkou a novým eshopem by se to mělo změnit.
Využíváte také ve firmě nové technologie? Jak vidíte rozvoj videokonferencí?
Herbadent je malá česká firma s více než stoletou historií a lidský kontakt je u nás důležitý. Videohovory a videokonference nepovažuji za úplně novou technologii, ale samozřejmě jsme je letos využívali výrazně intenzivněji, především s vnějšími partnery. Uvnitř firmy stačí telefonát, když opravdu není možnost osobního kontaktu.
Je recept na váš bylinný roztok proti parodontóze chráněný? Je to něco jako recept na Becherovku nebo Fernet?
Receptura na bylinný roztok Herbadent je vlastně uvedená na každém obalu našeho výrobku. Ze sedmi léčivých bylin, které používáme, si může extrakt zhotovit každý. Každý, kdo má přístup k bylinám ve farmaceutické kvalitě, k dostatečnému množství speciálního lihu, k detailním laboratorním zkouškám a také ke sklepmistrovi s několika desítkami let zkušeností a se znalostí, kdy kterou bylinu a v jakém množství do zracích nádob přidat. No, a pak je také třeba několik měsíců trpělivosti, extrakt zraje dlouho. Recept na dobré Bordeaux je také veřejně známý a jen pár lidí zná všechny detaily a má všechny předpoklady k tomu ho udělat. Podobné je to s bylinkami a s Herbadentem.
Vaše firma pomáhá také Světlušce, organizaci, která pomáhá slepým dětem. Co vás k této aktivitě přivedlo? 
Herbadent pomáhá Světlušce už hodně let. Světlušku jsme vybrali z důvodu jejich jasného zaměření, aktivního přístupu a sympatického vystupování. Mne těší, že jsme našli společný přesah aktivit a že dnes pomáháme spolu s Dětským úsměvem, který Herbadent také podporuje, vzdělávat nevidomé ve správné péči o zdravá ústa. A věřím, že se spolupráce bude dále rozvíjet, teď připravujeme projekt pomoci autistickým dětem a jejich rodičům. Pomáhání je prostě jedním ze základních článků DNA Herbadentu.
Čím se jako vrcholový manažer udržujete ve formě? 
To je trochu záludná otázka. Nevím, jestli jsem v takové formě, v jaké bych chtěl být. Ale je pravda že sport z mládí mi pomáhá i v tomto věku a samozřejmě se snažím se hýbat, ať už je to kolo, lyže či dlouhé procházky. Třeba s golfovými holemi.
Děkuji za rozhovor.
Foto: archiv Pavla Smažíka


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama